Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 12:12

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Audi 200 88b, MC1
InläggPostat: fre 12-06-01 18:23 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 18:12
Inlägg: 109
Ort: Färingtofta, Skåne
Länge sedan jag var här nu, många etanolmil med min gamla 100 senare. Nu är den uppe i 38000 totalt, men misshagade hammarmannen sist på besiktningen :(.
Sedan dess har jag skaffat två stycken Audi 200TQ också. En 85 och en 88b. Efter att ha solkat ner min verktygslåda när den var strategiskt placerad bakom avgasröret bestämde jag att nu får det vara dags för en soppa som inte sotar.
Den version av K-Jet som MC1-motorn är begåvad med går även under namnet K-Lambda. Den har en pulsbreddsmodulerad ventil som styr differenstrycket i bränslefördelaren. Här är det alltså tre tryck att hålla reda på. Systemtryck, styrtryck och differenstryck. Med EHA-metoden sänker man styrtrycket. Jag förmodar att det går att göra på K-Lambda också, men det skulle innebära en extra ventil parallellt med varmkörningsregulatorn. Istället blev det back to basic, CO-skruven som förskjuter reglerkolvens läge i förhållande till mätskivan.
Vad jag gjorde var att tömma tanken på resterande bensin och ersätta med E85, därefter kopplade jag en multimeter (oscilloskop går lika bra) med pulskvotsmätning på signalen till lambdaventilen. När bensinresterna är förbrända märkte jag som brukligt är att motorn går väldigt taskigt. Då är det dags att börja justera CO-skruven. Denna justerades tills pulskvoten nådde 50%, detta innebär att ventilen och därmed lambdaregleringen är mitt i sitt arbetsområde. Den arbetar nämligen mellan 5 och 95%. Efter detta kopplade jag multimetern till lambdasonden och tog en provtur, detta för att se om insprutningen klarar att leverera tillräckligt med soppa även vid fullgas. I vanlig ordning har Audis ingenjörer tagit i ordentligt, så det var inga problem.
Kallstart har ännu inte varit något problem alls, detta ner till 12 grader ute.

_________________
Audi A6 2,4 quattro -02, nu på 100% E85
Der Spiritus. Das Fahren.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Audi 200 88b, MC1
InläggPostat: fre 12-06-01 18:32 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Inte illa!
Då har den inga betänkligheter att öka på short + long term fuel i tillräcklig mängd då!
CO-skruven påverkar ju mest på tomgång, sedan måste ECU justera mer o mer ju mer luft du drar in i motorn.

Jag vill dock påstå att det är EHA som ändrar differenstrycket, och en pulsbreddsmodulerad K-lambda sänker styrtrycket (så att kolven flyttas mer med samma luftmass-flöde).

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Audi 200 88b, MC1
InläggPostat: fre 12-06-01 18:36 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 18:12
Inlägg: 109
Ort: Färingtofta, Skåne
Det påståendet kan jag inte ställa mig bakom, jag är av bestämd uppfattning att det är som jag skriver.
I övrigt, så känner jag dock att motorn tvekar som hastigast när laddtrycket är på väg över 0,2 bar, men kraften kommer snabbt tillbaka. Jag ska naturligtvis experimentera lite och se vad detta beror på.

_________________
Audi A6 2,4 quattro -02, nu på 100% E85
Der Spiritus. Das Fahren.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Audi 200 88b, MC1
InläggPostat: lör 12-06-02 17:05 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Jag fick tag i ett K-lambda-styrdon förra sommaren och gjorde en del utredningar kring det, tyvärr postade jag resultatet på forumen strax innan det blev hackat så den tråden finns inte kvar. Det är nog dags att damma av dokumentationen och sammanställa det hela igen.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Audi 200 88b, MC1
InläggPostat: ons 12-06-06 19:41 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
torbjorn skrev:
Jag fick tag i ett K-lambda-styrdon förra sommaren och gjorde en del utredningar kring det, tyvärr postade jag resultatet på forumen strax innan det blev hackat så den tråden finns inte kvar. Det är nog dags att damma av dokumentationen och sammanställa det hela igen.


Minns en del av detta! Fram med det igen Torbjörn! :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Audi 200 88b, MC1
InläggPostat: sön 12-06-17 10:33 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 18:12
Inlägg: 109
Ort: Färingtofta, Skåne
karlmb, övriga. Fel av mig, i KE-jet är styrtrycket konstant, EHA styr difftrycket.

_________________
Audi A6 2,4 quattro -02, nu på 100% E85
Der Spiritus. Das Fahren.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011