Länge sedan jag var här nu, många etanolmil med min gamla 100 senare. Nu är den uppe i 38000 totalt, men misshagade hammarmannen sist på besiktningen
.
Sedan dess har jag skaffat två stycken Audi 200TQ också. En 85 och en 88b. Efter att ha solkat ner min verktygslåda när den var strategiskt placerad bakom avgasröret bestämde jag att nu får det vara dags för en soppa som inte sotar.
Den version av K-Jet som MC1-motorn är begåvad med går även under namnet K-Lambda. Den har en pulsbreddsmodulerad ventil som styr differenstrycket i bränslefördelaren. Här är det alltså tre tryck att hålla reda på. Systemtryck, styrtryck och differenstryck. Med EHA-metoden sänker man styrtrycket. Jag förmodar att det går att göra på K-Lambda också, men det skulle innebära en extra ventil parallellt med varmkörningsregulatorn. Istället blev det back to basic, CO-skruven som förskjuter reglerkolvens läge i förhållande till mätskivan.
Vad jag gjorde var att tömma tanken på resterande bensin och ersätta med E85, därefter kopplade jag en multimeter (oscilloskop går lika bra) med pulskvotsmätning på signalen till lambdaventilen. När bensinresterna är förbrända märkte jag som brukligt är att motorn går väldigt taskigt. Då är det dags att börja justera CO-skruven. Denna justerades tills pulskvoten nådde 50%, detta innebär att ventilen och därmed lambdaregleringen är mitt i sitt arbetsområde. Den arbetar nämligen mellan 5 och 95%. Efter detta kopplade jag multimetern till lambdasonden och tog en provtur, detta för att se om insprutningen klarar att leverera tillräckligt med soppa även vid fullgas. I vanlig ordning har Audis ingenjörer tagit i ordentligt, så det var inga problem.
Kallstart har ännu inte varit något problem alls, detta ner till 12 grader ute.