Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 19-11-12 08:47

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
InläggPostat: sön 12-07-01 12:46 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1099
Ort: Närke
Tittar lite på bilden som är upplagd på http://www.testochguide.se/flexitune.jpg

Dioden närmas till vänster om microcontrollern ser skadad ut. Hur allvarligt det är vet jag inte men den borde i alla fall diodmätas. De två lödningarna som saknas till microcontrollern på baksidan, hur är de anslutna till resterande komponenter? Jag kan inte se några anslutningar på bilden av ovansidan...

_________________
En bilmotor utan turbo suger...

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-07-01 20:43 
Offline

Blev medlem: ons 07-08-08 00:01
Inlägg: 40
Ort: Från
Dr. Mabuse skrev:
Tittar lite på bilden som är upplagd på http://www.testochguide.se/flexitune.jpg

Dioden närmas till vänster om microcontrollern ser skadad ut. Hur allvarligt det är vet jag inte men den borde i alla fall diodmätas. De två lödningarna som saknas till microcontrollern på baksidan, hur är de anslutna till resterande komponenter? Jag kan inte se några anslutningar på bilden av ovansidan...


Har dem 2 pinnarna i anslutning i kortet och lödning.
Men tror lödningen syns inte på bilden på ovansidan.
Det enda jag gjorde med dioderna är bara kollat resistans ( vilket jag tror saknar betydelse), då jag kollade alla reistorer att dem var rätt och på rätt plats.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-07-02 09:08 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1099
Ort: Närke
Viahål är ganska lätta att skada om man värmer på för mycket. Testa med ohm-meter om du har kontakt mellan microkontrollens ben (på ovansidan) och glas-diodens ben.

_________________
En bilmotor utan turbo suger...

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-08-08 16:23 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 23:17
Inlägg: 37
Hej lyfter en gamal tråd.

Får inte min flexitune 2 att funka. monterade den i min 240 b230f LH 2.4 med etanol i tanken, men den gick som en påse nötter. hände inget om man ökade % heller.

Testade att kolla med ström till boxen - & +. sen mätte jag spridaringångarna på boxen med en multimeter och fick ett värde där, testade sen att öka/sänka % på boxen men det vart ingen skillnad!?

Testade också att ha multimetern inkopplad på LED och Jord och varje gång boxen sätts på får jag 0.05v typ.?

Hur kan jag mer felsöka?

mvh johan


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-08-08 22:52 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1099
Ort: Närke
kicken skrev:
Hej lyfter en gamal tråd.

Får inte min flexitune 2 att funka. monterade den i min 240 b230f LH 2.4 med etanol i tanken, men den gick som en påse nötter. hände inget om man ökade % heller.

Kan du förtydliga? Gick den sämre efter du kopplade in FlexiTune2?

Citat:

Hur kan jag mer felsöka?

Om du hade ett tvåkanaligt oscilloskop kunde man mäta injektorsignalen före och efter boxen.

Det borde du i och för sig kunna göra med en multimeter också. Röd kabel på injektor in och den svarta på injektor ut (mät DC-spänning). Drar man ner potentiometern på noll så borde man inte ha någon spänning alls. Vrider man upp potten borde multimetern ge utslag. Spänningen ska synas tydigare om motorn belastas så man får upp duty-cycle lite.

Var bor du någonstans, kanske någon av oss bor i närheten och kan hjälpa till?

_________________
En bilmotor utan turbo suger...

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-08-09 05:52 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 23:17
Inlägg: 37
*
Jag hade en flextek onkopplad till bilen innan jag ställde av den, körde på 100% etanol. men nu sitter flextek:en i en annan bil. så tänkte montera flexitune i den nu.



* okej, men jag testade att mäta injektor in & ut med multimerer, med vart ingen skillnad på multimetern. vissade typ 9v tror jag, ska dubbelkolla idag.
bor i linköping.
mvh j


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011