Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 19-11-21 12:37

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: sön 12-07-01 13:58 
Offline

Blev medlem: tor 12-06-28 20:51
Inlägg: 5
tjenare, kör nu min 940 med B230FD på Etanol med Flexitune II boxen

kör potentiometern nånstans mellan 30 och 35%

vid första testet kom jag lite över 6mil blandad stadskörning samt lite buskörning på 11L Etanol

kan detta anses som bra eller borde den dricka mindre?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-07-01 15:21 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6004
Ort: Hindås
Det är nog normalt, du kan grovt räkna med 20-25% högre förbrukning än på bensin.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-07-01 17:15 
Offline

Blev medlem: tor 12-06-28 20:51
Inlägg: 5
Har ställt ner till lite över 20% nu, bilen går fortfarande bra,får se om den dricker mindre nu.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-07-01 18:29 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7132
Ort: Älvsjö
Det spelar nog ingen roll, så länge motorn går i closed loop (motorvarningslampan tänds inte) så förbrukar den lika mkt. Däremot kan den vid 20% bli mera svårstartad än om du har ställt inden på 30-40%.

Om det skulle gå att ställa fram tändningen lite så skulle du kunna få lite lägre förbrukning. Körstilen såklart och motorvärmare så länge det är under 10°-15°C håller också nere förbrukningen.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-07-01 20:41 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1925
Ort: 08- och Småland
Skall du jaga centilitrar så tänk på att en fungerande luftförvärmning är en viktig del med E85.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-07-01 21:09 
Offline

Blev medlem: ons 07-08-08 00:01
Inlägg: 40
Ort: Från
Min bil brukar dra 1.22liter/mil när jag kör till jobbet ( 745, b230F)
Är ca 2.4mil t/r.

Körde en långmilare nu i helgen. 1 förare 3 passagerare Sthlm - Ullared T/r.
Konstig nog drog den 1.1 dit
1.0 på väg hem och då lastad, inte full smockad men säkert en 100KG.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-07-01 21:20 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4708
Ort: Sundsvall
På Volvo med LH 2.4 kan det ta förvånansvärt lång tid innan motorelektronikvarningslampan tänds om systemet bara ligger lite utanför lambdaregleringsgränsen, och det till och med om bränsleblandningen är så pass felaktig att det märks tydligt att motorn inte går som den ska (brukar bl a märkas på dålig segdragningsförmåga och att motorn svarar fördröjt på snabbt gaspådrag, eventuellt också pendlande eller opålitlig tomgång).
Det snabbaste sättet att få bekräftat om det är något problem eller inte brukar vara att köra en längre sammanhängande sträcka (helst 10-15 mil) på landsväg i lugnt och jämnt tempo. Om man har gjort det utan att lampan har tänts så är det stor chans att allt är i ordning.

Förutom luftförvärmningen som redan är påpekad i tråden är det också viktigt att motorns termostat är i ordning så att motorn blir varm snabbt och verkligen håller lämplig arbetstemperatur. Tyvärr är tempmätaren på Volvo 700 och 900-serie från ungefär 1987 och framåt gjord så att nålen står stilla i mittläge så länge motortemperaturen ligger mellan ungefär 50 och 110 grader, den säger alltså egentligen ingenting om hur bra eller dåligt termostaten fungerar.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-07-01 21:49 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6004
Ort: Hindås
Citat:
Tyvärr är tempmätaren på Volvo 700 och 900-serie från ungefär 1987 och framåt gjord så att nålen står stilla i mittläge så länge motortemperaturen ligger mellan ungefär 50 och 110 grader, den säger alltså egentligen ingenting om hur bra eller dåligt termostaten fungerar.


Det där skräpet skulle egentligen alla motorintresserade Volvoägare kasta rakt i soptunnan, till förmån för en riktig mätare! :x

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-07-02 02:26 
Offline

Blev medlem: tor 12-06-28 20:51
Inlägg: 5
lambdalampan lyser hela tiden, men de kanske kan bero på att de är ett litet hål i avgaset precis efter grenröret


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-07-02 08:47 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7132
Ort: Älvsjö
Xforce skrev:
lambdalampan lyser hela tiden, men de kanske kan bero på att de är ett litet hål i avgaset precis efter grenröret


Då kan du nog inte förvänta dig någon vidare bränsleekonomi iom hålet ger ett syreöverskott i avgaserna vilket medför
att den antingen hela tiden går för fet så går den i openloop, kanske tom i extra oekonomsk ”limp-home” mode.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-07-02 19:08 
Offline

Blev medlem: tor 12-06-28 20:51
Inlägg: 5
Har tätat avgaset nu, verkade som jag kom ca 7mil på nästan 11L E85, stadskörning


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-07-03 10:06 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4708
Ort: Sundsvall
Xforce skrev:
lambdalampan lyser hela tiden, men de kanske kan bero på att de är ett litet hål i avgaset precis efter grenröret


Har du läst av felkoder och nollställt efter reparationen? Kom ihåg att läsa av och skriva upp felkoder för både insprutnings- och tändsystemet.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-08-12 18:03 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 23:17
Inlägg: 37
Passar på att ställa några frågor här så slipper vi en ny tråd :D

Har en 945 Turbo -98 (b230FT, LH 2.4) kör 100% E85 med hjälp av flextek.
Grejen är den att motorlampan tänds om bilen står på tomgång, spelar ingen roll om bilen är varm eller kall.
Sen är det svårstartat, får nästan alltid köra på chock funktionen.

Förbrukningen till/från halmstad, mest motorväl 110-120km/h och landsväg 80-90km/h (totalt 50mil) vart 1.07l/mil
är väl rättså normal förbrukning eller?

När lambda lampan tänds under färd, i mitt fall på motorvägen i köbildning. går bilen ner i safe läge och kan dra mer eller är det som vanligt bara den varnar att det är nåt som inte stämmer?

ETIT: Har kollat efter felkoder men det fanns inga. Sen kom jag på en grej, när jag kommer till en korsning och trycker ner koplingen så ligger varvet på ca 1200varv och sen så fort man stannat går den ner till 700varv som det ska ligga. är vara när man kör på e85 inte på bensin.

mvh j


Senast redigerad av kicken sön 12-08-12 19:09, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-08-12 18:41 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4708
Ort: Sundsvall
kicken skrev:
Passar på att ställa några frågor här så slipper vi en ny tråd :D

Har en 945 Turbo -98 (b230FT, LH 2.4) kör 100% E85 med hjälp av flextek.
Grejen är den att motorlampan tänds om bilen står på tomgång, spelar ingen roll om bilen är varm eller kall.
Sen är det svårstartat, får nästan alltid köra på chock funktionen.

Förbrukningen till/från halmstad, mest motorväl 110-120km/h och landsväg 80-90km/h (totalt 50mil) vart 1.07l/mil
är väl rättså normal förbrukning eller?

När lambda lampan tänds under färd, i mitt fall på motorvägen i köbildning. går bilen ner i safe läge och kan dra mer eller är det som vanligt bara den varnar att det är nåt som inte stämmer?

mvh j


Det beror på vad det är för slags fel den har upptäckt, om den kommer att gå över i en mod där bränsleförbrukningen ökar eller inte. Fel som definitivt orsakar ökad bränsleförbrukning är t ex sådant som har med knacksensor eller kommunikation mellan insprutnings- och tändstyrdon att göra, om tändstyrdonet saknar viktiga signaler går det över till ett sent tändläge för att inte riskera motorskador pga spikning. En del sorters lambdasonds- och tempgivarfel kan också ge hög bränsleförbrukning men sådana fel leder oftast inte till tänd varningslampa och felkoder.

Börja med att läsa av felkoderna (på en '98 finns ju inte den gamla testdosan i motorrummet utan där måste man bygga en egen motsvarande testbox med lysdiod och några strömbrytare att koppla in till diagnosuttaget i mittkonsolen). Och kom ihåg att läsa av för både insprutnings- och tändsystem.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-08-12 19:01 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 23:17
Inlägg: 37
Glömde Skriva det, att jag kollade felkoderna på bränsle + tändning och inga felkoder fanns, fast lambda lampan lös. Sen kom jag på en grej, när jag kommer till en korsning och trycker ner koplingen så ligger varvet på ca 1200varv och sen så fort man stannat går den ner till 700varv som det ska ligga. är vara när man kör på e85 inte på bensin.

Mvh


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011