Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 19-11-22 11:11

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: lör 12-07-07 13:57 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1099
Ort: Närke
Dags för att öppna en projekt-tråd för min Volvo s60.
Hur snabbt den kommer att gå framåt vet jag inte, men nu finns den här i alla fall.

Syftet med projekt-tråden är att dokumentera etanol-konverteringen av min Volvo s60 R.

Del 1: Datainsamling.

Innan man kan gå framåt bör man veta var man är.

Jag har blandtankat stegvis mer och mer E85 och kommit fram till att en inblandning över 50% tänder motorstyrningslampan. Det är därför olämpligt att tanka E85 okonverterat eftersom man riskerar att missa om motorstyrningen tänder varningslampan av annan orsak. Detta innebär man man via konverteringsvägen behöver öka bränsleflödet minst 25% för att ha lite marginal kvar i motorstyrningen.
Jag har också fått reda på att bränsletrycket regleras elektriskt av ECU:n med hjälp av givare. Tyvärr har jag inte lyckats hitta information om denna, så det känns vanskligt att börja pilla på givar-signalen för att lura ECU:n att öka trycket. Dessutom behöver trycket ökas med minst 50% vilket kan vara skadligt för bränslepumpen.

Kvar finns alternativen att byta spridare, eller att modifiera spridarsignalen (med piggyback eller om-mappning av ECU).

Frågan är då: Har spridarna tillräckligt med kapacitet för det ökade flödesbehovet?

För att modifiera spridarsignalerna bör man se till att de inte bottnar innan man nått full belastning. Risken är annars stor att turbon inte får den kylning den behöver. Mätning av turbo-temperaturer vid belastning kommer senare. Först gäller det spridare.
Det är möjligt att det finns PC-program till OBDII-interface där man smidigt kan mäta och plotta Duty-Cycle på spridarna som en funktion av varvtal vid olika belastningar, men efter en del letandes gav jag upp. Skulle ni veta något bra program, skicka gärna ett PM till mig.
Jag beslutade att göra mätningar på egen hand, med den utrustning jag redan har hemma:

Hårdvara:
Laptop: HP Pavillion9000 (Windows XP)
Oscilloskop: HP 54502A (med GPIB-interface, och en Prologix GPIB-till-USB controller)

Mjukvara:
EZGPIB: En smidig mjukvaruplattform för GPIB-kommunikation.

_________________
En bilmotor utan turbo suger...

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-07-07 14:25 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1099
Ort: Närke
Mjukvara:

EZGPIB är en kompiler/interpretator för ett Pascal-liknande programmeringsspråk utvecklad just för styrning av instrument via GPIB-interface. EZGPIB sköter all grundläggande kommunikation mellan datorn och instrumentet via Prologix GPIB-to-USB controller. Programmet har en inbyggd källkods-editor, fönster för output, och fönster för kontrollmeddelanden och statusinformation.


Bild


Det bästa av allt är att man även kan skriva till filer direkt i programmet. Vilket är perfekt för att skapa och dumpa stora loggar. Endast din fantasi och programmerings-färdigheter (och programspråket Pascal) sätter begränsningar på vad du kan göra. Man kan låta programmet samla in data till en 3D-mapp: med en oscilloskop-prob kan man läsa av varvtal och duty-cycle samtidigt, samt den andra proben (till mitt två-kanaliga oscilloskop) kan läsa throttle-position. Eller lambda.

Och det är här jag stöter på patrull. Jag gick en 5-poängskurs i Strukturerad programmering i Pascal på högskolan, för ganska exakt 20 år sedan... Mina kunskaper innehåller mycket grav-rost, men mitt logiska tänkande är precis lika bra nu som då och jag programmerade BASIC i många år innan jag började på högskolan, så genom att bläddra i olika källkoder väcks minnena långsamt till liv igen.

EZGPIB innehåller färdiga procedurer och funktioner för omvandling av dataformat, så man kan utföra logiska och aritmetiska operationer på insamlade data. Man kan till exempel låta programmet vänta tills throttle-position överstiger 80% innan programmet börjar att samla in data till duty-cycle-diagrammet.

I den lilla programsnuttet i bilden ovan, så säger EZGPIB att oscilloskopet ska pipa till och sedan göra en Auto-setup. Så småningom kommer mera, och tillslut ska jag lära mig hur man hämtar in data från 'skopet.

:D

_________________
En bilmotor utan turbo suger...

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-07-07 15:39 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
Vilket styrsystem är det på kärran? Motronic vaddå? Finns lite Volvorelaterat här: http://forum.ecuproject.com/forumdisplay.php/15-Volvo

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-07-07 16:52 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7132
Ort: Älvsjö
Dr. Mabuse skrev:
Jag har också fått reda på att bränsletrycket regleras elektriskt av ECU:n med hjälp av givare. Tyvärr har jag inte lyckats hitta information om denna, så det känns vanskligt att börja pilla på givar-signalen för att lura ECU:n att öka trycket. Dessutom behöver trycket ökas med minst 50% vilket kan vara skadligt för bränslepumpen.


Sensorn ger 0-5V signal, de beskrivs mera i detalj här http://www.madhu.com/content/Main/FuelPumpController

Om du t ex skulle sätta en (eller flera) diod(er) i serie med utgångssignalen så uppfattar ECU-n att spänning från trycksensorn är lägre än vad den verkligen är och kommer trycket höjas.

Det kanske kan räcka att konvertera bilen så eller en kombination av tryckhöjningen kan kompensera för något för små spridare.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-07-07 21:23 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1099
Ort: Närke
Tack för tipsen, J.K Nilsson och aryan. Det får bli separata trådar om dessa. Jag skapade denna tråd specifikt för att beskriva mitt projekt. Blir några av dessa vägar till konvertering aktuella kommer de givetvis att tas upp av mig.

_________________
En bilmotor utan turbo suger...

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-07-08 12:14 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6004
Ort: Hindås
Spännande tråd! Kommer att följas!

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-07-08 15:22 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 439
Ort: Norrland
en vanlig kamvinkelmätare för tändning borde ju kunna mäta dutycycle på en spridare.,..
den kan man ju ha i kupén tillfälligt, då man modifierat, för att hålla koll på om spridarna bottnar.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-07-08 18:25 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7132
Ort: Älvsjö
Det finns även billiga digitala mulitmeters med frekvens (Hz) och pulskvot (%) läge, jag brukade kolla spridartiden med en sån, ingen loggning men men det gick jättebra att köra med pulskvotmätning på instrumentbrädan.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-07-08 20:28 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1099
Ort: Närke
Problemet med en enkel multimeter är att all avläsning måste ske med ögonen, på flera olika ställen om man ska plotta in en kurva i ett diagram med duty-cycle beroende på varvtal. Det blir oexakt och dessutom farligt när man har viktigare saker att koncentrera sig på: köra bil. En co-driver skulle kunna hjälpa till, men även där är mätonoggrannheten ett problem, och det är tidskrävande.

Förra gången, när jag mätte duty-cycle på min Peugeot använde vi oscilloskopet kunde vi bara mäta en datapunkt per acceleration: Jag accelererade och ropade ut vid ett förutbetämt varvtal och min co-driver/protokollförare stoppade svepet på oscilloskopet, läste av och skrev ner frekvens och duty-cycle. Sedan nollställa skopet, hastigheten, dra på fullt och stoppa oscilloskopet vid nästa mätpunkt. Efter 5-6 datapunkter hade vi tillräckligt för att kunna plotta en kurva.

Med ett program skrivet i EZGPIB borde det gå att göra flera avläsningar av frekvens och duty-cycle per sekund och få dessa dumpade i textfiler jag kan importera till excel. Då räcker det med en enda acceleration för att få en kurva med minst en mätpunkt per 500rpm.

_________________
En bilmotor utan turbo suger...

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-07-09 14:37 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7132
Ort: Älvsjö
Men behöver du mäta så mera än om det finns risk för att du kommer nära 100% dutycyle ? Då räcker det ju med en fullgas accelleration på bensin med varm motor och evt codriver för att se om det nånsin närmar sig 70% dutycycle.

Kallstartsanrikningen är inget bekymmer, för när motorn är kall lär du väll inte trycka gasen i botten.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-07-09 18:50 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1099
Ort: Närke
Jag är intresserad av att få hela kurvan. Bland annat borde man kunna se när fullgasanrikningen sätter in (på min gamla Peugeot-plot var det uppenbart att det var gott om fullgasanrikning, men det gick inte att säga var den gick in på grund av för få datapunkter). Men tanken är att jag lätt ska kunna modifiera programmet för att sedan kunna scanna av 3-D mappar.

_________________
En bilmotor utan turbo suger...

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-07-09 19:58 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6004
Ort: Hindås
Dr. Mabuse skrev:
Jag är intresserad av att få hela kurvan. Bland annat borde man kunna se när fullgasanrikningen sätter in (på min gamla Peugeot-plot var det uppenbart att det var gott om fullgasanrikning, men det gick inte att säga var den gick in på grund av för få datapunkter). Men tanken är att jag lätt ska kunna modifiera programmet för att sedan kunna scanna av 3-D mappar.


Absolut rätt strategi, i slutändan vill du ju ha något minst lika bra som detta:
http://www.civinco.com/pdf/Ett%20instal ... rt_005.pdf

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-10-22 20:39 
Offline

Blev medlem: mån 12-04-23 19:00
Inlägg: 1
Hej,

Jag är i samma fas, håller på att blandtanka min Volvo S80 -01 (B5244S2) för se hur insprutningen beter sig.

Än så länge har jag kört med upp emot 70% e85 i tanken utan varningslampor, och så vitt jag sett så kompenserar ECU'n fullt med ca +20% bränsle, pålagt på long term - och/eller short term - fuel trim.

Jag använder en OBD2 bluetooth sändare från teknikmagasinet och programmet Torque Pro på min android telefon för att logga data. Med det programmet går det att få ut en hel del intressanta värden från ECU'n och logga dom till fil.
Kanske kan vara intressant!?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-10-24 17:26 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1099
Ort: Närke
karlmb skrev:
Dr. Mabuse skrev:
Jag är intresserad av att få hela kurvan. Bland annat borde man kunna se när fullgasanrikningen sätter in (på min gamla Peugeot-plot var det uppenbart att det var gott om fullgasanrikning, men det gick inte att säga var den gick in på grund av för få datapunkter). Men tanken är att jag lätt ska kunna modifiera programmet för att sedan kunna scanna av 3-D mappar.


Absolut rätt strategi, i slutändan vill du ju ha något minst lika bra som detta:
http://www.civinco.com/pdf/Ett%20instal ... rt_005.pdf

Wow!
Det där var ett seriöst program! PID-reglering av turbo-övertryck och annat mumma...

_________________
En bilmotor utan turbo suger...

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-10-24 17:31 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1099
Ort: Närke
Som ni märker har projektet legat på is ett tag. Andra saker har kommit mellan, bland annat bilstereo-bygge, och annat.
Har börjat experimentera lite på kodningen igen. Upptäckte att Pascal-kompilern inte var så fullständig som jag trodde. Den saknade till exempel Random-funktioner, vilket hade underlättat för mig i mina kodnings-experiment.

_________________
En bilmotor utan turbo suger...

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011