Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 19-11-12 09:36

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: lör 12-07-14 14:28 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-06-16 01:40
Inlägg: 44
Ort: Gefle
Hej!

Köpte mig precis en Senator B och går nu i tankarna att etanolkonvertera den.

Det jag funderar över är om någon vet om alla spridare öppnas samtidigt på Senatorn (Motronic 1.5 tror jag den har) eller om det är sekventiell insprutning så dom öppnas individuellt.

Tacksam för svar.

Mvh


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-07-14 21:33 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4705
Ort: Sundsvall
Är det frågan om en bil från omkring 1987-1994 där systemet heter Motronic ML 1.5 ?, eller är den från tidigt 80-tal?
De ursprungliga versionsnumren för Motronic nådde upp till 4.1 1987 (det är ett sådant system som Opel använde på t ex C20NE i Omega m fl), men sedan infördes skilda nummerserier för luftmängdstyrda respektive undertrycksstyrda varianter av Motronic, de hette då ML eller MP med ett nummer efter, därvid började nummerserierna om på 1.0 .

Om vi nu antar att det är ML 1.5 , så kan det systemet inte arbeta fullständigt sekvensiellt. Det har två spridargrupper, och beroende på vad biltillverkaren har bestämt kan det antingen låta båda grupperna öppna samtidigt eller också styrs de omväxlande med varandra. Har man tillgång till ett tvåkanaloscilloskop är det lätt att kolla, i annat fall kan man se efter hur några byglingar internt i styrdonet är monterade (har inte information om det tillgänglig just nu, men åt veckan...).
Exakt samma lösning används också på ML 1.3 (vanlig i t ex BMW, Citroën och Peugeot) och ML 2.5 (på Opels tidiga 16V-motorer), sannolikt även på MP-system från samma tid.

Motronicsystem äldre än 4.1 har jag tyvärr inga upplysningar om.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-07-14 22:08 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-06-16 01:40
Inlägg: 44
Ort: Gefle
Hej!

Det är en Senator från 91, så det är nog med största sannolikhet ett ML-system. Den har en luftmängds/luftmassemätare (stor aluminiumklump som sitter på luftburken).

Tänkte köpa på mig en Flexitune AutoX4 eftersom jag gillar tanken med att tanka valfri blandning och bilen ställer in sig själv efter blandning.
Men om jag då har två spridarutgångar borde det väl lämpligtvis funka att köra med en AutoX4 men bara använda två spridar in/utgångar?

Mvh


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-07-15 20:49 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4705
Ort: Sundsvall
Ja, om varje utgång på Flexitune klarar att driva tre spridare (sannolikt högohmiga) så är det inga problem.
Man kan ju också använda två kanaler på Flexitune för vardera spridargruppen och låta dess utgångar mata en respektive två spridare var.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-07-16 18:30 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-06-16 01:40
Inlägg: 44
Ort: Gefle
Har läst att vissa kör 4st spridare på en kanal på AutoX4, så det borde funka.
Det är ingen som vet var jag kan få tag på pinouten på Motronic ML 1.5 förresten?

Skulle vara skönt att veta var alla kablar sitter så man slipper jaga hela dagen med multimetern.

EDIT:
Hittade denna: http://members.home.nl/opeltje/ecu15MOTRONIC.pdf
Verkar stämma i min Senator med C30SE motorn.

Nu ska man bara koppla in allt också :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-07-17 14:09 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 585
Ort: Lyckeby Blekinge
verkar som det finns ett 3 poligt kontaktstycke i kabelhärvan, såfall skulle man kunna köpa dessa som reservdel och man behöver ej göra åverkan på härvan

har du tur så ser dom ut såhär:
http://www.tme.eu/en/katalog/?idp=1&sea ... order=DESC

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-07-17 16:34 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4705
Ort: Sundsvall
Jag har en del gamla anteckningar när det gäller pinning på ML 1.3 (i stort sett identisk med ML 1.5) .

De här uppgifterna gäller när systemet sitter i Citroën BX / Peugeot 405, troligen är inkopplingen av testuttag och motorelektronikvarningslampa helt annorlunda i Opel.
En annan skillnad är att Opel vanligtvis styr tändspolen med en effekttransistor inbyggd i styrdonet, medan styrdon för Citroën/Peugeot har en bygling i den positionen och yttre tändmodul.

ML 1.3 (55-polig kontakt)

1 Tändpuls ut (td)
2 Jord i styrdon, ej ansluten i bil
3 Manöver pumprelä
4 Tomgångsventil
5 Magnetventil för tankventilation
6
7 Luftmängdmätare glidkontakt
8
9
10 Jord lambdasond
11 Knackgivare
12 + 5 v till luftmängdmätare
13 Kontrollampa/mätuttag
14 Jord
15 Kontrollampa/mätuttag
16 Spridargrupp 1
17 Spridargrupp 2
18 B+ (kl 30)
19 Jord (skärm för signalkablar)
20
21
22
23 Styrning AC (?)
24 Jord
25
26 Jord till luftmängdmätare
27 B+ via tändningslås (kl 15)
28 Lambdasond
29
30 Signaljord
31
32
33
34
35
36 Manöver huvudrelä
37 B+ via huvudrelä
38
39
40 Styrning AC (?)
41 Styrning AC (?)
42 Styrning automatlåda
43
44 Lufttempgivare
45 Motortempgivare
46 Koduttag
47 Induktiv givare
48 Jord till induktiv givare
49
50
51
52 Gasspjällkontakt (tomgång?)
53 Gasspjällkontakt (fullgas?)
54
55 Mätuttag


Samtliga jord utom pin 10 är hopkopplade i styrdonet.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-07-25 13:28 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-06-16 01:40
Inlägg: 44
Ort: Gefle
Jag blir lite less nu faktiskt. Har skruvat bort en massa plast så jag kommer åt styrboxen.
Boxen är nu borplockad men jag kan inte för allt i världen få bort bakstycket från styrbox-kontakten!

Känns lite dumt att skala av varenda kabel för att hitta på spridare + lambda-sladden.

Några tips på vad jag ska ta mig till?
Den finns ingen i Gävleområdet med sladd/löd/mät-vana som skulle vilja låna ut en hjälpande hand?

Sååååå nära men ändå så långt bort. Frustrationen kommer krypande.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-07-25 15:32 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4705
Ort: Sundsvall
På en del såna där kontakter måste man klippa bort buntbandet och/eller linda av eltejp för dragavlastning, lossa en skruv i motsatta änden och sedan dra kåpan längs med kontakten för att få loss den.

Jag kommer att passera Gävle på fredag och skulle kunna ta en snabbtitt på kontakten då om du fortfarande inte har fått isär den.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-07-25 15:52 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-06-16 01:40
Inlägg: 44
Ort: Gefle
torbjorn skrev:
Jag kommer att passera Gävle på fredag och skulle kunna ta en snabbtitt på kontakten då om du fortfarande inte har fått isär den.


Skulle vara underbart om du har lust att göra det! Jag kan PMa dig mitt nummer om du vill :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-07-25 21:52 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4705
Ort: Sundsvall
Gör så!

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-07-29 10:17 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-06-16 01:40
Inlägg: 44
Ort: Gefle
Sådär ja! Gammel-direktören är nu alkoholist :)

Körde tur och retur till Uppsala samt en runda runt Tierp och Söderfors igår.
Blev totalt 32 mil. Tankade fullt igen i Gävle och fick då i 34 liter!

Snittade alltså 1,09 vilket får anses vara helt okej med tanke på vikten (1,6 ton), drivlinan (3-liters rak 6a med 4-stegs automat) och den väldigt blandade körningen (ca 22 mil motorväg i 110km/t och resterande i stad/by)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-07-29 13:38 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6004
Ort: Hindås
Vad var problemet?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-07-29 13:49 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-06-16 01:40
Inlägg: 44
Ort: Gefle
karlmb skrev:
Vad var problemet?


Med kontakten? Den var förutom skruvad även ihoplimmad med bakstycket.
Vet inte om det ska vara så eller om det är någon som har limmat i efterhand, men det tog ett tag att kleta bort allt.

Sitter en gummipackning där nu istället :)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011