Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: ons 19-11-13 05:44

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: pajero 3,5 gdi
InläggPostat: lör 12-07-28 21:22 
Offline

Blev medlem: lör 12-07-28 14:36
Inlägg: 4
Har köpt en mitsubishi pajero 3,5 gdi-01 som jag ska dra tungt med. Fick i efterhand veta att gdi-motorerna har sot-problem vilket troligtvis inte verka drabba just denna motor. Kan man inte bli av med sotet med hjälp av etanol? Kan det räcka med att plugga egr på en gdi för att köra på etanol eller kan man köra med egr och etanol?
pajeron har gått 20000 mil finns sot i insuget men bara ett tunt lager. jag har testat att plugga egr en enligt en erfaren mek på mitsubitshi. Han sa att den skulle gå bättre fast jag tycker nästan att den känns något slöare men det känns som att alla ryckningar har försvunnigt. Kan ha samband med full tank 98 från preem 0% etanol skilde 46 kr på 80 liter jämförelsevis med 95 på jet så jag tyckte att jag kan kosta på den detta. Förbrukningen ligger nu på 1,1 till 1,2 enl färddatorn beroende på körsätt. Är förvånad att förbrukningen inte ökar så mycket vid hård körning som en vanlig bensinmotor den beter sig nästan som en modern dieselmotor.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: pajero 3,5 gdi
InläggPostat: sön 12-07-29 08:46 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 585
Ort: Lyckeby Blekinge
Du skulle nog kunna bli kvitt sotet genom att ge den en redig :D sup

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: pajero 3,5 gdi
InläggPostat: sön 12-07-29 10:56 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6004
Ort: Hindås
Kolla om du verkligenhar sot i EGR-anslutningen till insuget.
Det är där det ansamlas.
Ta sedan bort det och kör sedan på en hög inblandning E85 en tank.
Vad som är hög är upp till dig, men ju mer, desto bättre ursotning. Jag tror att skulle du köra på 50% E85 så skulle det inte nybildas något sot i motorn.
Och 50% kan du säkert köra GDI-motorn på trots att det är en direktinsputare.
Ett plugga EGR är ju bara trams, det är bränslet som är problemet! Dessutom drar den mer om du pluggar.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: pajero 3,5 gdi
InläggPostat: mån 12-07-30 08:53 
Offline

Blev medlem: lör 12-07-28 14:36
Inlägg: 4
Rengöring gdi. Jag tog en liter etanol , spolarslang till vidrutan , som jag hade i kupen och drog ut till luftburken efter filtret. Sen körde jag och gasade på fullt med öppet spjäll på 3 vx och tömde flaskan lagom fort så motorn sackade och varvade till och från. tror men (vet ej) att detta rengör eventuel sot i både förbräningsrum och kat. obs bilen har alldrig haft några problem med sot eller dåliga avgasvärden och den går som den ska . Bara i förebygande syfte. ser fin ut i egr anslutningen till insuget.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: pajero 3,5 gdi
InläggPostat: mån 12-07-30 20:07 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6004
Ort: Hindås
Förutom EGR-anslutningen är det väl insugningsventilerna som brukar koksa igen.
Du kanske kan ta ut en spridare o kika in för att se om det finns några stora mängder sot där.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: pajero 3,5 gdi
InläggPostat: tis 12-07-31 12:56 
Offline

Blev medlem: lör 12-07-28 14:36
Inlägg: 4
Det är en väldigt speciel motor där insuget går in mitt i toppen mellan insugskam och avgaskam gämte stiften och insprutarna sitter från insidan under insuget till topplocken. För att komma åt måste man lyfta insuget och om man gör detta så är ju rengöring ganska lätt .


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: pajero 3,5 gdi
InläggPostat: tis 12-07-31 13:23 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6004
Ort: Hindås
OK, kan rekommendera införskaffandet av ett enkelt USB-endoskop med inbygd belysning då.
Som man sticker in via spjällhuset.
Typ:
http://www.conrad.se/VOLTCRAFT-ENDOSKOP ... 24_1119061

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: pajero 3,5 gdi
InläggPostat: ons 12-08-01 13:23 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4707
Ort: Sundsvall
Det sägs att ett sådant där billigt endoskop cirkulerar bland Lidl's tillfälliga erbjudanden nu. Dock tror jag att den modellen inte är USB-ansluten utan har en egen liten LCD-skärm. Jag har inte sett den med egna ögon.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: pajero 3,5 gdi
InläggPostat: ons 12-08-01 17:41 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6004
Ort: Hindås
torbjorn skrev:
Det sägs att ett sådant där billigt endoskop cirkulerar bland Lidl's tillfälliga erbjudanden nu. Dock tror jag att den modellen inte är USB-ansluten utan har en egen liten LCD-skärm. Jag har inte sett den med egna ögon.

OK, men att kunna filma o spara bilder på datorn är guld värt!

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011