Etanol.nu
http://www.etanol.nu/forum/

btr malpassi konverteringsalternativ
http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=10&t=6613
Sida 1 av 1

Författare:  Isac91 [ lör 12-09-08 18:21 ]
Inläggsrubrik:  btr malpassi konverteringsalternativ

är btr malpassi ett bra konverteringsalternativ på en vanlig b230f sugmotor?
Vad exakt gör en btr malpassi ?

Ifall man kan sätta dit en malpassi är det ett bättre alternativ än tex en flexitune?

Författare:  nyfiken [ lör 12-09-08 19:13 ]
Inläggsrubrik:  Re: btr malpassi konverteringsalternativ

Nej, tyvärr. Möjligen billigt, men det är inte så bra precision på konverteringen och det är svårt att återställa om du t.ex tvingas tanka bensin någon gång för att E85 inte råkar finnas på den orten som du befinner dig. Och om du säljer bilen kanske en spekulant vill ha den i bensinutförande. Om man tänker sig att bränslepumpen har hängt med några år, så kanske det blir för mycket för den om den måste jobba hårdare på äldre dar.
En BTR stryper returbränslet en aning så att det blir högre bränsletryck på bränslet före BTR'en. Och pumpen får jobba mer.

En piggyback, Flexitune och alla dom andra, är en elektronisk dosa som förlänger spridapulserna så att motorn får mer bränsle. Dom flesta piggyback har en enkel strömomkastare som man lätt kan ställa i E85-läge eller bensinläge. Man behöver inte ens kliva ur bilen för att ändra. Det finns en tråd här på forumet som har en sammanställning över alla kända piggyback.

BTR-konvertering är på väg ut numera.

Författare:  Isac91 [ lör 12-09-08 19:20 ]
Inläggsrubrik:  Re: btr malpassi konverteringsalternativ

Tack för svaret. Jag har bestämt mig att jag ska beställa en flexitune II. Det ser ut att vara ett vettigt alternativ.

Författare:  Volvo245GLT [ lör 12-09-08 20:30 ]
Inläggsrubrik:  Re: btr malpassi konverteringsalternativ

FlexiTune och B230F-motorn är som gjorda för varandra, så kör på. :)

Författare:  aryan [ lör 12-09-08 22:00 ]
Inläggsrubrik:  Re: btr malpassi konverteringsalternativ

Jag tror att BTR är enklaste (och billigaste?) konverteringsalternativ. Det brukar ju vara enklare att skarva returslangen och stoppa in en ställbar tryckregulator än att koppla in en konverteringsbox. Att återgåtill bensin är inte speciellt svårt heller och tryckregulatorn kan sitta kvar, för det är bara skruva ner tryckhöjningen till 0 igen, men det är ju mycket sällan eller alldrig att man tvingas tanka bensin numera.

Tryckhöjningen gör att pumpen måste jobba hårdare men frågan är om det minskar dess livslängd nämnvärt, en pumptillverkare jag har talat med menade att pumpar med kopparkollektor ändå får en något kortare livslängd om man kör med etanol, oavsedd om pumpen belastas mycket eller lite.

Största fördelen med elekronisk konvertering typ flexitune mm tycker jag att kallstartsanrinkningen brukar vara automatiserat, men det finns lösningar för det också om man kör tryckhöjning eller ett enklare konverteringssystem utan kallstartsanrikning. Helst ska man ändå använda motorvärmare så att extra kallstartsanrikning inte är nödvändigt.

Höjd tryck å andra sidan skulle kunna ha fördelen att bränslet får en bättre atomisering som borde ge bättre förbränning, se t ex bilderna här:
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1067498

Citat:
Nu har jag kört Bosch 214cc som sitter i Volvo motorer. Här plåtad vid olika tryck 3,0 bar och 4,5 bar. Den ger bättre atomisering (visuellt) vid det högre trycket.
Bild
3 bar

Bild
4,5 bar

Författare:  torbjorn [ mån 12-09-10 10:06 ]
Inläggsrubrik:  Re: btr malpassi konverteringsalternativ

Men ett problem med BTR-metoden är förstås att det inte verkar finnas några riktigt pålitliga justerbara tryckregulatorer på marknaden. En del börjar läcka med tiden, andra ger ostabilt tryck som varierar beroende på flödet i returledningen, och somliga har dålig långtidsstabilitet och kräver efterjustering ständigt och jämnt.

Så jag tycker nog att BTR kanske duger för en hobbybil som pysslas om mer än man kör med den, men inte för en vardagsbil som ständigt ska fungera.

Författare:  aryan [ mån 12-09-10 13:34 ]
Inläggsrubrik:  Re: btr malpassi konverteringsalternativ

Malpassi BTR är väll bra kvalitet inte sämre en orginal BTR?

Jag har sett en del billiga BTR som inte håller konstant tryck, själv använder jag en billig BTR som efter fjäderbyta för att får rätt reglerområde (jag behöver låga 1,5 bar) har fungerat bra. Den håller inte kvar trycket när pumpen är avstängd, returventilen är alltså 100% tät men det är ju inget större problem.

/Aryan

Sida 1 av 1 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/