Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 19-11-19 08:44

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: mån 12-09-17 11:46 
Offline

Blev medlem: tor 12-03-22 23:36
Inlägg: 123
Ort: Karlstad
Tänkte bara skriva snabbt om en enkel konvertering jag gjorde på farsgubbens 855.
Recept:
5st T5 spridare "orangea modellen" kommer inte ihåg beteckningen just nu,
1st dubbelverkande relä + lite kablar, ett 22kOhm motstånd, kabelskor, en knapp och lite annat man behöver för att dra el.
En höger eller vänster skärmblinkers från SAAB 900NG med en bit kabel.

Kostnad kanske runt 5-600kr

Lossa spridarbryggan och bränsleledningarna från denna, trä på en slang till en dunk från pumpledningen, bygla bränslepumpsreläsockeln med en bit kabel å vrid på tändningen för att köra ur all kvarvarande bensin.
I med T5 spridarna.
Skärblinkersen från 900NG är bra på det sätt att lampsockelspiggarna och kontakten passar för att göra ett litet kabelstycke emellan motortemgivaren på termostathuset och dra iväg kablarna till kallstartsrelä bygget,, det har jag en bild på i min andra tråd om konverteringen av 245GLE -90,, men enkelt att bygga mellankablage ist för att klippa i originalet, en lödkolv och några min så är det bara att plugga i sen.
Sen va det bara att fylla på etanol och starta upp den,, har gått som en klocka hittills för honom, inte behövt använda "Knappchoken" nått än, starart alltid på andra gången, men bra med knappen till vintern, bränsleförbrukningen ligger på ca 1.1l/mil med automat, ingen skillnad varken sämre eller bättre mot BF95,, mer än att man för fler liter per tankad hundring.

Så är bara en enkel snabb konvertering som tog kanske 2 tim att göra med all eldragning osv,, enkelt att bara lyfta upp säkkringsmodulen och därunder enkelt dra in kablarna i kupén utan att trilskas med gummigenomföringar osv.

Ska nog funka lika bra på 850 som V70,, men tänk på spridarstorleken om du har en GLE eller SE då 10v har något mindre spridare. Kanske går med T5 med, men aldrig testat,, sitter oftast Siemens spridare i men det är strunt samma,, bara trycka i boschspridare,, så länge man får rätt flödestal.

_________________
"Friskt kopplat hälften brunnet"
"Inget puts är så bra att det inte kan bli bättre"


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-09-17 15:16 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1099
Ort: Närke
Visst är det busenkelt att demontera Fuelrail på denna modell?

_________________
En bilmotor utan turbo suger...

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-09-17 16:01 
Offline

Blev medlem: tor 12-03-22 23:36
Inlägg: 123
Ort: Karlstad
Ja det va inga större svårigheter,, gäller bara att akta så man inte kröker rören om muttern på lednigarna sitter,, men enklare än på B230 tycker ja,,
Där sitter det oftast fast i ledningarna så man bara kan vinkla upp den,, här river man ju bort hela railen. Enda är de där blå plast/gummi ringarna nere vi spridarna som gärna vill jäklas lite vid monteringen =)

_________________
"Friskt kopplat hälften brunnet"
"Inget puts är så bra att det inte kan bli bättre"


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011