Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 19-11-12 08:47

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: b230f låg eller hög ohm?
InläggPostat: tis 12-09-25 15:50 
Offline

Blev medlem: ons 12-02-15 16:13
Inlägg: 23
Har en volvo 740 -90 modell, med b230f motorn.
Jag håller på sätta in en flexitune II, där står det att man ska ta reda på ifall det är låg/hög ohmiga spidare. Är det nån som vet vilken sort det är?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-09-25 17:42 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 521
Ort: Tumba
Jag skulle tro att du har högohmiga, men det enda säkra sättet är att kolla. På spridaren finns ett nummer. Sök på det så finner du information.

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-09-25 18:14 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1925
Ort: 08- och Småland
En tumregel säger så här: Högohmiga till sugmotorer och lågohmiga till turbomotorer.
Men detta är alltså som det "brukar" vara. Säker blir man ju först när man har kollat i en tabell, eller mätt med en ohmmeter.
Här är en tabell. Bara att söka: http://ryydis.homeip.net/www/volvo/tableifc.htm


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-09-26 14:19 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4705
Ort: Sundsvall
På Volvo B230F brukar spridarna alltid vara högohmiga. Det finns två lätta sätt att kolla saken, utan att behöva leta finstilt och kanske skadad märkning på spridarna:
1) Ohmmät spridarna. En högohmig spridare brukar ha 10-18 ohm, en lågohmig 2-3 ohm.
2) Kolla om det sitter ett förkopplingsmotstånd någonstans bakom vänster strålkastare, nära tändmodulen. I så fall har bilen lågohmiga spridare och motståndet måste kortslutas (koppla ihop alla fem stiften i kontakten med varandra) om man byter till högohmiga.

Dock vill jag påpeka att det finns många sugmotorer med lågohmiga spridare. Exempelvis alla bilar med olika Bosch-insprutningssystem före 1982 års modell, och många japanska 80- och 90-talsbilar.
Bosch började tillverka högohmiga spridare 1982 och BMW var först att använda dem ihop med systemet LE-jetronic, de infördes också ganska snart av Opel medan övriga kunder var lite senare med övergången. Högohmiga spridare innebar ju att systemet kunde göras billigare eftersom man varken behövde ett dyrt s k reglerat slutsteg eller förkopplingsmotstånd.

Amerikanska Bendix använde högohmiga spridare redan i mitten av 70-talet på de system som levererades till t ex Cadillac och Oldsmobile, och jag har en känsla av att lågohmiga spridare överhuvudtaget är mycket sällsynta på amerikanska bilar med insprutning.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011