Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 19-11-22 11:02

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
InläggPostat: tor 12-11-01 21:00 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4708
Ort: Sundsvall
En del motorstyrsystem är ju rent tryckstyrda, så då har man en tryckgivare i insugningsröret istället för luftmängdmätare. Och sen finns det förstås vissa system som har både tryckgivare och luftmängdmätare, tanken är då att man väger ihop signalerna från bägge för att låta givarna kontrollera varandra. Det kan också förekomma att man väger in mer av den ena signalen i vissa belastningsfall och den andra i andra belastningsfall (kanske man tar mest hänsyn till tryckgivaren vid tomgång då luftflödet är så lågt att LMM ger opålitliga mätvärden).
Man kan också tänka sig att t ex luftflödessignalen styr insprutningstid medan tryckgivaren styr tändförställningen.

_________________
Att mäta är att veta


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-11-02 09:57 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 521
Ort: Tumba
Databoxen skrev:
Så man har i regel ingen laddtrycksgivare i normala fall?
Man litar helt o hållet på mekaniska prylar alltså?

Normala och normala, man gjorde så förr. Nu för tiden har man nog givare och styrningar till massor då det är lättare tekniskt med alla snabbare processorer.

Fast när jag tänker efter så finns nog någon tryckgivare av något slag. Har läst om folk som pystrimmat (man släpper ut del av trycket på slangen som går till tryckklockan) och då fått för högt ladd, och då lägger motorn av helt.

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-11-02 18:12 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 947
Ort: Göteborg
erikn skrev:
Databoxen skrev:
Så man har i regel ingen laddtrycksgivare i normala fall?
Man litar helt o hållet på mekaniska prylar alltså?

Normala och normala, man gjorde så förr. Nu för tiden har man nog givare och styrningar till massor då det är lättare tekniskt med alla snabbare processorer.

Fast när jag tänker efter så finns nog någon tryckgivare av något slag. Har läst om folk som pystrimmat (man släpper ut del av trycket på slangen som går till tryckklockan) och då fått för högt ladd, och då lägger motorn av helt.


Ja, det var lite det jag var ute efter. Jag kan tycka att man bör ha en tryckgivare ifall något går snett och trycket skenar.
Jag har kollat lite i schemat över motorstyrsystemet, och där sitter en styrventil som ECU'n påverkar, som enligt schemat har med turbon att göra. Undrar vad den har för funktion.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-11-02 21:27 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4708
Ort: Sundsvall
Ska vi gissa att den har ungefär samma funktion som magnetventilen i Saabs APC-system från 80-talet?
Dvs att turbons wastegate är inställd för att reglera på ett mycket lågt tryck, och genom att manövrera magnetventilen med lämplig pulskvot kan man få wastegaten att känna en lagom bråkdel av det tryck som verkligen råder i insugningsröret och på så sätt kunna styra laddtrycksregleringen utifrån lämpliga parametrar (t ex sänka laddtrycket om motorn har tendens att knacka).

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-11-03 16:49 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 947
Ort: Göteborg
torbjorn skrev:
Ska vi gissa att den har ungefär samma funktion som magnetventilen i Saabs APC-system från 80-talet?
Dvs att turbons wastegate är inställd för att reglera på ett mycket lågt tryck, och genom att manövrera magnetventilen med lämplig pulskvot kan man få wastegaten att känna en lagom bråkdel av det tryck som verkligen råder i insugningsröret och på så sätt kunna styra laddtrycksregleringen utifrån lämpliga parametrar (t ex sänka laddtrycket om motorn har tendens att knacka).


Aha! Smart är allt jag kan säga!


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011