Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 15:17

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 12-10-24 21:27 
Offline

Blev medlem: sön 07-02-25 10:59
Inlägg: 5
Ort: Kolsva
Hej

Var in i dag och regbesiktigade min bil som ombyggt fordon ink etanolkonvertering. Styrsystemet är VEMS som jag mappat för etanol.

MEN nu är det så att jag fick två stycken 2:or som jag inte blir klok på...

Bild

1#Intyg från Vems håller jag på att jagar. Ingen här som har ett intyg från egen reggning som man kan få se hur det ser ut?
2#Vad är det för skylt dom är ute efter? Kan inte hitta någon till försäljning någonstans. Räcker det med att trycka upp en egen dymolapp "E85" på insisdan av tanklocket tro?


Tillråga på allt ser jag att jag har 2 DAGAR! på mig för ombesiktning. Detta såg jag när jag kom hem. Ska ringa dom i morgon och ifrågasätta detta men är det inte alltid 1månad? eller är det annorlunda vid regbesiktning tro....


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-10-25 00:21 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Bilen är väll äldre än 93?

Då krävs inga intyg om/på godkänd konverteringssats, däremot måste du ha ett intyg från någon med en rullande landsväg för att visa att effekten inte ökat mer än 5% och du ska ha något kvitto på bränsleslang som det står på att slangen är etanolkompatibel.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-10-25 10:27 
Offline

Blev medlem: sön 07-02-25 10:59
Inlägg: 5
Ort: Kolsva
Japp bilen är äldre än -93.
Men dom resonerar så att om kitet inte är godkänt så krävs intyg även om bilen är äldre tydligen...


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-10-25 15:41 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Jag är inte den som vet mest om det här, men det lilla jag får ut av den här: http://shop.vems.hu/catalog/advanced_se ... 85&x=5&y=6
är att den motsvaras förmodligen av en "vanlig" piggyback. I och för sig kanske lite mer än dom "andra" som inte har köldstartsanordning etc. etc.
Min gissning är att Bilprovningen vill se ett konverteringskitt som är testat efter Bilprovningens önskemål och deras byråkrati med tillhörande certifikat. Det skulle vara intressant att veta vilka kitt som platsar för detta.

Så om du inte vill framhärda och begära att din bil skall registreras för alternativbränsle, så kan du ju besiktiga den som en vanlig bensinbil. Bilprovningen har i det läget inte tid med att undersöka någon eventuell piggyback eller annan konvertering. (Och det ingår förmodligen inte i deras arbetsschema?) Då är det endast dom gällande utsläppsreglerna som gäller för din bil. Du behöver alltså i det läget inte berätta eller redovisa att du har konverterat till E85. Bara bilen klarar dom gällande utsläppsvärdena så är allt gott och väl.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-10-25 16:08 
Offline

Blev medlem: sön 07-02-25 10:59
Inlägg: 5
Ort: Kolsva
Just nu är jag på topp.... :D

Min besiktningsman ringde personligen upp till mig och bad om ursäkt för att han gjort fel!!! :shock: :D

Tydligen hade han insett att intyget ej behövs på ombyggt fordon (och innan -93)

Han kommer att styka dessa 2:or dock måste jag komma tillbaka på en efterbesiktning och redovisa sprutet och lämna en enklare beskrivning på det bara. Anmärkningen med skylt för E85 gällde tydligen inte heller i och med att det är ett ombygg fordon.

Och när det gällde tiden för efterbesiktningen så visste han inte heller vad som hade hänt där. Jag har 1 månad på mig precis som vanligt.... Nu ska jag sticka i väg och köpa en trisslott :D


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-10-25 16:12 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Hade precis skrvit detta, men det verkar ha löst sig :-)

Det finns inga krav på typintyg av konverteringsatsen om bilen är äldre än 93 årsmodell.

Vid registreringsbesiktning av egenutvecklad / icke typgodkänd utrustning för äldre fordon (92 och tidigare) kan det däremot krävas:
- intyg för bränsleslang
- intyg effekttest

Det du i så fall ska ha är ett kvitto på etanol beständig bränsleslang och att du varit hos någon med rullande landsväg som visar att oreffekten inte har ökad mer än 5%.

Mvh Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-10-25 16:13 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Exempel på slangintyg:

Bilaga:
e85_slang.png
e85_slang.png [ 211.62 KiB | Visad 8356 gånger ]

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-10-31 15:51 
Offline

Blev medlem: sön 07-02-25 10:59
Inlägg: 5
Ort: Kolsva
Då var det klart! :D

Bilen är nu registerad som flexifuel-bil.

Den enda jag gjorde var en redovisning av mitt styrsystem samt visade upp vilka slangar jag använt.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-11-01 13:57 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 439
Ort: Norrland
om man bara byter spridare, som jag gjorde, då är det alltså inte möjligt att regga om?
då det inte finns ngt intyg ang, E85 och några gamla spridare från bildelsbasen?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-11-01 14:15 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Sato skrev:
Då var det klart! :D

Bilen är nu registerad som flexifuel-bil.

Den enda jag gjorde var en redovisning av mitt styrsystem samt visade upp vilka slangar jag använt.


Grattis! Du kanske ska ändra rubriken på inlägget nu till godkänd regbesikning till flexifuelbil eller liknande så att andra lättare kan hitta det.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011