Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 19-11-21 12:34

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Problem med spikningar!
InläggPostat: ons 13-01-09 11:41 
Offline

Blev medlem: tis 13-01-08 11:52
Inlägg: 8
Jag har en Volvo 240gl -88 med LH 2.4 givetvis med E85 (fast nu är det ju "vinteretanol" i )
Toppen är planad 4mm och det sitter en VX3 kam i
Pumpen under bilen är bytt till en Bosch"044" och pumpen i tanken är bytt till en Walbro 255
Har även monterat en ställbar BTR kör just nu på 5bar med original spridare
Och även monterat en AEM bredbandslambdamätare

Vid kallstart visar den lambda 1.03 och vid jämngas på motorvägen (110km/h) visar den något magrare ca 1.08 och vid fullgas så magrar den så pass att den går utanför mätområdet och den börjar spika kraftigt vid 160-170 på fyrans växel.

Har även provat med Siemens Deka 390cc spridare.Den går mycket bättre på låglast men spikar fortfarande vid 160-170 på fyran vid full gas. Har provat att köra mellan 3-5 bar på dessa spridare med utan någon större förbättring, så därför åkte originalspridarna i igen (tyckte den tog väldigt mycket soppa med 390cc)

Blir inte klok på dessa spikningar!!


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Problem med spikningar!
InläggPostat: ons 13-01-09 13:55 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
I Sverige är väl maxfart 120 så det är väl då mer ett teoretiskt problem du har, haha! :wink:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Problem med spikningar!
InläggPostat: ons 13-01-09 14:09 
Offline

Blev medlem: tis 13-01-08 11:52
Inlägg: 8
Nu är ju inte släkt med Jesus och de där fina grabbarna, Så vad det står på skylten är mer eller mindre ointressant :roll:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Problem med spikningar!
InläggPostat: ons 13-01-09 14:11 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4708
Ort: Sundsvall
En Volvo med LH 2.4 har ju knackreglering i tändsystemet. Fungerar de sakerna som de ska? Har du provat att läsa av felkoder från tändsystemet?

En sak till: fungerar gasspjällkontakten? Det är ju vanligt dels att kabelstammen blir så styv med tiden att hylsorna rycks ur kontaktdonet, och dels att gasspjällskontakten blir så full med klägg att antingen tomgångs- eller fullgaskontakten inte sluter pålitligt.

Om bilen har gått mycket långt, och i synnerhet om det någon gång i tiden har varit oljigt i motorrummet, så kan det bli problem med överledning och inre kortslutningar i kabelstammarna, framför allt den som går på vänster sida av motorblocket. Det kan ge alla möjliga ologiska felsymptom. Om man är misstänksam är det lämpligt att skära upp plastslangen utanpå kabelstammen och undersöka hur ledarisolationen ser ut därinne.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Problem med spikningar!
InläggPostat: ons 13-01-09 14:51 
Offline

Blev medlem: tis 13-01-08 11:52
Inlägg: 8
Bilen har gått 16000mil en ägare sen den var ny, jag tvättar motorrummet varje gång jag tvättar bilen så det är i stort sett kliniskt rent där. Knackregleringen funkar då man märker det när det spikar (antar att den sänker tändningen eller dyl. då den blir tröttare och effekten minskar)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Problem med spikningar!
InläggPostat: ons 13-01-09 17:24 
Offline

Blev medlem: tis 13-01-08 11:52
Inlägg: 8
Det här forumet var inte mycket till hjälp :? får återgå till Sävartubo


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Problem med spikningar!
InläggPostat: ons 13-01-09 18:14 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7132
Ort: Älvsjö
Citat:
Det här forumet var inte mycket till hjälp får återgå till Sävartubo


Vad var din fråga då?

Citat:
Jag har en Volvo 240gl -88 med LH 2.4 givetvis med E85 (fast nu är det ju "vinteretanol" i )
Toppen är planad 4mm och det sitter en VX3 kam i
Pumpen under bilen är bytt till en Bosch"044" och pumpen i tanken är bytt till en Walbro 255
Har även monterat en ställbar BTR kör just nu på 5bar med original spridare
Och även monterat en AEM bredbandslambdamätare

angeland skrev:
Vid kallstart visar den lambda 1.03 och vid jämngas på motorvägen (110km/h) visar den något magrare ca 1.08 och vid fullgas så magrar den så pass att den går utanför mätområdet och den börjar spika kraftigt vid 160-170 på fyrans växel.

Blir inte klok på dessa spikningar!!

Har du räknatr ut vilken kompression du får med 4 mm planat topp?

Den går alltså såpass magert vid fullgas så att bredbandsmätaren (!) går av skalan och med 4 mm planat topp får du då motorn att spika med vinteretanol.

Vid fullgas går den uppenbarligen på tok för mager för bra motoreffekt. Jag skulle först se till att få fetare blandning vid fullgas ca lambda 1 t ex med större spridare med 1,4 ggr flöde med original btr eller ett piggyback konverteringskit.

Om inte det hälper
- Sänk tändningen vid fullgas/spikningar
- Kallare tändstift
- Vatteninsprutning vid fullgasspikningar kanske?
- Sänk kompression med tjockare topplockspackning eller något sånt

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Problem med spikningar!
InläggPostat: ons 13-01-09 21:53 
Offline

Blev medlem: tis 11-12-20 22:00
Inlägg: 90
Intressant! Min b230fd är planad 4,5 mm och tycker nog att den småknackar/bluddrar/är svag dvs inte går optimalt på E75.
*Jag måste oxå ha minst 5bar för att ha lambda ca 1 och vid fullgas orkar den inte riktigt feta, dvs du måste öka trycket vid så höga varv. Egentligen ska det räcka med 4 bar. (iof annan kam, jag har M)
*Knacksensorn bör fungera annars så ger datorn felmeddelande över varvtal på 4500, bara testa att koppla ur och varva försiktigt.

_________________
940 med b200(Ltt) . Planad 4,5 mm, ca 1:13 i komp. Ställbar BTR.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Problem med spikningar!
InläggPostat: ons 13-01-09 21:59 
Offline

Blev medlem: tis 11-12-20 22:00
Inlägg: 90
@ayran. Om den går mycket magert kan väl tom bränsleförbrukning öka,eftersom förbränningen inte blir fullständig, eller?
Mager blandning bör väl iof ge långsammare flamfrontshastighet, vilket är bra vid höga varv och tidig tändning? Dock blir kylningen sämre.

_________________
940 med b200(Ltt) . Planad 4,5 mm, ca 1:13 i komp. Ställbar BTR.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Problem med spikningar!
InläggPostat: ons 13-01-09 22:06 
Offline

Blev medlem: tis 13-01-08 11:52
Inlägg: 8
kör du med originalspridare?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Problem med spikningar!
InläggPostat: ons 13-01-09 22:12 
Offline

Blev medlem: tis 11-12-20 22:00
Inlägg: 90
Orginalspridare, M-kam, startar ej på mindre än 5bar, knappt då heller trots en (uträknad) ökad gastemperatur på minst 50grader.

_________________
940 med b200(Ltt) . Planad 4,5 mm, ca 1:13 i komp. Ställbar BTR.


Senast redigerad av enanders ons 13-01-09 22:47, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Problem med spikningar!
InläggPostat: ons 13-01-09 22:19 
Offline

Blev medlem: tis 11-12-20 22:00
Inlägg: 90
..testade även utan förvärmningslang för att få ner lufttemp men gav inget märkbart resultat, dvs fortfarande "bluddrig"/svag. Enl någon annan som planat ca 4mm så skulle motorn gå bättre vid lägre utomhustemp: stämmer detta? Idag ca 6grader, Borås. Vad har du?

_________________
940 med b200(Ltt) . Planad 4,5 mm, ca 1:13 i komp. Ställbar BTR.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Problem med spikningar!
InläggPostat: ons 13-01-09 23:13 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7132
Ort: Älvsjö
enanders skrev:
@ayran. Om den går mycket magert kan väl tom bränsleförbrukning öka,eftersom förbränningen inte blir fullständig, eller?


Ja absolut.

enanders skrev:
Mager blandning bör väl iof ge långsammare flamfrontshastighet, vilket är bra vid höga varv och tidig tändning? Dock blir kylningen sämre.


Ja men det är väll osanolikt att motorn spikar samtidigt som flamfronten har blivit långsamt tycker jag.

För att få samma spridare att ge ca 1,4 gr så stort flöde som krävs för E85 ska trycket dubblas, om originaltrycket t ex är 3 bar får man egentligen gå upp till 6 bar. Så länge motorn går i closed loop kan man ha lägre tryck / flöde och låta styrsystemet kompensera och hoppas att det lagras i ECUns long-time fuel trim men annars blir det magert vid start och fullgas.

Vid kallstarter brukar det behövas mera extra kallstartsanrikning ändå trots dubbelt så högt tryck eller spridare som ger 1,4 ggr mera flöde. Då kan man manipulera tempsensorsignalen se div tråder om kalstartsmotstånd.

@angeland har du bytt bränslefiltret på länge?

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Problem med spikningar!
InläggPostat: ons 13-01-09 23:23 
Offline

Blev medlem: tis 13-01-08 11:52
Inlägg: 8
filtret är nytt och har kollat bränsletrycket när jag kör och det är stabilt och går inte under 5 bar så soppa finns det. Ska stoppa i 390 spridarna imorgon och testa igen


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Problem med spikningar!
InläggPostat: ons 13-01-09 23:40 
Offline

Blev medlem: tis 11-12-20 22:00
Inlägg: 90
aryan skrev:
För att få samma spridare att ge ca 1,4 gr så stort flöde som krävs för E85 ska trycket dubblas, om originaltrycket t ex är 3 bar får man egentligen gå upp till 6 bar.

Ahh, dubbelt tryck! Är du helt säker?

[/quote]
aryan skrev:
Ja men det är väll osanolikt att motorn spikar samtidigt som flamfronten har blivit långsamt tycker jag.
. Precis, kanske ska man köra magert vid predeton.

_________________
940 med b200(Ltt) . Planad 4,5 mm, ca 1:13 i komp. Ställbar BTR.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011