Citat:
Det här forumet var inte mycket till hjälp får återgå till Sävartubo
Vad var din fråga då?
Citat:
Jag har en Volvo 240gl -88 med LH 2.4 givetvis med E85 (fast nu är det ju "vinteretanol" i )
Toppen är planad 4mm och det sitter en VX3 kam i
Pumpen under bilen är bytt till en Bosch"044" och pumpen i tanken är bytt till en Walbro 255
Har även monterat en ställbar BTR kör just nu på 5bar med original spridare
Och även monterat en AEM bredbandslambdamätare
angeland skrev:
Vid kallstart visar den lambda 1.03 och vid jämngas på motorvägen (110km/h) visar den något magrare ca 1.08 och vid fullgas så magrar den så pass att den går utanför mätområdet och den börjar spika kraftigt vid 160-170 på fyrans växel.
Blir inte klok på dessa spikningar!!
Har du räknatr ut vilken kompression du får med 4 mm planat topp?
Den går alltså såpass magert vid fullgas så att bredbandsmätaren (!) går av skalan och med 4 mm planat topp får du då motorn att spika med vinteretanol.
Vid fullgas går den uppenbarligen på tok för mager för bra motoreffekt. Jag skulle först se till att få fetare blandning vid fullgas ca lambda 1 t ex med större spridare med 1,4 ggr flöde med original btr eller ett piggyback konverteringskit.
Om inte det hälper
- Sänk tändningen vid fullgas/spikningar
- Kallare tändstift
- Vatteninsprutning vid fullgasspikningar kanske?
- Sänk kompression med tjockare topplockspackning eller något sånt