Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 11:18

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Problem med spikningar!
InläggPostat: ons 13-01-09 23:45 
Offline

Blev medlem: tis 11-12-20 22:00
Inlägg: 104
aryan skrev:
Vid kallstarter brukar det behövas mera extra kallstartsanrikning ändå trots dubbelt så högt tryck eller spridare som ger 1,4 ggr mera flöde. Då kan man manipulera tempsensorsignalen se div tråder om kalstartsmotstånd.

Men vid så högt komp kommer gastempen ligga minst 70grader högre så någon manipulering ska inte behövas (ej etanolens kylande effekt inräknad)

_________________
940 med b200(Ltt) . Planad 4,5 mm, ca 1:13 i komp. Ställbar BTR.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Problem med spikningar!
InläggPostat: tor 13-01-10 09:18 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
enanders skrev:
*Knacksensorn bör fungera annars så ger datorn felmeddelande över varvtal på 4500, bara testa att koppla ur och varva försiktigt.


Om knacksensorn är helt bortkopplad eller om signalen saknas helt och hållet så kan man vara tämligen säker på att det genererar en felkod.
Men skulle däremot signalen vara svag eller oren av någon anledning (kanske överledning i kabelstammen pga fukt och skadad isolering eller en knacksensor som inte sitter stumt monterad mot motorblocket) så är det inte säkert att det ger någon felkod.
Vad jag ha förstått så hade Bosch ganska stora problem med att få till en pålitlig felindikering på knacksensorn på den tiden, i synnerhet på Motronicsystem (t ex ML1.3 på PSA-bilar) fanns det en del programversioner som gav okynnesfelkod trots att allt fungerade som det ska. Hårdvaran för att ta hand om knacksensorsignal är för övrigt exakt likadan i Volvos EZ116K som i dåtida Motronic-system, det enda som skiljer är att bandpassfiltret är anpassat för olika motorers knackresonans.

Har du verifierat att gasspjällkontakten fungerar som den ska, t ex genom att mäta spänning på pinnarna 2 och 3 på LH-styrdonet och kolla att den ena av dem går till 0 V vid tomgång och den andra vid fullgas?

Går den magert på fullgas även vid segdragning (runt 20-50 km/h på högsta växeln med gasen i botten)? Eller är det bara vid höga varvtal problemen uppträder? Håll gärna ett öga på signalen från originallambdasonden också, så du vet vad LH-systemet har att försöka reglera på.

Gjort någon adapteringskörning för att säkerställa att inte LH-styrdonet har fått konstigt adapteringsdata och därför magrar ut blandningen hela tiden?

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Problem med spikningar!
InläggPostat: tor 13-01-10 11:05 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Vid mina försök med (extrem)magerkörning har det aldrig lett till knackning.
Och då har jag ändå ställt fram fördelaren rejält i de fall det var möjligt.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011