enanders skrev:
*Knacksensorn bör fungera annars så ger datorn felmeddelande över varvtal på 4500, bara testa att koppla ur och varva försiktigt.
Om knacksensorn är helt bortkopplad eller om signalen saknas helt och hållet så kan man vara tämligen säker på att det genererar en felkod.
Men skulle däremot signalen vara svag eller oren av någon anledning (kanske överledning i kabelstammen pga fukt och skadad isolering eller en knacksensor som inte sitter stumt monterad mot motorblocket) så är det inte säkert att det ger någon felkod.
Vad jag ha förstått så hade Bosch ganska stora problem med att få till en pålitlig felindikering på knacksensorn på den tiden, i synnerhet på Motronicsystem (t ex ML1.3 på PSA-bilar) fanns det en del programversioner som gav okynnesfelkod trots att allt fungerade som det ska. Hårdvaran för att ta hand om knacksensorsignal är för övrigt exakt likadan i Volvos EZ116K som i dåtida Motronic-system, det enda som skiljer är att bandpassfiltret är anpassat för olika motorers knackresonans.
Har du verifierat att gasspjällkontakten fungerar som den ska, t ex genom att mäta spänning på pinnarna 2 och 3 på LH-styrdonet och kolla att den ena av dem går till 0 V vid tomgång och den andra vid fullgas?
Går den magert på fullgas även vid segdragning (runt 20-50 km/h på högsta växeln med gasen i botten)? Eller är det bara vid höga varvtal problemen uppträder? Håll gärna ett öga på signalen från originallambdasonden också, så du vet vad LH-systemet har att försöka reglera på.
Gjort någon adapteringskörning för att säkerställa att inte LH-styrdonet har fått konstigt adapteringsdata och därför magrar ut blandningen hela tiden?