Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 11:45

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: sön 13-02-17 17:05 
Offline

Blev medlem: mån 08-02-04 19:54
Inlägg: 91
Ort: Från
Så här hade jag tänkt optimera min B230F för att kunna köra den så snålt som möjligt. Det är en Volvo 740 GL 1988 med LH 2.2.

* Plana toppen 4.5 mm.
Sägs att man får 14.7:1 i komp då och det ska vara precis så vinterE85 börjar spika om man kör varmt.

* Extra förvärmning.
Tänker dra varmluft mer varmluft ifrån grenröret till luftburken.

* Förlänga spridarpulserna med Ardruino.
Tänkte förlänga spridarpulserna med Ardruino. Har inte direkt kommit på hur jag ska göra men jag funderar på att när ardruinon känner av att spridarpulsen har slutat så tänker den ge en liten extra puls i några millisekunder.

* Extraktorgrenrör.
Det ska användas för att lättare dra ut avgaserna ut cylindern.

* T-kam istället för M-kam.
T-kamen är den lägsta och mest segaste kammen som finns. Den är också lågvarvigast.

* 92-gradare termostat.
Ska installera 92 gradare termostat.

* Allmän service
Se till så alla däck rullar fritt och inga bromsar ligger på. Se till så det allt fungerar felfritt. Byta olja i bakaxel och växellåda.
Pumpa upp däcken ca 15 % mer. "Surfa" på låga varvtal och höga växlar.

Så vad tror ni om det här?
Kommer jag få fel på lambdavärdet om jag kör med T-kam istället för M-kam?

Jag satsar på 0.90 liter milen blandad körning. Troligt?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 13-02-17 20:11 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Dom punkter du räknar upp är nog fullt genomförbara, tror jag utan att veta. Men att förutsäga förbrukningen är nog det svåraste av allt.
Du får helt enkelt pröva och berätta hur det gick.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 13-02-17 23:47 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Ett tillägg till din fråga om lambdavärdet och kamaxlar. Lambdavärdet är ju ett resultat av vad styrdatorn reglerar. Datorn är "dresserad" att så långt som möjligt hålla Lambda 1. Och så länge den kan göra det med att avväga luft och bränsle, är allt väl.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 13-02-18 19:37 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
heretic skrev:
* Förlänga spridarpulserna med Ardruino.
Tänkte förlänga spridarpulserna med Ardruino. Har inte direkt kommit på hur jag ska göra men jag funderar på att när ardruinon känner av att spridarpulsen har slutat så tänker den ge en liten extra puls i några millisekunder.

Väljer du att bara "lägga på" några millisekunder kommer du att hamna fel.
Generellt behöver spridartiderna förlängas med ~35-40% över alla drifts-fall (Om du inte väljer att kunna köra "lean-burn". Vilket innebär att du behöver mäta hur lång pulsen är, och sedan multiplicera den med 0.4 och lägga till detta innan du stänger spridaren.

Möjligen skulle du kunna mappa in kallstart när du ändå håller på att plocka med spridartider, men kom ihåg att tiden du lägger till behöver vara proportionell mot original-tiderna från motorns styrbox.

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 13-04-07 20:17 
Offline

Blev medlem: tis 11-12-20 22:00
Inlägg: 104
Nice!
Jag har planat min b230FD 4,5mm och det gav ett komp på 13,7. Error har tidigare nämnt både 13,7 och 14,7 i komp vid denna planing, men "rätt" är nog 13,7. Man kan nog plana tills ventilerna tar emot för jag har då aldrig upplevt någon tendens till knackning (med E75!)utom när man stänger av motorn vid högt varvtal.
Byt spridare till gröna, så kan man tom sänka trycket, om det är ställbart. Mitt tryck med gröna spridare blev ca 2,6 bar och det borde datorn kunna lambdareglera själv (jag har ställbart tryck). Fördelen med gröna spridare och orginaltryck 3,0 bar är ju att starten borde(?) blir fetare och därmed lättstartad, även i kyla. Vid kallstart kan man ju alltid värma insuget med värmepistol, bara man inte bränner något ;)

M-kammen blir gött stark med detta komp, ca 135 hk teoretisk.
Jag tycker motorn blir starkare vid något magrare än lambda 1, dvs oreglerat men kan inte svara på NOX-värden.
Förbrukning magert med E75 i inte allt för hög hastighet ligger strax under litern milen med E75. Lambdareglerat ca 1,1l.

_________________
940 med b200(Ltt) . Planad 4,5 mm, ca 1:13 i komp. Ställbar BTR.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 13-04-07 21:56 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Gött!
Hur magert har du testat?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011