Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 09:32

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 13-03-27 09:10 
Offline

Blev medlem: ons 07-08-08 00:01
Inlägg: 40
Ort: Från
Halloj igen gänget.

var ägare tidigare för 740, så då var det billigare att konvertera.

Tänkte konvertera min v70 nu.
Men eftersom man ligger på 5 cylindrar, så verkar det som att man måste ha 2 av allting.

Så jag funderar på bioadapter, så man slipper kapa kablar osv.
Och priset verkar vara ganska bra.
2st blir väl runt 1800kr, en full flex gold kostar över 3500kr vad jag förstår det som för 5-6cylindrar.

Behöver Bioadapter någon extern ström?
För det verkar som det på installations manualen, så vart kan jag ta ström på enklaste vis?

Med vänlig hälsning
Andreas


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 13-03-27 11:48 
Offline

Blev medlem: mån 12-12-17 01:05
Inlägg: 47
Ort: Karlskoga
Har en volvo v70 från 97 och konverterade med etanoldax för 6st insprutning och jag är super nöjd med konverteringen och boxen! 1750kr om jag minns rätt för boxen. Tog ström från spridarna och drog några kablar för jord och monterade boxen i handsfacket. Super enkelt !
Så Etanoldax rekomenderar jag verkligen!:)

/Tobias

_________________
Volvo V60 Bifuel -14 Drivs av närproducerad 100% Biogas
Volvo V70 T5 -01 E85


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 13-03-27 21:43 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det fungerar också utmärkt med en fyrkanalig Flexitune och låta två spridare dela på samma kanal.
Se t ex viewtopic.php?f=10&t=6055

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 13-03-28 11:13 
Offline

Blev medlem: ons 07-08-08 00:01
Inlägg: 40
Ort: Från
Mmmm, gillar bara inte att klippa av huvudkablarna osv.
Min 740 fick riktiga problem efter det, trots att det var rätt kablar och rätt dimesioner på kablar.

För dem kompletta "boxarna" är väl redan som X4 och edax moduler, bara att man skapat kontakter som ska sitta mellan spridarna och huvud kablaget så man slipper kapa?


Något tips på vart jag kan hitta dessa kablar med kontakter

Mvh
Andreas


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 13-03-28 12:46 
Offline

Blev medlem: mån 12-12-17 01:05
Inlägg: 47
Ort: Karlskoga
Tog och beställde spridar kontakter och lödde på kablarna till boxen så var det bara att dra ur kontakterna och plugga in dom till boxen:)
Gjorde så då jag var ibehov av bilen så skulle det gå snabbt att gå tillbak till orginalt ifall det inte funka:)

/Tobias

_________________
Volvo V60 Bifuel -14 Drivs av närproducerad 100% Biogas
Volvo V70 T5 -01 E85


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 13-04-09 08:34 
Offline

Blev medlem: ons 07-08-08 00:01
Inlägg: 40
Ort: Från
Beställt en liten box från kina för ca 1350kr ( 6 cyl)
får se om den håller eller bilen.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 13-04-15 21:22 
Offline

Blev medlem: ons 07-08-08 00:01
Inlägg: 40
Ort: Från
Fick hem mitt kit idag.
Blir att montera i helgen

http://www.oemscan.se/e851.jpg
http://www.oemscan.se/e852.jpg


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 13-04-17 22:13 
Offline

Blev medlem: ons 07-08-08 00:01
Inlägg: 40
Ort: Från
Installationen klar.
Ska bara ställa in den, hade Lamda 0.96 enl första lamdasonden.

Bild
Bild
Bild
Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 13-04-19 08:48 
Offline

Blev medlem: tor 11-10-20 16:58
Inlägg: 20
Vart det bioadapter, eller köpte du någon annan sats?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 13-04-19 08:59 
Offline

Blev medlem: ons 07-08-08 00:01
Inlägg: 40
Ort: Från
Blev inte bioadapter, utan tog hem från Kina.

Kostar ca 1400kr.

Fördelen är att denna är för 6cyl, så det är 2 kabelhärvor i samma box. Gäller det bioadapter så måste man ha 2 enheter, vilket är synd.

Men det är väl fördelar och nackdelar med allt.
Denna så sitter justerskruven i boxen, så måste man justera så får man skruva upp dem 4 skruvarna och ställa in.
Ska man gå över till bensin så kopplar man bort jordkontakten bara.
Denna tar ström från spridarkablarna, så man måste inte klippa kablar eller dra strömkablar till tändlås osv.

Den är lätt att bygga.
Det är en liten legosats, men alla komponenter är redan fastlödda i kretsen osv, men kontakterna är lösa.
Vilket annars är bra, så man kan sätta dem rätt från början, har hört att en del spridare/bilar är polvända.

http://www.oemscan.se/e851.jpg
http://www.oemscan.se/e852.jpg


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 13-04-24 20:12 
Offline

Blev medlem: ons 07-08-08 00:01
Inlägg: 40
Ort: Från
Verkar inte bli ngn vidare hit detta.

Motorlampan tänds trots att jag ändrat ställningar.
Värde 6 på restoratorn är Standard utförandevis installation.
Den går lite hårt på tomgång.
Ökar jag till 8 så går den riktigt hårt.
Provat 4 och går den mjukare
Och vid läge 2 så går den mjukt.

Så rent tomgångs mässigt så är ngt vid 2-4 optimala.
Problemet kvar står dock. motorlampan tänds, oavsett inställning.
Ibland vid efter ngn km körning ibland efter några mil.

Felkoden med VIDA är
ecm-250a adaptiv lambdareglering.övre gräns.

Lamda pendla lite olika, beroende på inställning, 0,96-0,99.
Körning raksträcka 0,98-1,0

Men adapteringen är olika beroende på inställning 2-8
2 så kan adapt.förhållande vara 1.26
8 så kan den vara på 1.1

Så man undrar om vad som felar.

Ger jag 8, så borde den inte ge värd på att en har för högt adapt.förhållande, då jag verkar mata inför mycket soppa


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 13-04-25 15:47 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
När man håller på och laborerar med olika inställningar på en piggybackbox och bilen har adaptiv lambdareglering, så bör man köra ett bra tag så att den hinner adaptera om sig i alla avseenden innan man drar några slutsatser om hur inställningarna har förändrat saker. Om inte biltillverkaren har angivit någon speciell körcykel för adaptering så kan en veckas vardagskörning inklusive några kallstarter vara lämpligt på en så pass modern bil.
På äldre bilar utan adaptiva funktioner (t ex analoga insprutningssystem och LH 2.2) räcker det med att vänta någon minut för att se vad inställningarna har gett för resultat, och på tidiga adaptiva system (t ex Bosch-system från ca 1989-1993 och GM P4) räcker det oftast med 10 minuters blandad körning varav minst en minut i sträck med konstant gaspådrag och konstant hastighet.


Så länge motorstyrsystemet klarar av att lambdareglera (kollas säkrast med oscilloskop inkopplat till den lambdasond som används för regleringen) så är det exakta lambdavärdet ointressant, små avvikelser från 1,00 är nog snarare att betrakta som mätfel eller avrundningsfel än som en verklig avvikelse.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 14-01-19 15:58 
Offline

Blev medlem: sön 14-01-19 15:25
Inlägg: 1
För dem kompletta "boxarna" är väl redan som X4 och edax moduler, bara att man skapat kontakter som ska sitta mellan spridarna och huvud kablaget så man slipper kapa?

_________________
Our complete set of C4090-959 and Braindumps study guides you in exact way so you will pass your real brandeis exam www.usuhs.mil with


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 14-01-23 23:37 
Offline

Blev medlem: mån 08-09-01 22:07
Inlägg: 300
Ort: Ukraine, Donetsk
i making 5-cyl version, now made more than 40, working good.

viewtopic.php?f=10&t=6954#p69863

all my partners says that for V6 engines 2 different boxes is better than 1, becouse it can be placed on both sides of engine, easier to install and fit cable.
but als i have 6-8 cyl version in one box, generally for USA.


Bilagor:
VW PASSAT 2,8 V6 30V 142 kW 2002 small+.jpg
VW PASSAT 2,8 V6 30V 142 kW 2002 small+.jpg [ 243.16 KiB | Visad 13430 gånger ]
Audi S6 4.2 V8 1997 small+.jpg
Audi S6 4.2 V8 1997 small+.jpg [ 233.46 KiB | Visad 13430 gånger ]
Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011