Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: sön 19-11-17 23:03

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Dacia Logan
InläggPostat: tis 13-05-14 21:38 
Offline

Blev medlem: tis 13-05-14 21:22
Inlägg: 6
Hej

Här i Tyskland finns det T-EC2 controller problem. Startproblem, motorn går ojämnt, stannar motorn under körning. Det går sedan utan broms och utan styrning. Garantin också hjälper inte. Pengar kan inte få tillbaka det.
Var försiktig när du köper denna regulator.

Hej do
Ralf


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: T-ec2 Controller
InläggPostat: ons 13-05-15 05:27 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 805
Ort: Lindome
Har svårt att se att bilens styrning och bromsar kan slås ut av elektronik, då alla bilar styrs mekaniskt, och även bromsas mekaniskt.

Att servoverkan minskar och försvinner när motorn stannar anser jag vara en helt annan sak. Din beskrivning låter mer som klippt ur en kvällstidning.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: T-ec2 Controller
InläggPostat: ons 13-05-15 10:19 
Offline

Blev medlem: tis 13-05-14 21:22
Inlägg: 6
gt-i skrev:
Har svårt att se att bilens styrning och bromsar kan slås ut av elektronik, då alla bilar styrs mekaniskt, och även bromsas mekaniskt.

Att servoverkan minskar och försvinner när motorn stannar anser jag vara en helt annan sak. Din beskrivning låter mer som klippt ur en kvällstidning.



Min svenska är inte bra. Men vad jag skriver är richtig.Es är problem. Tillverkaren vägrar att ge pengarna tillbaka. Motorn stannar i attraktionen. Motorn är inte friktionsfritt. Det är inte en tidning.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: T-ec2 Controller
InläggPostat: ons 13-05-15 10:29 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-26 23:30
Inlägg: 297
Ort: Ljusne
Både styr- och bromsservo slutar som sagt mer eller mindre att fungera om motorn stannar. Det kommer alltså gå tyngre att styra och krävas ett hårdare tryck på bromspedalen, men i övrigt är det som vanligt.

Om det är denna box som avses http://www.t-ec2.eu/ så verkar det ju vara en helt vanlig piggyback som kopplas in mellan spridarna och bilens ECU?
Tråkigt om nu tillverkaren inte tar sitt ansvar vid ev. kvalitétsproblem med boxen, vilket jag förmodar att denna tråd vill förmedla.

_________________
#Linus Johansson
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: T-ec2 Controller
InläggPostat: ons 13-05-15 21:41 
Offline

Blev medlem: tis 13-05-14 21:22
Inlägg: 6
Vilken kontroll kan du rekommendera mig? För Dacia Duster 1.6 16V motor K4M690.

Tack
Ralf


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: T-ec2 Controller
InläggPostat: ons 13-05-15 22:33 
Offline

Blev medlem: sön 07-07-08 13:27
Inlägg: 55
Ort: Från
Men den motorn är väl flexifuel från fabrik? Har du testat utan box med E85?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: T-ec2 Controller
InläggPostat: tor 13-05-16 10:33 
Offline

Blev medlem: tis 13-05-14 21:22
Inlägg: 6
s skrev:
Men den motorn är väl flexifuel från fabrik? Har du testat utan box med E85?



Dacia Tyskland säger att jag inte kan köra en E85. När i Sverige K4M690 motor som kan. Vet du folk som har motorn. Här är K4M696 han kan göra det i Sverige Dacia MCV med K4M 690 motor, kan som det beskrevs i ett prospekt kör E85.
Jag skrev att i Tyskland, var och berättade "det är ett tryckfel." Kan ni hjälpa mig?
Tack
Ralf


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: T-ec2 Controller
InläggPostat: tor 13-05-16 12:12 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1925
Ort: 08- och Småland
Här är en länk till en webbsida Miljöfordon: http://www.miljofordon.se/fordon?type=0 ... B6k+fordon
Där finns det en sökfunktion och jag sökte på Dacia. Länken visar sökresultatet. Din bil kanske är en av dom?

Webbsidan Miljöfordon har samlat data på alla miljöklassade bilar som säljs i Sverige. Även dom som importeras hit. Men bara dom, det finns ju t.ex många Amerikanska FFV-bilar som inte säljs här av generalagenten eller den svenska representanten. Sådana bilar finns inte med i listan även om någon privatimport har förekommit.
Listan tar inte heller upp kommande bilar. Alltså ett sådant där uppgifter i tidningspressen säger att "Denna FFV-bil skall säljas på den svenska marknaden om ett ½-år!" Sådana bilar kommer inte på listan förrän den dag dom är "till salu i butik."

Prova att söka i listan på några olika fabrikat som du känner till. Det kanske är skillnader på motorutförande och utrustning i olika länder som gör att dom inte finns med?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: T-ec2 Controller
InläggPostat: tor 13-05-16 13:18 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7131
Ort: Älvsjö
Jag tror också att K4M690 redan är en fabriks flex-fuel motor som inte behöver någon konverteringsbox!

Citat:
1.6 MCV FlexiFuel Mini-flex 105hp 11.09-2011 K4M690 1055
Modell: Logan
KW: 77
Volym: 1598
Cylinder: 4
Kaross: (UU1) KS*
Anmärkning: E85/95 oktan


I så fall ska man nog inte använda någon konverteringsbox alls.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: T-ec2 Controller
InläggPostat: tor 13-05-16 16:20 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1099
Ort: Närke
Tyskman skrev:

Min svenska är inte bra.

Engelska är inte heller traditionellt vanligt i Tyskland. Men jag tror att några medlemmar kan lite tyska. Prova att skriva samma sak både på svenska och tyska, så ökar chansen att vi förstår vad du vill säga.


Vissa bilmodeller har väl elektriska pump-motorer till hydralisk servo? Eller rent eletro-mekaniska servo. Ett el-fel skulle kunna så ut den regleringen.

_________________
En bilmotor utan turbo suger...

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: T-ec2 Controller
InläggPostat: tor 13-05-16 16:46 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7131
Ort: Älvsjö
Ich meinte das dein Auto schon ab Werk für E85 vorgesehen ist?

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: T-ec2 Controller
InläggPostat: tor 13-05-16 18:54 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 805
Ort: Lindome
Citat:
Vissa bilmodeller har väl elektriska pump-motorer till hydralisk servo? Eller rent eletro-mekaniska servo. Ett el-fel skulle kunna så ut den regleringen.



Fortfarande mekaniskt anslutna. Borde inte vara några problem annat än trögare styrning/bromsning. I mitt tycke en enorm skillnad mot "slutar fungera"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: T-ec2 Controller
InläggPostat: fre 13-05-17 09:59 
Offline

Blev medlem: tis 13-05-14 21:22
Inlägg: 6
Min Dacia Duster är byggd 2010 med motorn K4M690. Dacia Tyskland säger nej till E85. Utan styrenhet Jag testade det bara med 20% E85. Jag har sett MCV broschyrer från Sverige där motorn Hi-Flex. I ett tyskt forum Duster fick höra, men det är en Druckfehler.Das inte kan vara om trycket error 2009 och 2010.
Jag hade tid att testa hur mycket är E85. Jag vänder mig till er, eftersom ni har mer erfarenhet i Sverige. Det finns bilar i Finland, kan E85 komma som en återimport till Tyskland och inte längre tillåtet att tanka E85.
Förstår ni vad som händer här? Den är inte avsedd, från toppen, Öllobie, politik.
År 2008 var jag i Sverige, jag borde ha stannat där.

Tysk

Mein Dacia Duster ist Baujahr 2010 mit dem Motor K4M690. Dacia Deutschland sagt nein zu E85. Ohne Steuergerät habe ich es nur mit 20% E85 getestet. Ich habe MCV prospekte aus Schweden gesehen wo der Motor Hi-Flex ist. In einem Deutschen Duster Forum sagte man mir,es ist ein Druckfehler.Das kann aber nicht sein, wenn der Druckfehler 2009 &2010 ist.
Ich müsste mal testen wieviel E85 geht. Ich wende mich an euch, da ihr in Schweden mehr erfahrung habt. Es gibt Autos die in Finnland E85 dürfen, als Reimport nach Deutschland kommen und nicht mehr E85 tanken dürfen.
Versteht ihr was hier läuft ? Es ist nicht gewollt, von ganz oben, Öllobie,Politik.
2008 war ich in Schweden, ich wäre besser da geblieben.
Tack Ralf


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: T-ec2 Controller
InläggPostat: fre 13-05-17 11:21 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7131
Ort: Älvsjö
Komisch, in die Schwedische Broschüre steht Motortyp K4M 690 für die Hi-Flex Version, sehe http://www.dacia.se/upload/MB-Logan-R90 ... PDF-BD.pdf

Aber auf Wikipedia steht dagegen http://en.wikipedia.org/wiki/Dacia_Logan Motor "K4M Hi-Flex" und K4M 690 für eine Benzin Version.

Ich würde einfach im Stufen testen wievielt E85 geht ohne das die  Motorsteuerung Warnungslampe aufleuchtet, falls das passiert: kein Not du kannst einfach weiterfahren und beim nächsten Tankstelle mehr Benzin bei-tanken. 

Falls deine Motor doch eine Steuerbox braucht sollte der BIO-adapter angeblich mit eine ähnliche /gleiche? Benzinmotor gut funktionieren, sehe viewtopic.php?f=10&t=5662

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: T-ec2 Controller
InläggPostat: fre 13-05-17 11:38 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7131
Ort: Älvsjö
Mehr zum Thema:
http://www.dacianer.de/forum/alternativ ... tor-2.html

Citat:
e85 im mcv2 1.6 16v kein Problem wenn es noch jemanden Interessiert!!!!

Sehr geehrte Familie Liebscher,



vielen Dank für Ihre Anfrage vom 04.05.2011.



Laut den uns vorliegenden Informationen ist der Dacia Logan MCV 1.6 16V 105 77 kW (105 PS) vom Hersteller für den erhöhten Anteil von 85% Ethanol freigegeben.



Für weitere Fragen und Wünsche stehen wir Ihnen jederzeit zur Verfügung.

Sie erreichen uns per Telefon unter der Rufnummer 01805 – 89 46 46 20 (14 Cent/Min. aus dem deutschen Festnetz, Mobilfunk max. 42 Cent Min.) von Montag bis Donnerstag von 08.00 – 18.00 Uhr und Freitag von 08.00 – 17.00 Uhr oder per E-Mail unter der Adresse dacia.deutschland@dacia.de.



Mit freundlichen Grüßen

Direktion Qualität und Kundendienst

i. A. Gerd Schubert
Sachbearbeiter Kundenbetreuung

E-Mail: mailto:dacia.deutschland@dacia.de
Web: DACIA

Telefon: 01805-89464620
Fax: 02232-737450

Brief: Renault Deutschland AG
Renault-Nissan-Str. 6-10
50321 Brühl


Gerd Schubert
Renault Deutschland AG
Kundenbetreuung
Renault-Nissan-Str. 6-10
50321 Brühl
Tel.: +49 (0) 1805-89464620
Fax: +49 (0) 2232-737450

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011