Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 22:38

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: mån 13-05-20 10:13 
Offline

Blev medlem: ons 12-02-15 16:13
Inlägg: 23
För ett tag sedan kopplade jag in en flexitune II i min volvo 740 LH jectronic.

Jag kopplade en kabel från insprutningsboxen ECU, en grå kabel, till flexitunen och den andra delen av kabel till insprutarna INJ.

Jag kopplade även in allt annat.

Jag kan vrida på skruven där man förlänger bränsletiderna, om jag vrider på 100 % mer bränsle dör nästan motorn , då antar jag att det funkar.

Men då är frågan, det går FYRA kablar från insprutarna, jag har bara kopplat in på EN kabel.
När jag vrider på justerskruven, justerar jag bara en insprutare då? Eller hur funkar det?
Och det finns bara ett utag på flexitunen?

Nån som kan förklara hur det funkar?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 13-05-20 10:41 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-26 23:30
Inlägg: 298
Ort: Ljusne
Den grova kabeln (spridarjord) vid LH-boxen, där du anslöt Flexitune, grenar upp sig till fyra kablar inuti härvan framme i motorrummet.
Samma med kabeln för spridarnas plusmatning som kommer från det svarta reläet på expansionskärlet.

_________________
#Linus Johansson
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 13-05-20 21:36 
Offline

Blev medlem: ons 12-02-15 16:13
Inlägg: 23
men är det inte olika signaler för varje insprutare? Det kan det ju inte vara ifall det går ihop till en kabel?

Enligt Inkopplingsguiden på flexitune, ska ju någon av spridarkontakterna vara en annan spänning på, hur kan det komma sig om kabeln går ihop till en kabel?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 13-05-21 18:29 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-26 23:30
Inlägg: 298
Ort: Ljusne
Vissa insprutningssystem skickar separata pulser till varje spridare, eller grupper av spridare (2+2, 3+3 o.s.v..), men på LH 2.2 och 2.4 så får som sagt alla dela på samma signal.
I annat fall så hade du behövt fyra stycken Flexitune, eller deras AutoX4 som har fyra in/utgångar.

Spridarna sitter alltså parallellkopplade och får vardera plus från reläet samt jord via styrboxen (och Flexitune).
Detta grenar sen upp sig.
Två kablar till varje spridare således; plus och signal. :)

Mäter man i spridarens kontakt så kommer man alltså hitta en matning på ett av stiften, och det andra stiftet kommer ha en lägre spänning eller ingen spännings alls då boxen jordar.
Förmodar att det är detta som inkopplingsanvisningen syftar på.

_________________
#Linus Johansson
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 13-05-26 11:13 
Offline

Blev medlem: ons 12-02-15 16:13
Inlägg: 23
Ursäkta mig ifall inte fattar, men det är väl jorden som bestämmer hur länge spridrna ska spruta in, hur kan då alla cylindrar på samma signal? Jag förstår inte riktigt...


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 13-05-26 14:14 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
LH-jetronic har (liksom många andra insprutningssystem från den tiden) bara en enda utgång som driver alla spridare. Spridarna är parallellkopplade och har ena polen ansluten till + (vanligtvis via något av de två reläer som matar insprutningssystemet) och andra polen jordas via styrdonet under den tid spridarna ska stå öppna.
Som regel öppnar spridarna en gång per motorvarv, så vanligtvis står två cylindrars insugningsventiler öppna medan spridarna öppnar medan bränsledimman får "vänta" i insugningsportarna till de andra två cylindrarna. Vid större motorbelastning så blir ju spridarnas öppningstid i vilket fall längre än insugningsventilernas öppningstid, så då får en del av bränslet vänta till alla cylindrar.

Nästa utvecklingssteg var att dela upp spridarna i två grupper, eller "banker". Detta skedde framför allt med tanke på tvärställda V-motorer där den främre banken ofta går kallare än den bakre och alltså kan behöva mer varmkörningsanrikning, dessutom ansågs det som en fördel att kunna lambdareglera bankerna var för sig. Den tekniken finns t ex i Ford EEC-IV och i en del Bosch Motronic-system. På Motronic utnyttjar man dock inte den möjligheten när systemet används på fyrcylindriga motorer utan då får alla spridare öppna samtidigt ändå.

Och från någon gång i mitten-slutet av 90-talet införde de flesta tillverkare s k sekvensiell insprutning, då varje spridare styrs individuellt. Främsta skälet till detta var nog myndighetskrav, att bestämmelserna om diagnossystem krävde att det ska kunna sättas felkod individuellt för var och en av spridarna vid t ex kortslutning, avbrott eller kabelfel.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 13-05-26 15:19 
Offline

Blev medlem: ons 12-02-15 16:13
Inlägg: 23
Hur kan de vara paralellkopplade ifall det går ihop till samma kabel? Det har konstant + hela tiden, det fattar jag.

Det kan ju inte vara samma signal till alla cylindrar hela tiden? cylindrarna tänder ju olika? förstår inte hur det kan vara samma signal.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 13-05-26 18:17 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 521
Ort: Tumba
Spridarna sitter i insugsröret. Alla spridarna dimmar ut bränsle samtidigt i alla fyra rören samtidigt, men det är bara en cylinder som suger i sig bränsleblandningen, i de andra tre så byggs det bara upp med mer bränsle så att det är en lagom blandning när den väl suger i sig.

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 13-05-27 11:03 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Isac91 skrev:
Hur kan de vara paralellkopplade ifall det går ihop till samma kabel? Det har konstant + hela tiden, det fattar jag.

Det kan ju inte vara samma signal till alla cylindrar hela tiden? cylindrarna tänder ju olika? förstår inte hur det kan vara samma signal.

Jo som sagt, glöm inte bort att det ytterst är insugsventilen som bestämmer om/när bränsle(blandningen) ska nå in till cylindern. Man kan ju fylla hela området ovanför den ventilen med bensin och inte en droppe åker in om den är stängd, hehe.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 13-05-28 19:34 
Offline

Blev medlem: ons 12-02-15 16:13
Inlägg: 23
Men är det inte mer finjusterat? Då kan det ju vara som mekaniskt inpsrutning att spidarna sprutar hela tiden, hmm..


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 13-05-28 20:20 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Fördelen med sekvensiell insprutning är att man kan få en aning lägre utsläpp av oförbrända kolväten när motorn är kall, innan katalysatorn har kommit igång. För utom detta kan man knappast märka någon skillnad mellan sekvensiella, icke-sekvensiella eller kontinuerliga system.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 13-05-30 17:43 
Offline

Blev medlem: ons 12-02-15 16:13
Inlägg: 23
Ni får gärna förklara exakt vad ni menar med sekvensiell och icke-sekvensiell insprutning.

Icke-sekvensiell Är det ifall varje spidare är inkopplade själv och styrdonet reglerade varje insprutare individuellt? Moderna bilar har detta system.

Och Sekvensiell är att alla insprutare går på samma signal? Om jag har fattat det rätt.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 13-05-30 19:14 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Du har fattat rätt.
Här kan du läsa lite mer om detta: http://www.esstronic.com/eprojects/etha ... ncipen.htm

Jag tycker jag känner igen sidan, och gissar att den är skriven av en debattör här på forumet.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 13-05-30 20:06 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Isac91 skrev:
Ni får gärna förklara exakt vad ni menar med sekvensiell och icke-sekvensiell insprutning.

Icke-sekvensiell Är det ifall varje spidare är inkopplade själv och styrdonet reglerade varje insprutare individuellt? Moderna bilar har detta system.

Och Sekvensiell är att alla insprutare går på samma signal? Om jag har fattat det rätt.



Helt rätt men tvärt om. Sekvensiell betyder att spridarna styrs var för sig och sprutar in i tur och ordning, icke-sekvensiell betyder att alla är hopkopplade och öppnar samtidigt.
Sen finns det också ett mellanting där man delar in spridarna i två grupper oavsett hur många cylindrar motorn har, man kan väl kalla det för halvsekvensiellt, semi-sekvensiellt eller något sånt.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 13-05-30 21:16 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Ni menar kanske "sekventiell"? Dvs att något sker i tur och ordning efter varann? :wink:


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011