Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 14:58

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 13-06-18 07:36 
Offline

Blev medlem: sön 07-10-07 21:23
Inlägg: 19
Ort: Från
Hej!
Jag har konverterat min bil där det sitter en B230FT med en Flexitune Auto X1, problemet jag får när jag enbart kör på etanol är att den sätter felkoderna 2-3-1 och 2-2-1. dvs den går tydligen magert? Om man "nollar" styrdonen genom att göra dessa strömlösa går det köra i ca 40-50mil innan problemet uppstår, vilket är sträckan som insprutningen behöver för att korrigera allt. När felkodslampan tänds och man bara raderar felkoden så tänds felkodslampan direkt igen efter start. Auto X1an har ju automatisk bränslemängdsjustering så där kan man inte ändra bränslemängden? Någon som har några idéer? Bilen går alldeles utmärkt på bensin och den går inte speciellt dåligt efter att felindikeringslampan tänts heller på etanol. Har inte gjort några större bränsleförbruknings kontroller ännu då inte allt fungerar som det ska.

/Micke


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 13-06-18 09:28 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Dioden från Flexitune blinkar som den ska när sonden arbetar? Dvs typ alltid utom vid fullgas eller motorbroms, så snart motorn gått någon minut och sonden blivit varm?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 13-06-18 12:57 
Offline

Blev medlem: sön 07-10-07 21:23
Inlägg: 19
Ort: Från
Japp, har inte hittat några läckage heller på varken insug eller avgassidan. Ska koppla upp o titt på hur signalen ser ut från lambdan med oscilloskopet, den kan vara på ge o ge diffus signal.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 13-06-19 21:59 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
En annan möjlighet är ju om Flexitune är jordad på ett olämpligt ställe, så att spänningsfall i jordledningar etc leder till att antingen den eller bilens motorstyrsystem mäter fel på signalen från lambdasonden. Det bästa är nog att antingen jorda den i ledningarna för kraftjord till LH-styrdonet (om inkopplingen är gjord i dess kontakt) eller att dra en egen ledning till den jordpunkt på insugningsröret där allt som har med motorstyrsystem är jordat.
Vad som definitivt är helt olämpligt är att jorda Flexitune i karossen eller till batteriets minuspol.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 13-06-20 07:16 
Offline

Blev medlem: sön 07-10-07 21:23
Inlägg: 19
Ort: Från
Jorå, allt är jordat på samma ställe på insuget. Och installationen är gjord vid bränslestyrboxen inne i cupén.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 13-06-20 09:22 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Då kanske det är läge att börja misstänka lambdasonden. Och för den delen, kolla att förvärmningen av den fungerar - både att det finns spänning fram till den och att värmeelementet verkligen drar ström.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 13-06-20 13:06 
Offline

Blev medlem: sön 07-10-07 21:23
Inlägg: 19
Ort: Från
Jajamen! Både ström och spänning finns fram till kontaktstycket och det är inte avbrott i slingan genom lambdan..


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011