Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-04-18 03:02

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 153 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 11  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 13-11-26 19:48 
Offline

Blev medlem: tis 08-01-01 13:39
Inlägg: 71
Ort: Eskilstuna
Yess, nu har den elektriska laddtrycksstyrningen kommit så om vädret tillåter så ska det provköras
i helgen :twisted: :twisted:

Jag ska också försöka lösa kallstartsproblemen för den är tjurig när den är kall
att starta, man få starta om ca 8-10 ggr.
Ska försöka lösa detta med en snygg brytare, helst original look av något slag.

Återkommer till helgen med kanske en film snutt :twisted:

Mvh
Acke


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 13-12-04 08:22 
Offline

Blev medlem: tis 08-01-01 13:39
Inlägg: 71
Ort: Eskilstuna
Nu är det som så att jag har funderat och kommer att ändra taktik istället.
Iom att jag har flera "små" problem (Måste lösa kallstart anrikning samt mindre bra tomgång) så har jag valt att
demontera laddtrycksstyrningen och montera en sådan här programmerbar box.
http://www.ecumaster.com/en/products/di ... cu-tuner-3

Denna är en blandning av piggyback alt stand alone beroende på inställning i boxen.
Har läst om den på nätet och har fått bra renommé.

Jag poängterar att jag kommer INTE att köpa en MS, Vems eller något annat super bra insprutningssystem
för jag kommer inte ha tid att lägga all den tid som krävs för att få den att fungera bra och
med originalboxen med halft i spelet så är jag lite safe...

Kommer att beställa den snarast och koppla in den under Jul heheh

Den har ju flera bra funktioner som kommer bra till pass när jag har dubbelturbo
samt att den klarar både bränsle, tändning och laddtrycksstyrning!

Mvh
Acke


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 13-12-18 05:54 
Offline

Blev medlem: tis 08-01-01 13:39
Inlägg: 71
Ort: Eskilstuna
Liten uppdatering:

Ecu tuner 3 är hemma och jag har även en bredbandslambda på väg hem som kommer nu i veckan.
Montering sker denna vecka om allt går som tänkt.

Jag kommer att använda original sensorer så långt det går
men som det ser ut så kommer enbart IAT skapa ett eventuellt problem
då denne sitter monterad i MAf men det visar sig.

Återkommer när jag har hunnit ta lite bilder : )

Mvh
Acke


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 13-12-24 10:37 
Offline

Blev medlem: tis 08-01-01 13:39
Inlägg: 71
Ort: Eskilstuna
Nu är majoriteten av ECU tuner inlödd.
Kablarna till spridarna är inlödda också men nu måste jag bygga
en motståndsbrygga för att lura original ECU så inte motorlampan tänds.
Och även stoppa ett motstånd till laddtrycksventilen så ECU tror att den sitter där...

Ska försöka få hem grejer till detta men nu är det som sagt jul och det verkar ta
några dagar innan ELFA är öppet :( :( :(

Mvh
Acke


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 13-12-24 12:14 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Du kanske kan använda glodlamporna ur en 7-armad adventsljusstaka (ca 35V 3W) så länge de kan ha lagom mycket motstånd :idea: :idea:

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 13-12-24 23:05 
Offline

Blev medlem: tis 08-01-01 13:39
Inlägg: 71
Ort: Eskilstuna
Hahah

Jag får ställa hela advenstaken intill vindrutan :lol:

Nej men det som småbekymmrar mig är hur vida jag kan ha dessa
liggande i närheten av databoxen under mattan utan direkt kylning.
Jag menar att 4 st ca 17 watt st är ju en hel del värme...

Får nog montera dessa motstånd på en aluplatta och placera på något ventilerat utrymme.

/Acke


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 13-12-25 15:58 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
35V, 3W lämpar drar bara en bråkdel av effekten när spänningen är lite mer än en tredjedel av lampornas nominella spänning . Dessutom är de inte på konstanta, kanske max 80% av tiden vid fullgas acceleration?

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 13-12-25 23:57 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Att använda sådana glödlampor i en bil full av vibrationer är en ganska dålig idé.
Dessa lampor tål ju knappt att ligga ett år i ett skåp utan att gå sönder :)
Nej, effektmotstånd är rätta vägen att gå. Sen behöver man ju absolut inte gå upp till full effekt, då spridarna inte går i närheten av 100% mesta delen av tiden. Kortvarigt klarar dessutom effektmotstånden flera gånger sin märkeffekt, om du köper motstånd av ett kvalitétsmärke som t.ex ARCOL, eller MIL-klassade ekvivalenta typer.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 13-12-26 00:30 
Offline

Blev medlem: tis 08-01-01 13:39
Inlägg: 71
Ort: Eskilstuna
Hej Aryan

Jag trodde i första anblicken att du skoja men du menar alltså allvar :lol:
Men jag fattar inte hur du kom fram till det och menar du alltså att en
sådan lampa skulle kunna agera en resistor på 11-12Ohm till ECU?
Men när jag kollar med ohms kalkylator så blir 35volt och 3 watt ca 400Ohm!!

Berätta gärna hur det där hänger ihop.

Tack!

Mvh
Acke


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 13-12-26 09:37 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Acke skrev:
Hej Aryan

Jag trodde i första anblicken att du skoja men du menar alltså allvar :lol:
Men jag fattar inte hur du kom fram till det och menar du alltså att en
sådan lampa skulle kunna agera en resistor på 11-12Ohm till ECU?
Men när jag kollar med ohms kalkylator så blir 35volt och 3 watt ca 400Ohm!!

Berätta gärna hur det där hänger ihop.

Tack!

Mvh
Acke


Glödtråden i en glödlampa är ju temperaturberoende, dvs resistansen ökar med temperaturen. När glödtråden är kall är resistansen kanske 5-10 % av vad den är när lampan lyser för fullt.

Jag mätte just på ett några elljusstakslampor.
34 V 3 W har 35-40 ohm i kallt tillstånd, 80 ohm om man så snabbt som möjligt ohmmäter en lampa som nyss har lyst, efter en minut har resistansen sjunkit till 65 ohm.
55 V 3 W (hade bara en tillgänglig) har 95 ohm i kallt tillstånd.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 13-12-26 12:31 
Offline

Blev medlem: tis 08-01-01 13:39
Inlägg: 71
Ort: Eskilstuna
Ok, tack samtliga för lite förklaring : )

Jag har dock en liten brain freeze gällande ifall det räcker med ett motstånd på 11Ohm som fördelar sig på samtliga ingångar
eller om det behövs 4 st separat motstånd, en för varje ingång?
Jag bifogar 2 ritningar...

http://i1289.photobucket.com/albums/b51 ... 94b289.jpg

http://i1289.photobucket.com/albums/b51 ... f6df79.jpg

Vilket ska jag använda och varför?
Jag menar om det skulle inbart vara en ingång till boxen för spridarna så skulle det räcka med 1st motstånd eller måste det
vara 1 st men vara på ca 60W?

Uppskattar gärna snabba svar av den anledningen att jag ska försöka åka handla motstånd imorgon :lol: :lol:

Tack på förhand

Mvh
Acke


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 13-12-26 15:07 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Ett motstånd per spridarkanal. Så nära spridarens resistans som möjligt.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 13-12-26 15:49 
Offline

Blev medlem: tis 08-01-01 13:39
Inlägg: 71
Ort: Eskilstuna
Hej Databoxen

Grymt tack!

Jag misstänkte att det skulle vara så men tänkte dubbelkolla.

Men det blir alltså inte direkta nämnvärd värmeutveckling om jag förstod
det på er korrekt och då borde jag alltså kunna montera motstånden mot
en plåt eller aluminium plåt och ha den under mattan utan att något går sönder
på grund av ventilationsbrist?

Mvh
Acke


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 13-12-26 15:53 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
torbjorn skrev:
Jag mätte just på ett några elljusstakslampor.
34 V 3 W har 35-40 ohm i kallt tillstånd, 80 ohm om man så snabbt som möjligt ohmmäter en lampa som nyss har lyst, efter en minut har resistansen sjunkit till 65 ohm.
55 V 3 W (hade bara en tillgänglig) har 95 ohm i kallt tillstånd.


Vad kul att du kollade detta. Förvånande länge -en minut- att glödspiralen fortfarande har högre resistens. Du kollade inte vilken ström/resistens de får man låter en 34V elljusstakslampa "brinna" på 12-14V ?

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 13-12-26 16:05 
Offline

Blev medlem: tis 08-01-01 13:39
Inlägg: 71
Ort: Eskilstuna
aryan skrev:
torbjorn skrev:
Jag mätte just på ett några elljusstakslampor.
34 V 3 W har 35-40 ohm i kallt tillstånd, 80 ohm om man så snabbt som möjligt ohmmäter en lampa som nyss har lyst, efter en minut har resistansen sjunkit till 65 ohm.
55 V 3 W (hade bara en tillgänglig) har 95 ohm i kallt tillstånd.


Vad kul att du kollade detta. Förvånande länge -en minut- att glödspiralen fortfarande har högre resistens. Du kollade inte vilken ström/resistens de får man låter en 34V elljusstakslampa "brinna" på 12-14V ?

/Aryan


Jag tänkte samma sak, tack torbjorn som la ner energi på att mäta :lol:

Mvh
Acke


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 153 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 11  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011