Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 08:31

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 153 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 11  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: sön 13-08-04 22:13 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 521
Ort: Tumba
Du får köpa en gammal Audi 80 quattro. Kommer inte ihåg exakt, det är en jobbarkompis till svågern. Han har original drivaxlar m.m., den bilen är som ett järnspett. Har för mig att det är någonstans mellan 700-800 hästar som de tar ut på den. Hur som helst är nog inte däckkontot litet...

http://www.youtube.com/watch?v=8XNwzA4m_UI

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 13-08-05 05:01 
Offline

Blev medlem: tis 08-01-01 13:39
Inlägg: 71
Ort: Eskilstuna
Erik,

den där audin var det bra prut i :D :D

Hållit på mycket med audi för 10 år sedan själv men hatade att skruva
med dessa då det inte var genomtänkt ...

Men en sak lärde jag mig längst vägen var att drivlinan håller för många
100% mera pulver än vad grejerna var byggda för.
Det fanns 2 norrmän då som trimmade en original 10V till 502 hk
utan att byta stakar, kolvar mm De ville se hur långt det gick att
pressa en original motor.. Den höll men vad mycket sk*t de fick
av nordicaudi klubben då.. Att de var korkade för att de inte
hade bytt det ena och det andra...


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 13-08-05 06:10 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 521
Ort: Tumba
För att få hjulspinn på alla fyra hjulen när du kommer i fart på torr asfalt så krävs det rätt mycket drag. Ja, jag håller med, den Audin har bra med krut under huven.

Drivlinan är rätt mycket tåligare än det som sitter i moderna Volvos i alla fall, undrar hur många trådar det finns på Jagrullar där det är trasigt på 4WD.

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 13-09-03 16:35 
Offline

Blev medlem: tis 08-01-01 13:39
Inlägg: 71
Ort: Eskilstuna
Hej

Jag har nya spridare beställda hem från Asien distriktet samt att för att veta att
det blir rätt så (Rätt nördigt) men jag har även beställt en spridartestare samt en ultraljudstvätt :D
Jag kunde inte låta bli då jag aldrig har ägt någon och jag lever bara en gång..
Ska bli kul och kunna mäta flöden själv hemma..

Återkommer när grejerna har anlänt

Mvh
Acke


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 13-09-03 17:05 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
Låter helt rätt! Köp på dig massa roliga prylar bara! :D
Väntar med spänning på resultatet.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 13-09-11 05:28 
Offline

Blev medlem: tis 08-01-01 13:39
Inlägg: 71
Ort: Eskilstuna
Hej

Jag vill bara skicka en lite uppdatering att spridarna har hittat hem
men väntar på spridartestaren, jag kommer att klämma upp de nya
spridarna innan montering på bil...

Så jag återkommer inom 2 veckor när detta är klart :D


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 13-09-17 11:54 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Thumbs up!

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 13-09-17 13:57 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Kul!

Det skulle också vara ganska intressant att få reda på om man kan mäta någon skillnad i flöden om man använder bensin eller E85.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 13-09-18 21:27 
Offline

Blev medlem: tis 08-01-01 13:39
Inlägg: 71
Ort: Eskilstuna
Tjaba

Jag har fått hem maskinen och spridarna till Subarun MEN jag fick inte med i kitet till maskin rätt typ av
adapter så jag har inte kunnan kastat upp mina nya spridare för test men jag får hem dessa under nästa vecka.

Därimot så testade jag maskinen med toppmatade spridare från bosch som jag hade.
Testvätska använder jag Kemiskt ren bensin = Heptan som klassas som en typ av standard vätska.

Aryan:
Din fråga besvaras delvis här:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=199046

Jag tänkte slippa dränera maskinen på vätska ett flertal ggr om inte det är nödvändigt...

Mvh
Acke


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 13-09-19 13:27 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Acke skrev:
Aryan:
Din fråga besvaras delvis här:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=199046

Jag tänkte slippa dränera maskinen på vätska ett flertal ggr om inte det är nödvändigt...


Aha tack för tipset, hittade detta i tråden
Citat:
Tänk på deta att ms/g värdet är olika med olika brenslen & temp på brenslet på samme cc/min Storlek på spridaren.
Eempel:
413 ml/min = 195 ms/g bensin 95 15 C
413 ml/min = 201 ms/g bensin 95 50 C
413 ml/min = 187 ms/g E85 (etanol med 12% bensin 95 3% kemikalier) 15 C
413 ml/min = 194 ms/g E85 (etanol med 12% bensin 95 3% kemikalier) 50 C

ml/min & cc/min är samma värde


Skillnaden -3,5% vid 50°C och -4% vid 15°C lär öka vid mindre spridare och vid lägre temperaturer se viewtopic.php?f=27&t=6979

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 13-09-28 20:43 
Offline

Blev medlem: tis 08-01-01 13:39
Inlägg: 71
Ort: Eskilstuna
Hej Alla

Liten uppdatering.

Jag har fått hem min spridartestare och har spenderat många timmar
med den :D Tyvärr såfick jag inte med de rätta adaptrarna för att
testa subaru spridare så jag fick sätta upp de jag fick i svarven bearbeta
en smula så det passa...
Väl där så behövde jag fixa ett par extra fastsättning don som håller i spridarna.

När jag kunde börja flödestesta spridarna så stämde inte siffrorna,
allt jag stoppade i maskinen fick högre värden än bör värdena.
Så jag kontroll tryckmätte själva tryckklockan och visst den visade fel
på 0.6 bar för MYCKET!!! (Ska handla en ny och byta på måndag)

Men när jag sänkte trycket från "3 bar" till 2.4 bar (Detta är alltså 3 bar)
så helt plötsligt vart det rätt cc på de 3 olika spridarna.

Subaru spridarna levererade vid rätt bränsle tryck 555cc.
Vid 4 bar levererade de 650cc och vid 5 bar levererar spridarna 730cc!!

Med tanke på flöden som spridarna orkar flöda så kommer jag att
faktiskt att följa tipset om att montera en justerbar BTR.
Tänkte justera upp bränsle stegvis och samtidigt hålla koll
på lambda värdet via dator och OBD.

Ni som har bra koll på detta med justerbar BTR,
jag har 2 alternativ som jag ser det och jag föredrar
självklart alternativ 1 MEN det kräver att jag på nytt
river ner hela insuget och det tar ca 3 timmar ner
och lika mycket upp... Har i egentligen ingen tid
till det övers så vilket ska jag göra:

Alternativ 1
Plockar ner insuget och plockar bort den gamla btr,
monterar en adapter och slang.
Återmonterar allt och installera en den nya BTr på lämplig plats.

Alternativ 2:
Monterar den nya BTR´n på returledningen (Original btr får sitta kvar).
Detta tar MYCKET mindre tid i anspråk och skulle jag inte vilja
av någon anledning köra på högre tryck eller vvill ta bort BTR´n
så är det bara att gasa vidare på original btr.

Fråga: Finns det risk för att original BTR tar stryck på något sett
ifall jag kör på alternativ 2??

Mvh
Acke


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 13-09-28 21:02 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
På den tiden det var brukligt att etanolkonvertera vardagsbilar med justerbar BTR så var nog alternativ 2 vanligast, och jag har aldrig hört talas om att original-BTR skulle ha tagit skada. Med tanke på den tveksamma kvaliteten hos så gott som alla justerbara BTR på marknaden så är det nog bra om det är lätt gjort att ta bort den så det går att köra vidare när den har havererat.

Det största problemet med sådana BTR är att de ger ostabilt tryck, det varierar kraftigt med flödet genom returledningen. Ju mer bränsle motorn behöver vid ett visst tillfälle, desto lägre flöde i returledningen och därmed lägre bränsletryck.
Många av dem är också långtidsostabila, billigt gjutgods tappar formen med tiden och fjädern mattas ut så man måste efterjustera trycket då och då.
En del av dem börjar läcka pga membran av dålig kvalitet eller poröst gjutgods.
Det har också hänt att det har samlats fukt i vakuumkammaren så att fjädern rostar sönder och antingen mattas ut eller går av. För att undvika detta bör man montera regulatorn med vakuumnippeln nedåt, och dra vakuumslangen så den har fall hela vägen till insugningsröret så att det inte kan bli en vattensäck på vägen. Fabriksmonterade BTR brukar ha en fjäder som antingen är rostfri eller försedd med en bra ytbehandling så att den inte riskerar att rosta sönder.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 13-09-28 21:32 
Offline

Blev medlem: tis 08-01-01 13:39
Inlägg: 71
Ort: Eskilstuna
Hej Torbjörn

Tack för den snabba svaret.

Ja, jag misstänkte att alternativ 2 inte är det optimala...
Jag tänkte beställa en justerbar BTR med adapter och går det
att få dit adaptern utan att riva insuget så blir det helt klart
alternativet..

Vad ska man betala för en BTR med lite bättre kvalite på?
Jag har handlat mycket på nätet både i China, USA, Europa
och Australien..

Mvh
Acke


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 13-09-29 06:54 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det är nog svårt att hitta några aktuella erfarenheter av justerbara BTR, det är inte många som har köpt och monterat sådana de senaste 5 åren eller så, sedan piggybacksystemen tog över när det gäller etanolkonvertering av vardagsbilar.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 13-09-29 08:36 
Offline

Blev medlem: tis 08-01-01 13:39
Inlägg: 71
Ort: Eskilstuna
Ok

En malpassi funkar alltid vad jag förstår.

Vad kan skillnaden vara mellan dessa 2:

http://www.misab.se/etanol.php?kid=5-179 (Denna kostar 875kr )

http://www.misab.se/tryckregulator_ny.php?kid=6-180 (Tänkte på den som heter 428 och kostar 1395jr)

Sen har vi aeromotive: http://www.ebay.com/itm/IE-Fuelab-FPR-S ... 81&vxp=mtr

Och så har vi en (Säkerligen China variant men kostar lika som Malpassis billiga nästan)
http://www.ebay.com/itm/High-Spec-Adjus ... 53ef90600a

Ett utlåtande kring dessa vore av intresse : )

Mvh
Acke


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 153 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 11  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011