Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 10:18

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 50 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: SAAB 9-3 2.0T SE
InläggPostat: lör 14-03-15 15:52 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Törs jag vara lite fräck och fråga om en "SAAB 9-5 2,0t -03" också går att slänga in riktig BioPower-programvara i? (T.ex denna bil om annonsen är kvar: 9-5 2.0t) Får man isf typ 180 kusar på E85 också?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: SAAB 9-3 2.0T SE
InläggPostat: lör 14-03-15 15:55 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
Baggis skrev:
Törs jag vara lite fräck och fråga om en "SAAB 9-5 2,0t -03" också går att slänga in riktig BioPower-programvara i? (T.ex denna bil om annonsen är kvar: 9-5 2.0t) Får man isf typ 180 kusar på E85 också?

Varför nöja sig med 180 hk ;-)

Nej då, den är det bara att köra rakt av.

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: SAAB 9-3 2.0T SE
InläggPostat: lör 14-03-15 16:08 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
J.K Nilsson skrev:
Varför nöja sig med 180 hk ;-)

Nej då, den är det bara att köra rakt av.

J.K Nilsson

Haha, mer skadar kanske inte(utom transmissionen och kanske körkortet!) men tänkte mer på att en arbetskompis hade en 9-3:a som gav 150 hk på bensin och 180 på E85 :wink:

Bra att det går! Jag är programmerare och även kunnig i elektronik, kan jag fixa sånt själv då? Tänker om det kräver specialgrejer + att man inte får tag på programvaran så där utan vidare?

(Ska sluta kidnappa tråden nu, hehe!)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: SAAB 9-3 2.0T SE
InläggPostat: lör 14-03-15 16:20 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Har verifierat att jag har TK 3.7, så det är ju skönt. Har även varit på skroten och lyckades inte hitta någon pålitlig ECU (kände inte till att 9-5:ans ECU var kompatibel), så om någon har en över kanske jag kan köpa den, eller kanske beställa från någon skrot istället så slipper jag gå ut i leran igen :)... Knipsade av en anslutningskabel till ECU:n, så nu återstår CAN-USB/BDM-hårdvara och som sagt en ECU, samt en biopowerbinär. Man skulle ju även ta risken och gå in och leka med sitt originalstyrdon direkt med alla problem det kan innebära....

En länk till guiden jag utgår ifrån: https://www.dropbox.com/s/h3spyawblvmocwo/Saab.doc
Enligt denna föreslås CAN som den primära metoden, med det nämns också mycket riktigt att skiter det sig med flashet så är det bra att ha en BDM-adapter tillgänglig. För mig är det primärt en kostnadsfråga: Jag väntar mig inte att flasha jättemånga gånger om biopowerbinären verkar vettig - det skulle möjligen vara att jag pillar på fullgasanrikningen för att köra så mycket closed loop som möjligt, om den nu är aktiv i E85-läge. Ur den synvinkeln kanske CAN-USB är vägen att gå, men om johnc:s adapter går att få tag på billigare så väljer jag ju hellre den alla gånger.

BDM verkar lite pilligare att jobba med. Är det lödning på kretskortet och JTAG som gäller? Om sådant arbete går att undvika löder jag hellre dit CAN-anslutning med seriell port enligt guiden.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: SAAB 9-3 2.0T SE
InläggPostat: lör 14-03-15 16:21 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
Baggis skrev:
Bra att det går! Jag är programmerare och även kunnig i elektronik, kan jag fixa sånt själv då? Tänker om det kräver specialgrejer + att man inte får tag på programvaran så där utan vidare?

Regga dig här : http://www.trionictuning.com/forum/index.php eller http://forum.ecuproject.com/forum.php Det första drivs ifrån sverige och det andra ifrån USA. Läs in lite så är du snabbt igång. Synd bara att jag flyttat från Luleå annars har det ju varit nära till hands med en demonstration... 8)

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: SAAB 9-3 2.0T SE
InläggPostat: lör 14-03-15 16:25 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Baggis skrev:
(Ska sluta kidnappa tråden nu, hehe!)

Så länge jag också får svar på mina frågor från proffsen så blir vi nog båda nöjda :mrgreen:.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: SAAB 9-3 2.0T SE
InläggPostat: lör 14-03-15 16:29 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
matsuda skrev:
BDM verkar lite pilligare att jobba med. Är det lödning på kretskortet och JTAG som gäller? Om sådant arbete går att undvika löder jag hellre dit CAN-anslutning med seriell port enligt guiden.

Priset på adaptrarna är väll så att CANUSB med bara USB och JohnC.s Combiadapter är lika dyra men Combiadaptern har inte bara CAN och BDM utan också en Type K termoingång och 5 A/D ingångar så det kan du kolla en hel del parametrar i T7Suite bara du fixar givare till dessa. CANUSB är bara CAN. Det billigaste och ungefär halva kostnaden är USB-BDM ifrån JohnC en riktigt smutt liten BDM-adapter men då behöver du någon för att titta på AFR och lite annat som blir knöligt och dyrt i långa loppet.

BDM är inte JTAG men det är ju liknande lösningar, nämligen en backdörr till CPU. Så om du gör Flashminnet korrupt med CAN-flashning, lätt hänt som nybörjare, så är det BDM-som gäller. Är det riktigt risig på flasharna så måste du fixa så att du kan kortsluta Breakpointpinnen på BDM-kontakten på kretskortet för att stoppa CPU så du kan programera om flasharna via BDM. Det senare har jag inte varit med om själv med finns andra som behövt det hjälpen. Att löda BDM-kontakt på en T7 är inte bara löda. Den är ganska svår och kräver noggranhet med rengöring och värme. Förmodligen skulle det gå lättare med lite fluss också men det har jag inte själv.

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: SAAB 9-3 2.0T SE
InläggPostat: lör 14-03-15 18:12 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
J.K Nilsson skrev:
Priset på adaptrarna är väll så att CANUSB med bara USB och JohnC.s Combiadapter är lika dyra men Combiadaptern har inte bara CAN och BDM utan också en Type K termoingång och 5 A/D ingångar så det kan du kolla en hel del parametrar i T7Suite bara du fixar givare till dessa. CANUSB är bara CAN. Det billigaste och ungefär halva kostnaden är USB-BDM ifrån JohnC en riktigt smutt liten BDM-adapter men då behöver du någon för att titta på AFR och lite annat som blir knöligt och dyrt i långa loppet.

BDM är inte JTAG men det är ju liknande lösningar, nämligen en backdörr till CPU. Så om du gör Flashminnet korrupt med CAN-flashning, lätt hänt som nybörjare, så är det BDM-som gäller. Är det riktigt risig på flasharna så måste du fixa så att du kan kortsluta Breakpointpinnen på BDM-kontakten på kretskortet för att stoppa CPU så du kan programera om flasharna via BDM. Det senare har jag inte varit med om själv med finns andra som behövt det hjälpen. Att löda BDM-kontakt på en T7 är inte bara löda. Den är ganska svår och kräver noggranhet med rengöring och värme. Förmodligen skulle det gå lättare med lite fluss också men det har jag inte själv.

J.K Nilsson

Ok, men då siktar jag väl primärt på combiadaptern.

Status är alltså att följande återstår: ECU (Echonator? ;)), combiadapter (är det PM till johnc som gäller eller? Har inte hittat något ställe att köpa från f.ö.) och biopower-binär. Har reggat mig på trionictuning och tittat lite på binärer, men är inte riktigt säker på vilken som passar. Får kanske kolla upp lite noggrannare vad det är för motor jag har etc. Vet inte mycket mer än att det är en 2.0T på 185 hk :).

Skönt när det går framåt. Känns som att jag kommit en bra bit redan. Tack för alla svar än så länge.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: SAAB 9-3 2.0T SE
InläggPostat: lör 14-03-15 18:23 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
matsuda skrev:
Ok, men då siktar jag väl primärt på combiadaptern.

Status är alltså att följande återstår: ECU (Echonator? ;)), combiadapter (är det PM till johnc som gäller eller? Har inte hittat något ställe att köpa från f.ö.) och biopower-binär. Har reggat mig på trionictuning och tittat lite på binärer, men är inte riktigt säker på vilken som passar. Får kanske kolla upp lite noggrannare vad det är för motor jag har etc. Vet inte mycket mer än att det är en 2.0T på 185 hk :).

Skönt när det går framåt. Känns som att jag kommit en bra bit redan. Tack för alla svar än så länge.

PM till JohnC är det som gäller.

Original BioPower binär finns i T7Suite-biblioteket och sedan lägger på ett Tuning pack St1 ifrån Mackan annars tror jag att det ska finnas till 9-3 på forumet någonstans. Glöm inte att vara lite aktiv och visa intresse där. ;-)

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: SAAB 9-3 2.0T SE
InläggPostat: lör 14-03-15 19:44 
Offline

Blev medlem: tis 12-03-20 21:00
Inlägg: 102
matsuda skrev:
J.K Nilsson skrev:
Priset på adaptrarna är väll så att CANUSB med bara USB och JohnC.s Combiadapter är lika dyra men Combiadaptern har inte bara CAN och BDM utan också en Type K termoingång och 5 A/D ingångar så det kan du kolla en hel del parametrar i T7Suite bara du fixar givare till dessa. CANUSB är bara CAN. Det billigaste och ungefär halva kostnaden är USB-BDM ifrån JohnC en riktigt smutt liten BDM-adapter men då behöver du någon för att titta på AFR och lite annat som blir knöligt och dyrt i långa loppet.

BDM är inte JTAG men det är ju liknande lösningar, nämligen en backdörr till CPU. Så om du gör Flashminnet korrupt med CAN-flashning, lätt hänt som nybörjare, så är det BDM-som gäller. Är det riktigt risig på flasharna så måste du fixa så att du kan kortsluta Breakpointpinnen på BDM-kontakten på kretskortet för att stoppa CPU så du kan programera om flasharna via BDM. Det senare har jag inte varit med om själv med finns andra som behövt det hjälpen. Att löda BDM-kontakt på en T7 är inte bara löda. Den är ganska svår och kräver noggranhet med rengöring och värme. Förmodligen skulle det gå lättare med lite fluss också men det har jag inte själv.

J.K Nilsson

Ok, men då siktar jag väl primärt på combiadaptern.

Status är alltså att följande återstår: ECU (Echonator? ;)), combiadapter (är det PM till johnc som gäller eller? Har inte hittat något ställe att köpa från f.ö.) och biopower-binär. Har reggat mig på trionictuning och tittat lite på binärer, men är inte riktigt säker på vilken som passar. Får kanske kolla upp lite noggrannare vad det är för motor jag har etc. Vet inte mycket mer än att det är en 2.0T på 185 hk :).

Skönt när det går framåt. Känns som att jag kommit en bra bit redan. Tack för alla svar än så länge.



Jag är borta nu över helgen, men ska kolla på söndag/måndag när jag kommer hem, men jag bör ha en ECU liggandes.
Och trevlig som jag är så kan jag sätta mig och löda in en BDM-anslutning på kortet om jag inte redan gjort det på den, så slipper du det besväret också :)

_________________
SAAB 9-3 2.0T -02 300hk Biopower


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: SAAB 9-3 2.0T SE
InläggPostat: sön 14-03-16 20:35 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
J.K Nilsson skrev:
PM till JohnC är det som gäller.

Original BioPower binär finns i T7Suite-biblioteket och sedan lägger på ett Tuning pack St1 ifrån Mackan annars tror jag att det ska finnas till 9-3 på forumet någonstans. Glöm inte att vara lite aktiv och visa intresse där. ;-)

J.K Nilsson

Ok. Ja, jag kan ju skapa en tråd på ecuproject/trionictuning för folk som faktiskt sysslar med just trionic :).

Echonator skrev:
Jag är borta nu över helgen, men ska kolla på söndag/måndag när jag kommer hem, men jag bör ha en ECU liggandes.
Och trevlig som jag är så kan jag sätta mig och löda in en BDM-anslutning på kortet om jag inte redan gjort det på den, så slipper du det besväret också :)

Klarar av grundläggande lödning men är rätt klumpig och sabbar lätt elektronik, så det låter bra! :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: SAAB 9-3 2.0T SE
InläggPostat: tis 14-03-18 01:30 
Offline

Blev medlem: tis 12-03-20 21:00
Inlägg: 102
matsuda skrev:
J.K Nilsson skrev:
PM till JohnC är det som gäller.

Original BioPower binär finns i T7Suite-biblioteket och sedan lägger på ett Tuning pack St1 ifrån Mackan annars tror jag att det ska finnas till 9-3 på forumet någonstans. Glöm inte att vara lite aktiv och visa intresse där. ;-)

J.K Nilsson

Ok. Ja, jag kan ju skapa en tråd på ecuproject/trionictuning för folk som faktiskt sysslar med just trionic :).

Echonator skrev:
Jag är borta nu över helgen, men ska kolla på söndag/måndag när jag kommer hem, men jag bör ha en ECU liggandes.
Och trevlig som jag är så kan jag sätta mig och löda in en BDM-anslutning på kortet om jag inte redan gjort det på den, så slipper du det besväret också :)

Klarar av grundläggande lödning men är rätt klumpig och sabbar lätt elektronik, så det låter bra! :D



Dåliga nyheter, boxen jag trodde jag hade låg hade jag redan sålt iväg tidigare... :oops:

Men det dyker upp boxar titt som tätt på Tradera för kaffepengar, så håll utkik där :)

_________________
SAAB 9-3 2.0T -02 300hk Biopower


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: SAAB 9-3 2.0T SE
InläggPostat: ons 14-04-02 23:01 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Allright. Kaffepengar bokstavligen alltså? Hittar ett vettigt styrdon för 500 kr på bildsdelsbasen. Kommer jag bra mycket under det kanske det är läge att vänta då... Har haft det lite körigt den senaste tiden men det här ska bli av! :)

Todo för övrigt är att starta en tråd på trionictuning och skaffa mig en combiadapter, så det har stått still ett tag nu...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: SAAB 9-3 2.0T SE
InläggPostat: sön 14-05-04 10:36 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
CANUSB-adapter och styrdon inhandlat från en 00:a. Det som återstår nu är tid (lödning, koppla ur styrdonet ur biloen etc) och mjukvarufipplande :).


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: SAAB 9-3 2.0T SE
InläggPostat: sön 14-05-04 19:02 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Jag köpte en 9-5 2.0t BioPower för en tid sedan och känner också sug att "tune:a" lite, t.ex lite mer kusar 8)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 50 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 16 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011