Hej igen, efter lite letande och provande har jag snöat in på BMW. Om man kollar på de bensinmotorer som finns att välja på i femte generationens 5-serie, även kallad E60/E61 så är det följande:
M54N52N53De första årsmodellerna har M54, som ersattes av N52, som ersattes av N53. M54 är törstig, N52 är mindre törstig och N53 har riktigt låg förbrukning i förhållande till effekt. Det talar ju för N53 om man som jag är intresserad av låg förbrukning.
Jag frågade Flexitune om kompatibilitet och fick svaret:
"Det enkla svaret är, eftersom jag inte har modellspcecifik information, att insprutningen måste vara av traditionell typ. Dvs insprutare baserad på spole. De flesta icke högtryckssystem är sådana.
Så om bilen har ett högtryckssystem så är det ej kompatibelt med Flexitune."
N53 har vad jag kan förstå ett högtryckssystem. Från wikipedia:
"Compared with its N52 predecessor which was port-injected, the N53 uses direct injection (consisting of Piëzo-electric injectors directly in the cylinder) with a stratified lean mixture operation."
Så jag antar att N53 inte funkar med piggybacksystem, sen är frågan om den funkar vid byte av spridare, men i och med att den inte verkar ha traditionella spridare så kanske det är risk för att det inte heller funkar. Sen verkar det som att ett vanligt problem med N53-motorer att just högtryckspump och spridare måste bytas ofta, och att vissa exemplar går bättre på bensin med 98 oktan än 95 oktan. Så N53 känns som något man ska undvika om man ska mecka med insprutningen.
Så då är det kanske N52 jag ska titta på som vad jag kan förstå har det man kallar traditionell insprutning. 2,5 liters versionen av N52 heter N52B25 och finns i tre versioner specade för 174, 200 och 218 hästkrafter. Just nu lutar det åt att försöka hitta en 523i, som har den motorn i det minsta effektutförandet.
Jag hittar ingen info om den i de tabeller som länkas ovan, det kanske är så att få är intresserade av att mecka med så pass nya och dyra bilar? Ju nyare motorer desto mer avancerad styrelektronik och fler sensorer och annat som kan ställa till det antar jag också, man kanske ska undvika etanol i nyare bilar?