Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 04:27

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 16-07-06 22:48 
Offline

Blev medlem: tis 16-07-05 19:37
Inlägg: 2
Mitt första inlägg här på forumet :)

Har en Volvo V70 AWD 2.5T från -99 som jag skulle vilja konvertera till E85.

Är det någon här på forumet som konverterat en sådan bil tidigare? Eller kanske annan liknande Volvo, typ 850, S70?

Vilken setup använder ni er av?

Alla tips mottages, gärna färdiga recept :D

Mvh Johan


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 16-07-06 23:29 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-26 23:30
Inlägg: 298
Ort: Ljusne
Välkommen hit! :D

Chansen är antagligen god att du redan nu kan köra med en större eller mindre mängd etanol.
Vår V70 2.5T -04 klarar 100% E85 okonverterat. Den går normalt, men tänder motorlampan efter några mil med felkod för adaptionen. Är med andra ord blandtankning som gäller där för att slippa släcka lampan hela tiden.
Den andra V70'n, en 2.4 170 hk -02 klarar 100% och sätter inte ens felkod. :) Krävs ett extra startförsök under ca 15 grader, men i övrigt som vanligt.

Bästa metoden för dessa bilar borde vara att ge sig på programvaran i motorstyrdonet.
Större spridare eller någon "flexbox" bör också fungera, även om informationen om förbrukning o.s.v. i färddatorn inte längre kommer stämma.

_________________
#Linus Johansson
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 16-07-07 10:23 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det finns åtskilliga trådar om konvertering av liknande bilar, t ex viewtopic.php?f=10&t=6055 , även om den tråden urartade i en diskussion om glödlampor på slutet.

Tänk dock på att Volvo under den där perioden köpte in motorstyrsystem från flera olika underleverantörer, och det kan se helt olika ut även på motorer som vid en första anblick borde vara snarlika. Det kan vara en god idé att börja med att ta reda på mer exakt vad det är för styrsystem som sitter på din bil innan du avgör vilka erfarenheter som du kan dra nytta av.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 16-07-09 19:13 
Offline

Blev medlem: tis 16-07-05 19:37
Inlägg: 2
Tack för snabba och bra svar! :D

Orginalspridarna är bruna Bosch som flödar 334cc @ 3.8 bar.

Gröna Bosch flödar 465cc @ 3.8 bar, vilket skulle ge strax under 40 mer bränsle. Tyvärr ser det ut som att internet är översvämmat med kinakopior av dessa spridare (968).

Läst mycket om att man behöver byta bränslefilter efter bara någon kilometer när man byter till E85, bilen har nu gått 24000 mil okonverterat (bensin-mil). Rekommenderas något speciellt filter, eller ska jag köpa orginalfilter eller kanske ett som är anpassat för E85. Vad säger bränslepumpen om E85?

Mvh Johan


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 16-07-10 09:22 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
När det gäller ev bränslefilterbyte så är det snarare några veckor eller månader efter konverteringen som etanolen är klar med att lösa upp gamla hartsavlagringar i bränslesystemet och förflytta dem till filtret, så det kan tänkas bli stopp i det gamla filtret. Kortare tid ju varmare väder.
Men det är långt ifrån alla gamla bensinbilar som har så mycket avlagringar att det någonsin är ett problem.
Det verkar som om problemet är värre på bilar som har stått länge med gammal bensin i tanken (t ex hobbybilar som står avställda på vintern eller bilar som blev stående länge osålda hos bilhandlare under 90-talskrisen), än på bilar som alltid har varit i drift och haft omsättning på bränslet.
Problemet tycks också vara värre om tanken är av plåt än om den är av plast.

Jag föreslår att du inte byter bränslefilter på en gång, men köp hem ett filter och ha beredskap för att byta det om det behövs. Ett sätt att få en förvarning om att det håller på att bli tätt i filtret, är att ha en amperemeter inkopplad i serie med matningen till bränslepumpen. Om du ser att strömmen konsekvent stiger under några dagars körning så är det hög tid att byta filter. Undvik skumma piratfilter, men vilket "märkesfilter" som helst duger bra. Mann, Bosch, Knecht, Fram m fl.

I samband med bränslefilterbytet kan det också löna sig att lyfta upp tankarmaturen och, om nödvändigt, rengöra sugsilen.

Det brukar inte vara några större problem med bränslepumpar och E85. För länge sedan oroade man sig över korrosion, men i praktiken har E85 (åtminstone i Sverige) visat sig vara renare och mindre korrosivt än vad biltillverkarna befarade för 10-15 år sedan. De fall jag vet av där pumpar har gått sönder på konverterade bilar, har antingen rört sig om bilmodeller som är ökända för tidiga pumphaverier (t ex VAG-bilar från omkring 2003) eller bilar som har gått så långt att det ändå är fullt normalt att pumpen är utsliten.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 16-07-11 20:34 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
Att byta spridarna borde vara en enkel sak, för de sitter lättillgängliga på vit-blocken.
Däremot kan det bli lite knepigt med luftslangarna från turbon till intercooler/insug.

Ta gärna några bilder på motorrummet och posta här, jag har inte sett om fuelrail skiljer sig mellan årsmodellerna 1994 och -99, så det är svårt för mig att ge råd. På 94:orna satt fuelrail bara med två skruv på ovansidan. Bränsleledning och returen är i aluminium och sitter på vänster sida om man står vid fronten och tittar ner på motorn. Den matande bränsleledningen sitter med en liten skruv, och när man lossat den ska det bara vara att dra den rakt ut.


Har du funderat på piggy-back?

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 18-03-23 09:57 
Offline

Blev medlem: tor 08-01-03 14:04
Inlägg: 87
Hallå hallå,

Ser att jag är lite sen på att svara här, men hur gick det sen blev det någon konvertering?

Din modell ligger ju precis mellan Bosch Motronic M4.4 och Bosch Motronic ME7 så vore bra att veta vilken av dem det är du har. Går att kolla på styrboxens nummer tex och jag har för mig att alla M4.4 hade bygeln kvar men på ME7 hade volvo tagit bort den och istället gjort ett specialverktyg för att få loss boxen.

Jag har iaf gjort E85 mappning till båda dessa system så har en del info och exempel på setup. Det har då vart i syfte att få mer effekt också.

Mvh//
Andreas

_________________
FULL fart spar tid.
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. E85 chip mm.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011