biltema 10w30 skrev:
Min direktinsprutade golf gick bra att konvertera
vad gör att en GDI inte kan konverteras ?
Du verkar ha bra koll på detta, men för övriga som inte kanske har det. GDI och FSI (Ford har en annan beteckning) är en typ av bensinmotorer som har
direktinsprutning av bränslet (ungefär som en dieselmotor) istället för (som alla andra) att spruta in bränslet mot (insugs)ventilerna så det sugs in när ventilerna öppnas. Dessa motorer försvann efter några år då man kom på att dessa motorer fick en stor del av dieselmotorn nackdelar (partiklar och höga NOx värden). Dock fanns beteckningen FSI kvar hos VW men dessa är "vanliga" insprutningsmotorer. Dock har jag lite dålig koll på dom senaste årens motorutveckling så det finns kanske direktinsprutning idag också, men den motor vi pratar om här har denna typ av direktinsprutning som försvann efter några år.
Sedan några år finns det direktinsprutning på 2-takt utombordare och det fungerar utmärkt, men det är ju en helt annan motortyp.
Edit, såg nu när jag kollade tillbaka att det är en GDs som det handlar om.... GDi heter den direktinsprutade motorn, vet ej om GDs också är sådan.