Etanol.nu
http://www.etanol.nu/forum/

Mitsubishi galant etanol
http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=10&t=7533
Sida 2 av 2

Författare:  Eizo [ lör 18-04-07 18:15 ]
Inläggsrubrik:  Re: Mitsubishi galant etanol

jo men jag kan inte bygga sånt haha.

av rent intresse vad kommer hända om man kör som den är på 100% E85?

blandtankar nu och kör ca 60-65% e85 utan jag lägger märke till något och inga felkoder.

Författare:  biltema 10w30 [ lör 18-04-07 20:04 ]
Inläggsrubrik:  Re: Mitsubishi galant etanol

Det du behöver är att ta ett EKG på motorn för att komma vidare

:D

Författare:  torbjorn [ lör 18-04-07 20:11 ]
Inläggsrubrik:  Re: Mitsubishi galant etanol

Eizo skrev:
Tog lite bilder, är detta obd?

Länk till bild: https://www.imageupload.co.uk/image/EyON

Jo men köpa kan jag göra men kan inte något om sådant, finns det ingen här som gör såna för en peng? :D


Ja, det är den vanliga OBD-kontakten, den sitter på alla Mitsubishi från 1996 och framåt. Men dataformat, protokoll och sånt följer inte nödvändigtvis standarden förrän från 2002 då det blev lagkrav på detta inom EU.
Jag höll nyligen på med en Mitsubishi Carisma från sent 90-tal (ej GDI), den gick inte att läsa av med en normal OBD-läsare. Lånade en läsare som ska ha stöd för de ostandardiserade Mitsubishi, en Autel Maxidiag MD801. Den klarade utan vidare av att läsa felkoder mm för ABS och Airbag-systemen, men för motorstyrningen gick det inte. Inte förrän jag valde att läsa av bilen som en Mitsubishi för Asienmarknaden, då fungerade det plötsligt! Just den där MD801 ville eller kunde inte presentera något annat än felkoder och någon slags system-ID för motorstyrningen, jag vet inte om bilen egentligen kan leverera även LTFT och liknande mätvärden men att Autel har tänkt sig att man ska köpa en dyrare läsare för att få med de funktionerna.

Författare:  biltema 10w30 [ lör 18-04-07 20:21 ]
Inläggsrubrik:  Re: Mitsubishi galant etanol

Därför kan det vara värt att låna en OBD2-läsare för att testa om så är fallet, innan man köper tex. en Diamex DX-65

en billig ELM327:a från kina hade varit idealet att börja med, men risken är att moms och adminavgift lägg på :evil:

låter som syndromet med en VW Golf från år 2000 den var inte OBD2 trots kontakten

:wink:

Författare:  karlmb [ ons 18-04-11 23:11 ]
Inläggsrubrik:  Re: Mitsubishi galant etanol

En GDI går inte att konvertera. Det blir förbränningstekniska problem. Tyvärr.

Författare:  biltema 10w30 [ tor 18-04-12 07:32 ]
Inläggsrubrik:  Re: Mitsubishi galant etanol

Min direktinsprutade golf gick bra att konvertera

vad gör att en GDI inte kan konverteras ?

:?:

Författare:  Dr. Mabuse [ fre 18-04-13 07:35 ]
Inläggsrubrik:  Re: Mitsubishi galant etanol

biltema 10w30 skrev:
Min direktinsprutade golf gick bra att konvertera

vad gör att en GDI inte kan konverteras ?

:?:

Bränsletrycket? Bränslet direkt-insprutas i cylindern precis som på diesel.

Författare:  lennart e [ fre 18-04-13 08:02 ]
Inläggsrubrik:  Re: Mitsubishi galant etanol

biltema 10w30 skrev:
Min direktinsprutade golf gick bra att konvertera

vad gör att en GDI inte kan konverteras ?

:?:

Du verkar ha bra koll på detta, men för övriga som inte kanske har det. GDI och FSI (Ford har en annan beteckning) är en typ av bensinmotorer som har direktinsprutning av bränslet (ungefär som en dieselmotor) istället för (som alla andra) att spruta in bränslet mot (insugs)ventilerna så det sugs in när ventilerna öppnas. Dessa motorer försvann efter några år då man kom på att dessa motorer fick en stor del av dieselmotorn nackdelar (partiklar och höga NOx värden). Dock fanns beteckningen FSI kvar hos VW men dessa är "vanliga" insprutningsmotorer. Dock har jag lite dålig koll på dom senaste årens motorutveckling så det finns kanske direktinsprutning idag också, men den motor vi pratar om här har denna typ av direktinsprutning som försvann efter några år.
Sedan några år finns det direktinsprutning på 2-takt utombordare och det fungerar utmärkt, men det är ju en helt annan motortyp.

Edit, såg nu när jag kollade tillbaka att det är en GDs som det handlar om.... GDi heter den direktinsprutade motorn, vet ej om GDs också är sådan.

Författare:  biltema 10w30 [ fre 18-04-13 08:31 ]
Inläggsrubrik:  Re: Mitsubishi galant etanol

Genom att göra det jag föreslår så höjer man bränsletrycket så motorn får tillräckligt med soppa utan att LTFT slår i taket, systemet sköter resten som det ska med vad det innebär mager blandning etc. spriten har av nartuliga orsaker mycket låg svavelhalt, vilket i sig är positivt för en direktbensinare

:)

Sida 2 av 2 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/