lennart e skrev:
Men har inte du felkoder på magerblandning osånt? Vill man ju helst slippa och ha om det går
Fungerar din även vintertid och vad har du gjort isf?
Så jag behöver BARA byta spridare?
Vad har du för bränsleförbrukning?
Joo, jag får felkod på mager eller fet bränsleblandning på tomgågn och/eller dellast från och till. Tror jag kommit på vad det beror på. Det började i höstas, sedan fick jag läck på främre avgasröret. När detta var fixat var det dags för besiktning och då var den alldeles för snålt ställd. Då höjde jag trycket och fick det att fungera några veckor innan felkoderna kom tillbaka. Nu ha jag höjt trycker ytterligare och felkoderna är borta. Tidsmässigt hände detta ungefär när dom byter mellan sommar och vinter etanol. Jag trodde inte att det skulle vara så pass känsligt så jag misstänker att jag kanske har en "halvtaskig" Lambdasond som gör att regleringen inte räcker till. Jag fortsätter i alla fall att kolla felkoderna så får jag se vad som händer. Som det är nu så skiljer det c:a 0,5 kg i bränsletryck mellan sommar och vinteretanol. Om det nu är det som är felet.......
Jag har läst på andra ställen att 850 Turbo spridare funkar på B230F motorer utan tryckändring. Saabs spridare som jag använder brukar användas också, men dom är större än dom från 850-in
Det fungerar på vintern också med motorvärmare, inte annars. Då får jag använda startgas. Ja har dock satt in en tryckknapp med motstånd genom tempgivaren, då startar den lätt vid -10° i alla fall utan startgas eller motorvärmare. Jag ha kört året om på E85 I flera år nu, körde även E85 på förra bilen. Det var en Volvo 144 -72 med förgasare. Men där fick jag alltid ha startgas när det var under 0°