Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 17:11

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Audi A6 2,4 (BDV)
InläggPostat: sön 18-11-11 21:44 
Offline

Blev medlem: fre 18-10-19 08:37
Inlägg: 13
är det möjligt komma förbi "mager hackandet/tvekandet pga att lambda tar över regleringen "lite för tidigt" för e85 (för kall motor)
genom att utnyttja denna form av anrikning -och koppla ur den anrikningen när motorn klarar lambda justeringen (temperatur styrt är ju att föredra).
Citat:
(1). Bränsleblandning: Koppla loss temperatursensorn ovanför luftfilret och ersätt denna med ett 1W kolfilmsmotstånd på 47kOhm. Pris 1 SEK. http://www.electrokit.com/motstand-1w-47-kohm.43892 . Detta simulerar -40'C, vilket är det lägsta värdet ME7.4.6 accepterar innan CEL lampan tänds. Bränsleregleringen tar lambdan om, precis som innan. Bilen är nu en riktig flexifuel, som startar på första försöket över +20'C. Detta hacket är beprövat sommartid och fungerar väl.

som jag hittade här:
https://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=10&t=6952&p=69365&hilit=open+loop#p69365
i så fall slipper man ju fippla med lambda signalen :roll:


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Audi A6 2,4 (BDV)
InläggPostat: sön 18-11-11 21:48 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det beror ju på hur programvaran i styrdonet är gjord. Det är väl ganska troligt att tiden innan det försöker börja lambdareglera är längre ju kallare motorn är (eller ju kallare styrdonet tror att motorn är).

Beträffande att lura lambdaregleringen till att reglera på en fetare eller magrare blandning än lambda = 1, så går det att göra med en krets som fördröjer antingen de stigande eller fallande flankerna på signalen från lambdasonden, men låter andra sortens flank vara ofördröjd. Jag har sett ett exempel på det i ett insprutningsstyrdon från Toyota, ca 1988-89 (tror det rörde sig om en Camry 2.0 med motor 3S-FE), och har för mig att jag har beskrivit konstruktionen i någon tidigare tråd här på forumet.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011