Etanol.nu
http://www.etanol.nu/forum/

Lättaste vägen att konvertera
http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=10&t=7581
Sida 1 av 1

Författare:  onlyuu [ lör 18-08-25 12:56 ]
Inläggsrubrik:  Lättaste vägen att konvertera

Hej! :D

Jag har en Volvo s80 2,4 170 Hk från 1999 som jag skulle vilja etanolkonvertera.

För några år sedan köpte jag en Volvo 850 GLT 170 hk -92 som var etanolkonverterad (tänkte som jag har förstått är det typ samma motor) och den jag köpte den av hade bara bytt till större spridare så funkar det att göra på denna med eller måste mer göras?

Tacksam för svar. :)

Författare:  svante [ lör 18-08-25 14:01 ]
Inläggsrubrik:  Re: Lättaste vägen att konvertera

25 - 30% större spridare inget mera, den blir svårstartad vid kall väderlek, med det är kanske bekant...
mot det finns många idéer.

Författare:  torbjorn [ lör 18-08-25 18:23 ]
Inläggsrubrik:  Re: Lättaste vägen att konvertera

En bekant har i många år kört en S80 med samma motor, konverterad med ett piggybacksystem (tror det är Flexitune). Det har fungerat utmärkt, två spridare får dela på en av piggybacksystemets utgångar eftersom det bara fanns fyra.
Jag tror en beskrivning av konverteringen finns någonstans på detta forum. Enda direkta problemet var att det var lite bökigt att ta sig ner i botten av lådan med olika styrdon för att komma åt kontaktdon och kablar för att koppla in sig.

Författare:  onlyuu [ lör 18-08-25 19:44 ]
Inläggsrubrik:  Re: Lättaste vägen att konvertera

svante skrev:
25 - 30% större spridare inget mera, den blir svårstartad vid kall väderlek, med det är kanske bekant...
mot det finns många idéer.


Hur vet jag vilka spridare jag ska ha då?

Vet inte vilka som sitter i just nu.

Författare:  svante [ sön 18-08-26 08:22 ]
Inläggsrubrik:  Re: Lättaste vägen att konvertera

det säkaste är ta loss en spridare och läs av typkoden som står på, det finns tabeller som visar flödet, och vilka som kan passa som ersättare.

Författare:  torbjorn [ sön 18-08-26 19:33 ]
Inläggsrubrik:  Re: Lättaste vägen att konvertera

Å andra sidan blir ett piggybacksystem ofta billigare än en uppsättning spridare från skroten. I synnerhet om den spridartyp man vill få tag i visar sig vara en som är eftertraktad t ex bland motortrimmare, och därför ligger högt i pris.

Författare:  onlyuu [ tis 18-08-28 10:39 ]
Inläggsrubrik:  Re: Lättaste vägen att konvertera

torbjorn skrev:
Å andra sidan blir ett piggybacksystem ofta billigare än en uppsättning spridare från skroten. I synnerhet om den spridartyp man vill få tag i visar sig vara en som är eftertraktad t ex bland motortrimmare, och därför ligger högt i pris.


Vilka piggybacksystem finns det för 5 cylindrig?

Mina spridare ser ut så här dock lånad bild:

Bild

Nummret på den är: 9125821

Frågan är vilken spridare kan jag köra med som är 25-30% större?

Författare:  torbjorn [ ons 18-08-29 10:04 ]
Inläggsrubrik:  Re: Lättaste vägen att konvertera

Använd ett piggyback för 4-cylindrig motor och låt två spridare (till två cylindrar som ligger intill varandra i tändföljd) dela på samma utgång från piggybacksystemet. Den utgång från bilens styrdon som inte kommer till användning får man koppla till ett belastningsmotstånd så att styrdonet inte sätter felkod för avbrott i spridare.

Författare:  onlyuu [ ons 18-08-29 14:02 ]
Inläggsrubrik:  Re: Lättaste vägen att konvertera

torbjorn skrev:
Använd ett piggyback för 4-cylindrig motor och låt två spridare (till två cylindrar som ligger intill varandra i tändföljd) dela på samma utgång från piggybacksystemet. Den utgång från bilens styrdon som inte kommer till användning får man koppla till ett belastningsmotstånd så att styrdonet inte sätter felkod för avbrott i spridare.


Har du några namn på bra och billigt piggyback system?

Funderar på Flexitune men vilken av uttagen har jag?

ex EV1 och EV6

Men den kan man göra om att köra en som styr 2 st med tanke på den är upp till 4 cyl och hur gör man det?

Författare:  torbjorn [ ons 18-08-29 15:20 ]
Inläggsrubrik:  Re: Lättaste vägen att konvertera

Det följer ju normalt inte med något färdigt kablage med Flexitune, utan man skarvar in den i bilens kabelstam vid insprutningsstyrdonet. Och på en S80 finns det ju gott om plats i torr och ren miljö för att göra detta, i lådan med styrdon framme till höger. Se https://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=10&t=6055

Spridaren på bilden har EV1, om du ska göra i ordning ett nytt kablage vilket nog inte är nödvändigt.

Inkopplingen av två spridare till samma utgång på piggybacksystemet gör man utan vidare i dess skruvplint.

Författare:  onlyuu [ tor 18-08-30 09:44 ]
Inläggsrubrik:  Re: Lättaste vägen att konvertera

torbjorn skrev:
Det följer ju normalt inte med något färdigt kablage med Flexitune, utan man skarvar in den i bilens kabelstam vid insprutningsstyrdonet. Och på en S80 finns det ju gott om plats i torr och ren miljö för att göra detta, i lådan med styrdon framme till höger. Se https://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=10&t=6055

Spridaren på bilden har EV1, om du ska göra i ordning ett nytt kablage vilket nog inte är nödvändigt.

Inkopplingen av två spridare till samma utgång på piggybacksystemet gör man utan vidare i dess skruvplint.


Jag vill inte hålla på med sånt som jag inte kan.

Finns det inga kit som är färdiga plug and play?

Författare:  torbjorn [ tor 18-08-30 10:52 ]
Inläggsrubrik:  Re: Lättaste vägen att konvertera

Den gamla Flextek en gång i tiden levererades med färdiga kablage, men de var av så dålig kvalitet att man ofta fick göra om dem.
Bioadapter har också färdiga kablage, men de finns inte för 5-cylindriga motorer, i så fall får man köpa två 4-kanaliga system.

Författare:  onlyuu [ tor 18-08-30 12:27 ]
Inläggsrubrik:  Re: Lättaste vägen att konvertera

torbjorn skrev:
Den gamla Flextek en gång i tiden levererades med färdiga kablage, men de var av så dålig kvalitet att man ofta fick göra om dem.
Bioadapter har också färdiga kablage, men de finns inte för 5-cylindriga motorer, i så fall får man köpa två 4-kanaliga system.


Problemet är i listan här på forumet över piggybacksystem så är många inte kvar som Bioadapter.

Vart kan man få tag i dom nu ?

Författare:  torbjorn [ fre 18-08-31 09:34 ]
Inläggsrubrik:  Re: Lättaste vägen att konvertera

Har inte Obormot skrivit något om saken? Jag har för mig att först försäljningen och sedan även produktionen flyttades till Tjeckien när det började bli för oroligt i östra Ukraina.

Författare:  Dr. Mabuse [ mån 18-09-03 22:18 ]
Inläggsrubrik:  Re: Lättaste vägen att konvertera

Jag är ganska säker på att jag har sett BSR sälja Etanolprogram.

Hittar inga nu hos BSR.

Inga på AutoTech Motor heller. Men om man ringer till dem så tror jag nog att de kan plocka ihop ett program. Utan turbo är det ju inte lika många parametrar att hålla reda på.

Sida 1 av 1 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/