Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 13:07

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 51 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 19-12-10 17:49 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Jag vet inte om det går, men den plåtringen i bakaxeln som ger mätpulserna borde väl gå att byta? Sådana har i alla fall tidigare gått att köpa på
http://www.bakaxel.se

Kanske inte någon enkel metod, men den mest exakta i alla fall.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 19-12-11 20:08 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 233
Ort: Halmstad
Husse97 skrev:
Någon som har ett smidigt sätt att mäta en ungefärlig förbrukning?

Min tripp och vägmätare gav upp för några år sedan och när även tankmätaren började krångla så blev det akut.... en gammal mobiltelefon med GPS men utan abonnemang och SIM-kort och tilhörande hållare att montera i bilen. En app med hastighets och trippmätare blev en tillfällig lösning som funkat i 4 år nu. Bilprovningen godkänner inte denna lösning om inte hastighetsmätaren fungerar, men den fungerar på min så det går alldeles utmätkt. Så får du en mer exakt hastighets mätning också. Jag har trådlöst Wifi så den uppdaterar sig på parkeringen utanför huset :D :D

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 19-12-12 11:33 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Låter som om det är dags att ta isär instrumentblocket och bättra på dåliga lödningar...

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 19-12-12 18:18 
Offline

Blev medlem: mån 19-05-27 23:23
Inlägg: 50
lennart e skrev:
Husse97 skrev:
Någon som har ett smidigt sätt att mäta en ungefärlig förbrukning?

Min tripp och vägmätare gav upp för några år sedan och när även tankmätaren började krångla så blev det akut.... en gammal mobiltelefon med GPS men utan abonnemang och SIM-kort och tilhörande hållare att montera i bilen. En app med hastighets och trippmätare blev en tillfällig lösning som funkat i 4 år nu. Bilprovningen godkänner inte denna lösning om inte hastighetsmätaren fungerar, men den fungerar på min så det går alldeles utmätkt. Så får du en mer exakt hastighets mätning också. Jag har trådlöst Wifi så den uppdaterar sig på parkeringen utanför huset :D :D

Har funderat på den lösningen, men går det verkligen köra en sån app utan simkort?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 19-12-12 18:20 
Offline

Blev medlem: mån 19-05-27 23:23
Inlägg: 50
nyfiken skrev:
Jag vet inte om det går, men den plåtringen i bakaxeln som ger mätpulserna borde väl gå att byta? Sådana har i alla fall tidigare gått att köpa på
http://www.bakaxel.se

Kanske inte någon enkel metod, men den mest exakta i alla fall.

Känns enklare att byta till en bakaxel med rätt krans. Är ändå sugen på en axel med slungdiff eller någon annan diffbroms


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 19-12-13 16:08 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Husse97 skrev:
lennart e skrev:
Husse97 skrev:
Någon som har ett smidigt sätt att mäta en ungefärlig förbrukning?

Min tripp och vägmätare gav upp för några år sedan och när även tankmätaren började krångla så blev det akut.... en gammal mobiltelefon med GPS men utan abonnemang och SIM-kort och tilhörande hållare att montera i bilen. En app med hastighets och trippmätare blev en tillfällig lösning som funkat i 4 år nu. Bilprovningen godkänner inte denna lösning om inte hastighetsmätaren fungerar, men den fungerar på min så det går alldeles utmätkt. Så får du en mer exakt hastighets mätning också. Jag har trådlöst Wifi så den uppdaterar sig på parkeringen utanför huset :D :D

Har funderat på den lösningen, men går det verkligen köra en sån app utan simkort?


Ja, GPS:en är ju inte beroende av att telefonen har kontakt med mobilnätet. Ännu bättre blir det om man har möjlighet att få upp en yttre GPS-antenn (eller GPS-modul med bluetooth) på biltaket, på våra breddgrader "ser" en GPS innanför vindrutan inte särskilt många satelliter då man kör norrut, och då blir noggrannheten i hastighetsvärdet dålig.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 19-12-13 16:10 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Husse97 skrev:
nyfiken skrev:
Jag vet inte om det går, men den plåtringen i bakaxeln som ger mätpulserna borde väl gå att byta? Sådana har i alla fall tidigare gått att köpa på
http://www.bakaxel.se

Kanske inte någon enkel metod, men den mest exakta i alla fall.

Känns enklare att byta till en bakaxel med rätt krans. Är ändå sugen på en axel med slungdiff eller någon annan diffbroms


Det går ju också att bygga en räknar/frekvensdelarkrets för att få ut önskad signal ur en givare med fel krans. Jag gjorde så en gång i tiden när jag monterade en tillbehörsfarthållare på en bil, och ville ta signal från en befintlig ABS-givare istället för att hålla på med rappliga magneter som skulle surras fast med järntråd vid en drivknut, som farthållartillverkaren hade tänkt.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 19-12-13 16:38 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Jag hittade schemat för frekvensdelarkretsen - och lyckades till och med få igång en CAD som efter 17 år kunde öppna det!
Transformatorn Z1 är en vanlig linjetrafo för telefoni, sån som man hittar i t ex gamla uppringda modem eller telefonsvarare.


Bilagor:
DIV.png
DIV.png [ 66.99 KiB | Visad 8383 gånger ]

_________________
Att mäta är att veta
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 19-12-15 11:50 
Offline

Blev medlem: mån 19-05-27 23:23
Inlägg: 50
torbjorn skrev:
Husse97 skrev:
lennart e skrev:
Husse97 skrev:
Någon som har ett smidigt sätt att mäta en ungefärlig förbrukning?

Min tripp och vägmätare gav upp för några år sedan och när även tankmätaren började krångla så blev det akut.... en gammal mobiltelefon med GPS men utan abonnemang och SIM-kort och tilhörande hållare att montera i bilen. En app med hastighets och trippmätare blev en tillfällig lösning som funkat i 4 år nu. Bilprovningen godkänner inte denna lösning om inte hastighetsmätaren fungerar, men den fungerar på min så det går alldeles utmätkt. Så får du en mer exakt hastighets mätning också. Jag har trådlöst Wifi så den uppdaterar sig på parkeringen utanför huset :D :D

Har funderat på den lösningen, men går det verkligen köra en sån app utan simkort?


Ja, GPS:en är ju inte beroende av att telefonen har kontakt med mobilnätet. Ännu bättre blir det om man har möjlighet att få upp en yttre GPS-antenn (eller GPS-modul med bluetooth) på biltaket, på våra breddgrader "ser" en GPS innanför vindrutan inte särskilt många satelliter då man kör norrut, och då blir noggrannheten i hastighetsvärdet dålig.

Perfekt! Ska ha en gammal skruttig Iphone som slutade läsa simkortet, den får nog bli min tillfälliga hastighetsmätare.
Har du någon rekomendation viilken app som är bäst?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 19-12-15 11:54 
Offline

Blev medlem: mån 19-05-27 23:23
Inlägg: 50
torbjorn skrev:
Jag hittade schemat för frekvensdelarkretsen - och lyckades till och med få igång en CAD som efter 17 år kunde öppna det!
Transformatorn Z1 är en vanlig linjetrafo för telefoni, sån som man hittar i t ex gamla uppringda modem eller telefonsvarare.

Tackar så mycket! Detta ska jag kika på. Problemet är väl mest att hitta gamla telefoniprylar ;) Annars verkar det som den seriösaste lösningen utan att fixa det problemet.


Senast redigerad av Husse97 sön 19-12-15 12:07, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 19-12-15 12:00 
Offline

Blev medlem: mån 19-05-27 23:23
Inlägg: 50
Skulle någon kunna länka till en guide på hur man kopplar kallstart på knapp? Såg att någon la en bil och en liten förklaring på det tidigare i tråden men jag förstod tyvärr inte så mycket av det :/
Bilen blir bara mer och mer tjurig kall och nu krävs ca 4-5 startförsök efter den stått över natten.
Har en tutknapp monterad på lämpligt ställe jag tänkte använda mig av men vill veta vad jag ska skarva in på den.

Finns redan kallstartsmotståndet i bilen så man kopplar förbi det via knappen eller ska man montera ett motstånd man kör via knappen?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 19-12-15 15:23 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 233
Ort: Halmstad
Jag har en "bakänd tutknapp" med ett motstånd mellan. När du inte rör knappen så fungerar original kallstart. Men när du trycker på knappen så bryter du vägen till original motstånd och "tvingar" strömmen genom det extra motståndet.
Bilaga:
Studio_20161008_175230.jpg
Studio_20161008_175230.jpg [ 189.62 KiB | Visad 8333 gånger ]

Jag kopplade in det genom att klippa av kabeln mellan tempgivaren och boxen vid boxen och dra den grå 2-ledare kabeln med tryckknapp en i änden till panelen till en "blindplatta" närmast ratten

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 19-12-16 11:54 
Offline

Blev medlem: mån 19-05-27 23:23
Inlägg: 50
lennart e skrev:
Jag har en "bakänd tutknapp" med ett motstånd mellan. När du inte rör knappen så fungerar original kallstart. Men när du trycker på knappen så bryter du vägen till original motstånd och "tvingar" strömmen genom det extra motståndet.
Bilaga:
Studio_20161008_175230.jpg

Jag kopplade in det genom att klippa av kabeln mellan tempgivaren och boxen vid boxen och dra den grå 2-ledare kabeln med tryckknapp en i änden till panelen till en "blindplatta" närmast ratten

Är det knappen på bild eller tempgivaren? Vad menar du med bakvänd? Att den släpper genom ström och man bryter kretsen med knappen?
Så man skarvar alltså bara in knappen på kabeln från boxen?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 19-12-16 15:45 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Exakt. En återfjädrande strömbrytare med brytande funktion (normally closed), i serie med ledningen mellan motortempgivare och styrenhet. Det extra "kallstartmotståndet", vare sig man nu väljer ett NTC eller ett fast motstånd, parallellt med strömbrytaren.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 19-12-16 16:43 
Offline

Blev medlem: mån 19-05-27 23:23
Inlägg: 50
torbjorn skrev:
Exakt. En återfjädrande strömbrytare med brytande funktion (normally closed), i serie med ledningen mellan motortempgivare och styrenhet. Det extra "kallstartmotståndet", vare sig man nu väljer ett NTC eller ett fast motstånd, parallellt med strömbrytaren.

Okej då hänger jag med! Vad för motstånd bör man använda och vart kan man köpa det?


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 51 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011