Etanol.nu
http://www.etanol.nu/forum/

Volvo 965 -91 Konvertera för lägre bränslekostnad?
http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=10&t=7733
Sida 3 av 3

Författare:  torbjorn [ tis 23-04-04 10:01 ]
Inläggsrubrik:  Re: Volvo 965 -91 Konvertera för lägre bränslekostnad?

Nu, flera år senare, har det visat sig att Volvo faktiskt hade några motortyper i produktion med LH 2.4 utan lambdareglering. Men det fanns aldrig någon som hette B230FG, som nämndes tidigare i tråden. Förutom att styrdonet avviker från de normala motorerna med lambdareglering, har alla dessa dessutom en speciell luftmängdmätare med trimpot för inställning av tomgångsblandningen (alltså i stort sett som på LH 2.2), och en extra ledare i kabelstammen för inkoppling av trimpoten till lämplig pinne på styrdonet.

De motortyper det rör sig om, och Bosch-nummer på tillhörande styrdon, följer här:
B200G 0 280 000 926
B230G 0 280 000 900
B230GT 0 280 000 927 eller 938
B204E 0 280 000 559
B234G 0 280 000 911 eller 930

Luftmängdmätare 0 280 212 021 på alla utom B204E som har 0 280 212 007 (för övrigt samma som på en vanlig B230F med LH 2.2 och lambdareglering).

Sida 3 av 3 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/