Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 09:50

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 37 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-05-24 14:21 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-01 19:20
Inlägg: 29
Jag har nu varit ute och kollat lite.

Från reläet till säkringen går det en 2.5 mm^2 kabel, sedan går det en 0.75 mm^2 kabel från säkringen vidare ut till pumpen. Jämförde med högtalarkablar som jag hade liggande.

Säkringen är på 15A och pumpen drar ca 4.9A på tomgång vid nuvarande tryck på 4.2 bar. Nog lär den säkringen palla en till pump och 5-6 bar i tryck? Klarar kablarna av det? Kablarna måste väl klara mer än säkringen antar jag :lol:

Kan jag då grena den kabel som går ut från säkringen vidare till min nya pump? Vore lättast om man kan göra det så slipper jag hålla på att koppla extra relän när jag inte är så haj på det.

Tacksam för svaren hittils.



MVH Martin


EDIT:
Förresten, vibrerar en bränslepump mycket vid drift? Då det är väldigt trångt i motorrummet så är enda stället som finns att sätta den på är mot servobehållaren. Är det dumt?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-05-24 15:15 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 439
Ort: Norrland
tja, hade jag varit du skulle jag bara kopplat den parallellt med originalpumpen...

vilket inte är samma sak som att jag tar något som helst ansvar för att det kommer att hålla..... :O)

4.9 + 5(6) = 10 - 11 ampere, vilket säkringen och 0.75 kabel bör klara.

ta reda på var bränslerelät sitter och håll handen på det då du kör igång..
om inte relät klarar det så blir det överhettat efter ett tag..

sen är ett vanligt problem att kabelskorna under relän inte är tillräckligt spänstiga och nyper åt dåligt kring reläkontakten, hur det nu ser ut???

så att det blir varmgång i själva kabelskon.

nyp åt den med en tång, om det är möjligt???

och om sagt var,
kolla slangarna/slangklammer mellan pumparna och spridare/regulator, inte kul med läckage i motorrummet.

en annan sak slog mig.....

två pumpar i serie betyder att den andra pumpen får 5 bar innanför aluminiumkåpan, om det är en Bosch.

vilket betyder 100 kilos tryck mot den invikta aluminumflänsen i gaveln....
håller den för det???


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-05-24 16:07 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-01 19:20
Inlägg: 29
svante skrev:
tja, hade jag varit du skulle jag bara kopplat den parallellt med originalpumpen...


Alltså bara kapa kabeln efter säkringen och grena ut den till 2 st som går till en varsin pump?

svante skrev:
4.9 + 5(6) = 10 - 11 ampere, vilket säkringen och 0.75 kabel bör klara.


Nja, enligt torbjorns formel så blir det 1A per pump och 1A per bar. Alltså 7-8A vid 5-6 bar, det borde kablar/relä klara enkelt eller?

svante skrev:
ta reda på var bränslerelät sitter och håll handen på det då du kör igång..
om inte relät klarar det så blir det överhettat efter ett tag..

sen är ett vanligt problem att kabelskorna under relän inte är tillräckligt spänstiga och nyper åt dåligt kring reläkontakten, hur det nu ser ut???

så att det blir varmgång i själva kabelskon.

nyp åt den med en tång, om det är möjligt???


Jag har tagit bort plasten som täcker reläerna så det kan jag känna på när det blir dags att koppla in den andra pumpen. Relät sitter i en sockel så det finns inga kabelskor att klämma på.


svante skrev:
en annan sak slog mig.....

två pumpar i serie betyder att den andra pumpen får 5 bar innanför aluminiumkåpan, om det är en Bosch.

vilket betyder 100 kilos tryck mot den invikta aluminumflänsen i gaveln....
håller den för det???


Enligt Aryan som har hjälpt en kompis med en sådan här konvertering så funkar detta sätt utmärkt så det ska nog inte vara någon fara.

Hmm... hur kan 5 bar bli 100 kg?



MVH Martin


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-05-24 16:33 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Få se nu: Säg att pumpens diameter är 55 mm = 5,5 cm.
Tvärsnittsarean är π*r², alltså ca 24 cm².
5 bar är ungefär lika med 5 kp/cm², alltså blir kraften 24*5 = 120 kp. Eller 1,2 kN om man ska tala SI-enheter.

Men tänk på att en pump till ett K-jetronicsystem, som redan från fabrik arbetar med 5-7 bar, har ännu större diameter, kanske 75 mm. Grundkonstruktionen är i övrigt ungefär den samma.
Då får vi arean 44 cm², det ger ungefär 310 kp (3,1 kN) vid 7 bar! Och de klarar ju sig utan vidare.

Om vi sedan ser på bränslefilter så kan ju de ha ännu större diameter än pumparna, och man har aldrig någonsin sett några hållbarhetsproblem där heller.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-05-24 18:49 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Precis, pumpen klarar en tandem koppling och 10 bar utan problem och du behöver bara 5, Trelleborgs slanger är typade för 10 bar (de kass ILO slanger tom 20 bar) spriderna klarar också upp till 8 bar Bosch lista. Se bara till att alla anslutningar är ok mest orolig är jag för dåliga slangklämmor.

När det gäller strömmen som pumperna drar så drar de väl ungefär i storleksordning vad strålkasterna drar, inte några jätte strömmar alltså, men det är naturligtvis säkrast med ett extra relä för den andra pumpen.
Strömmen ökar f.ö. också med bara orginal pumpen och malpassi eller tilltäpt bränslefilter.

/Aryan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-05-25 08:31 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 439
Ort: Norrland
torbjorn skrev:
Få se nu: Säg att pumpens diameter är 55 mm = 5,5 cm.
Tvärsnittsarean är π*r², alltså ca 24 cm².
5 bar är ungefär lika med 5 kp/cm², alltså blir kraften 24*5 = 120 kp. Eller 1,2 kN om man ska tala SI-enheter.

Men tänk på att en pump till ett K-jetronicsystem, som redan från fabrik arbetar med 5-7 bar, har ännu större diameter, kanske 75 mm. Grundkonstruktionen är i övrigt ungefär den samma.
Då får vi arean 44 cm², det ger ungefär 310 kp (3,1 kN) vid 7 bar! Och de klarar ju sig utan vidare.

Om vi sedan ser på bränslefilter så kan ju de ha ännu större diameter än pumparna, och man har aldrig någonsin sett några hållbarhetsproblem där heller.



att en person har gjort det betyder inte att det är riskfritt....

ok, är bränslepumpar avsedda för tandemkoppling....?....
då kan ni frånse mina hypoteser...

men det tror jag inte då ingångsnippeln är en enkel slangklämma och inte en banjokoppling som på trycksidan...


1,2 kN = c.a. 120 kg


rätta mig om jag har fel....
men trycket i en pump uppstår väl efter pumphjulet som ligger precis innanför slangnippeln, alltså inuti själva gavelhuset...

vilket inte är bakom själva gaveln, som det blir om man matar trycket in genom ingångsnippeln.

och ett filter är tillverkat för ett maximalt arbetstryck, jag är inte säker på att något maximalt "matartryck" ens finns specifecerat på en pump, eller finns det det???....

mera hypoteser....

1:
om man ska koppla två pumpar med fast deplacement(som bräslepumpar har) i serie måste de ha precis samma flöde, annars får den pump som har största flödet göra mesta jobbet.

2:
OM den andra pumpen i serien havererar, så får den det inställda trycket innanför skjortan(mot gaveln).....!....eller så mycket som den andra orkar leverera...
förutsatt att en bränslepump har "frihjulsfunktion" och släpper förbi flödet.
om inte måste den driva runt rotorn på den trasiga pumpen åckså....???


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-05-25 09:12 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
På sugsidan används så gott som alltid slangnippel + slangklämma, men på trycksidan levereras pumparna med den sorts anslutning biltillverkaren beställer. Slangnippel (vanligtvis 8 mm) är nog vanligast där, men det förekommer också banjokopplingar eller andra gängade anslutningar. Speciellt på äldre pumpar från 70-talet och tidigt 80-tal.
Om man bedömer godstjockleken i pumphuset och jämför med andra sorters tryckkärl (oljefilter, små gasolburkar, sprayburkar etc) så kan det inte vara någon som helst risk för att intagsgaveln inte skulle hålla. Godstjockleken är nog bestämd snarast av att pumpen ska bli tillräckligt hållbar för miljön under en bil med tanke på stenskott och sånt, samt för att inte nippeln ska vridas loss när man t ex försöker få loss en hoprostad slangklämma.

Mercedes har faktiskt använt två seriekopplade pumpar fabriksmässigt på vissa modeller, fråga "karlmb" om detaljer angående detta!

Svar på frågorna:

1) Två pumpar för seriekoppling bör ju helst ha exakt samma flöde (deplacement x varvtal). Men mindre avvikelser kommer att jämna ut sig själva dels på grund av inre läckage i pumparna och dels för att motorerna inte är så "varvtalsstyva". Om det börjar gå tungt så sjunker varvtalet, och vice versa.

2) I varje pump finns en överströmningsventil parallellt med pumpelementet. Den öppnar vid uppskattningsvis 7-10 bar på pumpar som används i "normala" insprutningssystem, ännu lite högre tryck på K-jetronic-pumpar. Vid så högt tryck får ju pumpen ganska hög strömförbrukning, dessutom blir den inte kyld eftersom det inte blir något bränsleflöde genom den. Om installationen är gjord så att man kan tänka sig något fall där bilmotorn fortfarande går fastän flödet är 0 genom en av pumparna, så är det lämpligt att säkra av pumparna individuellt med säkringar dimensionerade så att den ström pumpen drar i det här läget säkert får säkringen att lösa ut inom någon minut. Det finns normalt ingen backventil för att tillåta flöde förbi pumpelementet. Däremot är det ganska troligt att rullarna i pumpelementet trycks in av tryckskillnaden om en pump skulle stå helt stilla, så att bränslet kan strömma förbi på det sättet. När pumpen går så slungas ju rullarna ut mot pumphuset av centrifugalkraften.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-05-25 12:56 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 439
Ort: Norrland
torbjorn skrev:
På sugsidan används så gott som alltid slangnippel + slangklämma, men på trycksidan levereras pumparna med den sorts anslutning biltillverkaren beställer. Slangnippel (vanligtvis 8 mm) är nog vanligast där, men det förekommer också banjokopplingar eller andra gängade anslutningar. Speciellt på äldre pumpar från 70-talet och tidigt 80-tal.
Om man bedömer godstjockleken i pumphuset och jämför med andra sorters tryckkärl (oljefilter, små gasolburkar, sprayburkar etc) så kan det inte vara någon som helst risk för att intagsgaveln inte skulle hålla. Godstjockleken är nog bestämd snarast av att pumpen ska bli tillräckligt hållbar för miljön under en bil med tanke på stenskott och sånt, samt för att inte nippeln ska vridas loss när man t ex försöker få loss en hoprostad slangklämma.


intagsgaveln är absolut ingen fara med, men uttagsgaveln....

på Bosch, blå och blank pump i början av tråden, den sitter med 10 st små falsar runt hela huset, den ska hålla för mer än 200 kg om man låter pumpen innan gå mot överströmningsventilen(10 bar)....alltså 20 kg per infalsning...

tycker det låter mycket....

liknande gavlar för tryckkärl brukar vara helt infalsade, alltså hela kanten vikt över gaveln....som den blanka och den svarta på bilden i början....


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-05-25 22:10 
Offline

Blev medlem: tis 06-12-19 19:03
Inlägg: 284
pumparna i början av tråden ser mer ut som biltema än bosch.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-05-25 22:19 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
De ser ut som Bosch men är Biltema :-) men trots ? det tror jag inte det är nån risk med klackerna.

/Aryan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-05-27 01:50 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-01 19:20
Inlägg: 29
Men säg att biltemapumpen skulle haverera och originalpumpen inte kan pumpa igenom den. Då stannar väl ändå motorn så då kan man ju kolla pumpen om den verkligen går.

Tänkte jag skulle montera in den extra pumpen imorgon, har varit och handlat saker till det. Dock så hade dom inga 12 mm trelleborgs-slangar utan bara 13 mm. Jag köpte en bit av den och på pumpen går den på ganska trögt så det är nog lugnt, den sitter sämre på nippeln. Men om man lindar lite gängtejp på nippeln och sedan drar åt slangklämman för kung och fosterland så borde det väl hålla. Får väl prova då, skulle det läcka så får jag väl plocka bort det så länge och försöka hitta 12 mm slang.

En till grej jag tänkte på också, idag när jag höll biltemapumpen med trycksidan nedåt så droppade det ut lite olja ur den, någon sorts smörjolja. Är det normalt eller är det något som är trasigt i den? Tänkte prova den imorgon i ett kärl med bensin innan montering för att se så den fungerar som den ska.



MVH Martin


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-05-28 06:44 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
walle_1 skrev:
Men säg att biltemapumpen skulle haverera och originalpumpen inte kan pumpa igenom den. Då stannar väl ändå motorn så då kan man ju kolla pumpen om den verkligen går.


Javisst, evt flödesskillnader mellan pumperna är inte heller nått problem, en pump gör förståss altid något mer än den andra men inte så mkt att ena pumpen gör hela jobbet. Jag kopplade temporärt en andra pump i motorrummet på en bil med havererad pump för att köra hem den, och det intressanta var då att den havererade pumpen gick igång igen när den tillfälliga pumpen sög bränsle genom den och då såg man hur trycket gick upp och hörde man hur den tillfälliga pumpen blev mindre ansträngd.

walle_1 skrev:
Tänkte jag skulle montera in den extra pumpen imorgon, har varit och handlat saker till det. Dock så hade dom inga 12 mm trelleborgs-slangar utan bara 13 mm. Jag köpte en bit av den och på pumpen går den på ganska trögt så det är nog lugnt, den sitter sämre på nippeln. Men om man lindar lite gängtejp på nippeln och sedan drar åt slangklämman för kung och fosterland så borde det väl hålla. Får väl prova då, skulle det läcka så får jag väl plocka bort det så länge och försöka hitta 12 mm slang.


Det låter som en dålig ide, teflon tapen är hal så slangen glider lätt av.

Fanns det verkligen ingen slang som passar på OK? Ta annars hellre en som sitter lite tajt.

walle_1 skrev:
En till grej jag tänkte på också, idag när jag höll biltemapumpen med trycksidan nedåt så droppade det ut lite olja ur den, någon sorts smörjolja. Är det normalt eller är det något som är trasigt i den? Tänkte prova den imorgon i ett kärl med bensin innan montering för att se så den fungerar som den ska.

MVH Martin


Det är altid lite olja eller bensin? i dem, det är helt i sin ordning.

/Aryan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-05-28 09:34 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-01 19:20
Inlägg: 29
Nej det fanns ingen 12 mm slang tyvärr. 10 och 13 fanns det och jag tänkte att 10 mm gå aldrig på. Jag gjorde iaf som jag sa, tejpade lite gängtejp på nippeln och drog sedan åt klämman så hårt jag kunde. Sitter som berget :D. Jag får väl byta ut den där slangstumpen vid tillfälle så man är på den säkra sidan men det höll då helt tätt nu iaf, inget läckage nånstans.

Mätte strömförbrukningen igår och den låg nu på 7.7A med dubbla pumpar och höjt tryck. Jag drog upp trycket litegrann utan att kolla med manometern igår men ska ut nu och ställa in det mer noggrant, men skulle tippa på att jag ligger runt 5.5 bar nu.

Var även och tankade och bilen hade dragit 1.3 liter milen jämfört med 1 liter på bensin så det hr ökat med 30% då.

Visst räcker det om man drar vakuumslangen från insuget till den nya BTR:en? Den gamla kan väl vara utan nu för den har väl ändå ingen funktion så länge den nya är inkopplad?

Passade även på att spraya alla delar mattsvarta (pump, BTR, fäste) samt körde med trelleborgs svarta slangar. Det smälter in ganska bra i motorrummet nu och jag hoppas besiktningen släpper igenom den nästa år.

Nu ska jag ut och prova om kallstarten har blivit nåt bättre samt eventuellt byta bränslefilter.


MVH Martin


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-05-28 10:28 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
walle_1 skrev:
Nej det fanns ingen 12 mm slang tyvärr. 10 och 13 fanns det och jag tänkte att 10 mm gå aldrig på. Jag gjorde iaf som jag sa, tejpade lite gängtejp på nippeln och drog sedan åt klämman så hårt jag kunde. Sitter som berget :D. Jag får väl byta ut den där slangstumpen vid tillfälle så man är på den säkra sidan men det höll då helt tätt nu iaf, inget läckage nånstans.


Ok det kanske hade gått bra då även utan tape?

walle_1 skrev:
Mätte strömförbrukningen igår och den låg nu på 7.7A med dubbla pumpar och höjt tryck. Jag drog upp trycket litegrann utan att kolla med manometern igår men ska ut nu och ställa in det mer noggrant, men skulle tippa på att jag ligger runt 5.5 bar nu.

Var även och tankade och bilen hade dragit 1.3 liter milen jämfört med 1 liter på bensin så det hr ökat med 30% då.

Visst räcker det om man drar vakuumslangen från insuget till den nya BTR:en? Den gamla kan väl vara utan nu för den har väl ändå ingen funktion så länge den nya är inkopplad?

Passade även på att spraya alla delar mattsvarta (pump, BTR, fäste) samt körde med trelleborgs svarta slangar. Det smälter in ganska bra i motorrummet nu och jag hoppas besiktningen släpper igenom den nästa år.

Nu ska jag ut och prova om kallstarten har blivit nåt bättre samt eventuellt byta bränslefilter.

MVH Martin


Låer bra allt detta, en vakum slang till mallpasin räcker ja om du inte ska göra en bypass kran för att snabbt kunna sänka till bensin läge.

/Aryan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-05-29 01:42 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-01 19:20
Inlägg: 29
Nej, jag hade inte tänkt använda någon kran. Jag kopplade in manometern idag och kollade hur mycket jag behövde vrida tillbaks ställskruven för att få originaltryck, det var precis 2 varv så det är ju enkelt att komma ihåg.

Iaf så hade jag hamnat väldigt nära det tryck jag ville ha utan att ha använt manometern vid inställningen. Trycket låg på 5.4 bar och jag drog upp det till 5.6. Pumparna drar nu ca 8A och det klarar ju säkringen av med råge.

Reläet kände jag på innan jag satte tillbaka kåpan som täcker det. Det blev lite varmt men absolut inte hett så då borde det väl inte vara någon fara.

Däremot kallstarterna har inte blivit bättre med en extra pump och högre tryck. Även fast det är 11-12 grader så startar motorn lite grann och lägger av på en gång. Sedan på andra försöket så startar den och går hur fint som helst. Varvtalet ska vid en kallstart ligga på 1200 varv vid men det gör det inte nu. Hamnar under 1000 varv så bilen kanske inte ger tillräcklig kallstartsanrikning som den ska. Någon som har nån aning vad det kan vara? Ska köra en koll på felkoder imorgon för att se om det finns något lagrat samt göra en grundinställning av gasspjället för att se om det hjälper.



MVH Martin


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 37 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 24 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011