Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 11:38

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 35 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-06-04 07:32 
Offline

Blev medlem: fre 07-05-11 13:30
Inlägg: 111
Ort: Norrlands inland
Ragamuffin skrev:
karlmb skrev:
Lär ju finnas rätt få bruna "etanol"-spridare på skroten än så länge iaf.


Jag är inte säker men jag tolkade det som att de "tegelbruna" användes även innan bio-power-bilarna kom?


Stämmer bra det.
Om jag inte minns helt galet är det bara tidiga 9-5 2,0t som haft andra spridare än dom tegelbruna.
Aero har definitivt alltid haft de tegelbruna.
På STCS forum går det garanterat att hitta dessa till bra pris eftersom dom är för små för dom allra flesta effektkåta turboägare


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-06-04 08:55 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-23 08:39
Inlägg: 25
Ort: Från
Som sagt, det är ingen idé att jaga 9-5 spridare eller hålla på med andra konverteringsjox.

Det är bara att montera spridare från 9000 2.3i och allt funkar raktav. Dessa är 30% större och resten fixar lambdaregleringen. Dessbättre kan man tanka bensin ner till 50-70% och regleringen funkar fortfarande.

9-5 spridare är för stora och passar inte fysiskt då dom är för korta.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-06-04 10:33 
Offline

Blev medlem: fre 07-05-11 13:30
Inlägg: 111
Ort: Norrlands inland
Bacchus skrev:
Som sagt, det är ingen idé att jaga 9-5 spridare eller hålla på med andra konverteringsjox.

Det är bara att montera spridare från 9000 2.3i och allt funkar raktav. Dessa är 30% större och resten fixar lambdaregleringen. Dessbättre kan man tanka bensin ner till 50-70% och regleringen funkar fortfarande.



En omprogrammering av LH borde väl kunna ge bättre kallstartegenskaper ändå ?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-06-04 15:01 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-23 08:39
Inlägg: 25
Ort: Från
SaabAero skrev:
Bacchus skrev:
Som sagt, det är ingen idé att jaga 9-5 spridare eller hålla på med andra konverteringsjox.

Det är bara att montera spridare från 9000 2.3i och allt funkar raktav. Dessa är 30% större och resten fixar lambdaregleringen. Dessbättre kan man tanka bensin ner till 50-70% och regleringen funkar fortfarande.



En omprogrammering av LH borde väl kunna ge bättre kallstartegenskaper ändå ?


Naturligtvis.

Dock är detta med 2.3i spridare väldigt billig och enkel lösning. Det tar 30 min att byta spridare och den går rakt av. Självklart kan man sedan omprogrammera boxen och juster aför resterande 10% samt dra upp kallstartsanrikning för att få till det sista finliret.

Men i övrigt funkar bilen rätt bra med bara 30% större spridare. Framförallt slipper man eviga mecket med att byta soppapumpar.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-06-04 15:51 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Jaså, de tegelbruna är inga "speciella" etanolspridare då...
Hoho, etanolresistenta.... :lol:

Kombinera anrättningen med en möjlighet att höja trycket (övertryck) till orginal BTR vid kallstart, tex mha en liten kompressor eller nåt, så har man snart en fullständigt fungerande etanolbil.
Dock bör man ju även mappa om tändningen förstås, för bästa ekonomi.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-06-05 10:49 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-23 08:39
Inlägg: 25
Ort: Från
karlmb skrev:
J
Dock bör man ju även mappa om tändningen förstås, för bästa ekonomi.


Mja. Det är bara att vrida fördelaren så förrskjuter man hela baständningen.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-06-05 23:54 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-02-25 08:09
Inlägg: 369
Bacchus skrev:
karlmb skrev:
J
Dock bör man ju även mappa om tändningen förstås, för bästa ekonomi.


Mja. Det är bara att vrida fördelaren så förrskjuter man hela baständningen.


På de flesta modernare bilar är väl detta inget alternativ? Om det nu ens FINNS en fördelare att vrida på till att börja med alltså...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-06-06 01:58 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-23 08:39
Inlägg: 25
Ort: Från
Ragamuffin skrev:
Bacchus skrev:
karlmb skrev:
J
Dock bör man ju även mappa om tändningen förstås, för bästa ekonomi.


Mja. Det är bara att vrida fördelaren så förrskjuter man hela baständningen.


På de flesta modernare bilar är väl detta inget alternativ? Om det nu ens FINNS en fördelare att vrida på till att börja med alltså...


Jag har konverterat en 9000i 2.0 med 2.3i spridare och ja, det finns en fördelare och ja, man kan vrida den.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-06-06 15:40 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-02-25 08:09
Inlägg: 369
Bacchus skrev:
Ragamuffin skrev:
Bacchus skrev:
karlmb skrev:
J
Dock bör man ju även mappa om tändningen förstås, för bästa ekonomi.


Mja. Det är bara att vrida fördelaren så förrskjuter man hela baständningen.


På de flesta modernare bilar är väl detta inget alternativ? Om det nu ens FINNS en fördelare att vrida på till att börja med alltså...


Jag har konverterat en 9000i 2.0 med 2.3i spridare och ja, det finns en fördelare och ja, man kan vrida den.


Jo, finns det en fördelare och tändningen går att justera så är det så klart ett bra alternativ..
Men inte alla bilar erbjuder den möjligheten?

Vad är det för årsmodell på din 9000 och hur mycket har du ställt om tändningen?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-06-06 17:17 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-23 08:39
Inlägg: 25
Ort: Från
Jag har för mig att vi diskuterar SAAB 9000i här och inte "alla bilar". Alla SAAB 9000 med sugmotor äldre än 1994 har fördelare såvitt jag minns. Det är bara att släppa skruven som håller fördelaren och vrida för hand.

Jag ställde på tändningen "på känn" tills jag kände att den gick bättre utan att få rullande tomgång osv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-06-06 17:44 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-02-25 08:09
Inlägg: 369
Bacchus skrev:
Jag har för mig att vi diskuterar SAAB 9000i här och inte "alla bilar". Alla SAAB 9000 med sugmotor äldre än 1994 har fördelare såvitt jag minns. Det är bara att släppa skruven som håller fördelaren och vrida för hand.

Jag ställde på tändningen "på känn" tills jag kände att den gick bättre utan att få rullande tomgång osv.


Detta är ju Off-Topic eftersom det inte handlar om -88 års modell men jag skriver det för att förtydliga vad "alla" bilar betydde..

Katalysatorbilarna vad gäller Saab 9000 hade väl inte justerbar tändning, trots att de hade fördelare?

Nu är det länge sedan jag grejade med dem men jag har då för mig att tändningen inte var justerbar på -89 och framåt?

Ber om ursäkt att jag spårade ur och råkade skriva "alla bilar". Självklart borde jag hållit mig till att bara diskutera just Saab 9000 -88! :oops:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-06-06 21:47 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-23 08:39
Inlägg: 25
Ort: Från
Ragamuffin skrev:
Bacchus skrev:
Jag har för mig att vi diskuterar SAAB 9000i här och inte "alla bilar". Alla SAAB 9000 med sugmotor äldre än 1994 har fördelare såvitt jag minns. Det är bara att släppa skruven som håller fördelaren och vrida för hand.

Jag ställde på tändningen "på känn" tills jag kände att den gick bättre utan att få rullande tomgång osv.


Detta är ju Off-Topic eftersom det inte handlar om -88 års modell men jag skriver det för att förtydliga vad "alla" bilar betydde..

Katalysatorbilarna vad gäller Saab 9000 hade väl inte justerbar tändning, trots att de hade fördelare?

Nu är det länge sedan jag grejade med dem men jag har då för mig att tändningen inte var justerbar på -89 och framåt?

Ber om ursäkt att jag spårade ur och råkade skriva "alla bilar". Självklart borde jag hållit mig till att bara diskutera just Saab 9000 -88! :oops:


Den är i högsta grad justerbar även på katalysator-bilar. Det är bara att släppa på skruven så kan du vrida på fördelaren bäst du vill. Det som händer är att hela baständningen förskjuts upp-ner. Dvs. Hall-pickupens referens flyttas.


Som sagt, jag har gjort detta förut. Det allra enklaste och effektivaste sätt att konvertera en 2.0i är att montera 2.3i spridare och vrida på fördelaren en aning. Mitt ingrepp kostade 150 kronor och bilen tålde dessutom att blandtankas utan problem.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-06-06 22:27 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
En Saab 9000 i '88 har EZ-K tändsystem med en vanlig fördelare. Hallgivaren sitter i fördelaren så det går bra att vrida på denna för att ställa in grundtändläget.
Men något senare dök DI-tändsystemet upp även på sugmotorer (jag har i varje fall sett det på 2,3 l motorn B234I från 1991) Och där styrs tändsystemet av en givare (troligtvis hallgivare) som sitter någonstans vid remskivan i vevaxeländen. Förmodligen är denna inte justerbar.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-06-07 08:56 
Offline

Blev medlem: fre 07-05-11 13:30
Inlägg: 111
Ort: Norrlands inland
torbjorn skrev:
En Saab 9000 i '88 har EZ-K tändsystem med en vanlig fördelare. Hallgivaren sitter i fördelaren så det går bra att vrida på denna för att ställa in grundtändläget.
Men något senare dök DI-tändsystemet upp även på sugmotorer (jag har i varje fall sett det på 2,3 l motorn B234I från 1991) Och där styrs tändsystemet av en givare (troligtvis hallgivare) som sitter någonstans vid remskivan i vevaxeländen. Förmodligen är denna inte justerbar.


Det går INTE att justera tändningen på en 9000 med EZK genom att vrida fördelaren. Saab använder vevaxelgivare på 9000 så en vridning av fördelaren påverkar inte tändläget på annat sätt än att om fördelaren vrids för mycket kommer kommer gnistan att skjutas när rotorn redan passerat (eller inte nått fram) kontaktblecket i fördelarlocket.
Fördelare med Hallgivare sitter på 9000 utan EZK. (turbomotorerna har aldrig haft EZK)

Ska tändläget justeras så måste vevaxelgivaren flyttas eller EZK programmeras om.

DI kom som -88B på 2,0 turbo
1990 fick 2,3i och 2,3T DI
2,0i fick nog inte DI förrän -94 när även Trionic kom i alla 9000 :?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-06-07 09:01 
Offline

Blev medlem: fre 07-05-11 13:30
Inlägg: 111
Ort: Norrlands inland
torbjorn skrev:
Men något senare dök DI-tändsystemet upp även på sugmotorer (jag har i varje fall sett det på 2,3 l motorn B234I från 1991) Och där styrs tändsystemet av en givare (troligtvis hallgivare) som sitter någonstans vid remskivan i vevaxeländen. Förmodligen är denna inte justerbar.


Kan tillägga att det finns några gasglada pojkar i STCS som "knäckt" DI och gjort det möjligt att programmera själv.
Programvara för detta kan man hitta via STCS forum :wink:
Om jag minns rätt finns det bara en speciell årsmodell som har separat DI-styrenhet och det är alltså den som kan programmeras om.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 35 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011