Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-04-19 23:55

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 07-05-22 08:10 
Offline

Blev medlem: lör 07-01-06 23:45
Inlägg: 80
tänkte prova att konvertera min 740 glt 16v med större spridare, men behöver nu hjälp att räkna ut åtgång samt tryck jag bör ligga på...

mina nuvarande orginalspridare ligger på 300CC @3 bar
de jag tänkte byta till ligger på 391CC @ 3,8 bar

mitt nuvarande soppatryck är ju 3 bar, så vart borde jag landa för att bilen ska gå bra på etanol med 391 spridarna...

för om jag drar upp bilen till 3,8 bar, är väl 391 CC lite mycket?

_________________
Nuvarande:
Audi S6 -01
Audi A6 -98


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-05-22 08:21 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Teoretiskt sett ändras flödet genom spridarna proportionellt mot kvadratroten ur bränsletrycket.

En spridare som ger 391 cm³/min vid 3,8 bar lämnar alltså 391 x roten ur (3,0/3,8) = 391 x 0,789 = 309 cm³/min vid 3,0 bar. Skillnaden i flöde jämfört med dina originalspridare är alltså bara 3 %, dvs så gott som försumbart!

Om du vill öka flödet med 30 %, alltså till 1,3 gånger det ursprungliga flödet, så ska bränsletrycket ökas till kvadraten på 1,3, alltså 1,69 gånger det ursprungliga bränsletrycket. Om trycket från början är 3,0 bar ska det alltså höjas till 1,69 x 3,0 = 5,07 bar, säg 5,1 bar.
Men på en bil med adaptivt insprutningssystem som LH 2.4 behöver man inte gå hela vägen upp utan kan utnyttja en del av adapteringen i styrdonet också. Det brukar räcka bra med 1,3-1,4 gånger ursprungligt tryck, alltså omkring 4 bar.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-05-22 10:45 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
torbjorn skrev:
Om du vill öka flödet med 30 %, alltså till 1,3 gånger det ursprungliga flödet, så ska bränsletrycket ökas till kvadraten på 1,3, alltså 1,69 gånger det ursprungliga bränsletrycket. Om trycket från början är 3,0 bar ska det alltså höjas till 1,69 x 3,0 = 5,07 bar, säg 5,1 bar.
Men på en bil med adaptivt insprutningssystem som LH 2.4 behöver man inte gå hela vägen upp utan kan utnyttja en del av adapteringen i styrdonet också. Det brukar räcka bra med 1,3-1,4 gånger ursprungligt tryck, alltså omkring 4 bar.


Utan adaptering skulle man väl behöva 40% mera bränsle dvs ca 2x orginaltrycket ?

/Aryan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-05-22 11:55 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
aryan skrev:
torbjorn skrev:
Om du vill öka flödet med 30 %, alltså till 1,3 gånger det ursprungliga flödet, så ska bränsletrycket ökas till kvadraten på 1,3, alltså 1,69 gånger det ursprungliga bränsletrycket. Om trycket från början är 3,0 bar ska det alltså höjas till 1,69 x 3,0 = 5,07 bar, säg 5,1 bar.
Men på en bil med adaptivt insprutningssystem som LH 2.4 behöver man inte gå hela vägen upp utan kan utnyttja en del av adapteringen i styrdonet också. Det brukar räcka bra med 1,3-1,4 gånger ursprungligt tryck, alltså omkring 4 bar.


Utan adaptering skulle man väl behöva 40% mera bränsle dvs ca 2x orginaltrycket ?

/Aryan

Nja, 40 % gäller väl för ren etanol relativt bensin, för E85 räknar man med 30-35 %?

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-05-22 16:51 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Om jag inte räknar fel då blir det i volym 43% mera bränsle jmfd med bensin eller 41% mer volym jmfd med E05/bensin mk1 vid lambda 1 med E85.

Underlag:

vid lambda 1 är
bensin: 14,7 luftvikt/bränslevikt
E100: 9.0078 luftvikt/bränslevikt
E85: 9.765 luftvikt /bränslevikt
95 oktan mk1 (E05) borde vara 14,4 ca vid lambda 1

jmfd med bensin skulle det behövas ca 1,5 grr så mkt vikt E85 per kg luft.
jmfd med bensin mk1 (E05) borde det behövas ca 1,477 grr så mkt E85 vikt per kg luft.

E85 väger 780 gr/l
E05/bensin mk1 väger 745 gr/l

Då blir det i volym 43% mera E85 jmfd med bensin eller 41% mer volym jmfd med E05/bensin mk1.

Att det i praktik bara går åt 30-35% mera bränsle med E85/km beror då på effektivare förbränning och mindre värmeförluster med E85.

/Aryan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-05-22 18:06 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 439
Ort: Norrland
tror man kan vara mera exakt.
ångbildningsvärmet för bensin är 305kJ/kg och 840kJ/kg för etanol...
nästan 3 ggr....
vilket ger kallare avgaser i sin tur mindre värmeförluster = högre effektivitet på motorn.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-05-23 06:48 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-21 19:36
Inlägg: 144
Ort: Sundsvall
Ren bensin kontra ren etanol kräver en ökning med 47%.
Ren bensin kontra E85 kräver en ökning med 39%.
Sedan kan man ju låta lambdaregleringen ta en del av jobbet, men på de bilar som inte lambdareglerar vid fullgas kan det ju vara en god ide att justera flödet fullt ut genom konverteringen.

_________________
740 -88 B230F planad 3.0 mm och Flexitune
940 94- B230FD och Flexitune


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011