Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-04-18 01:17

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: fre 07-06-01 17:19 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Det är alltså fullt tillåtet att montera t.ex. en Malpassi (justerbar bränsletrycksregulator) eller pirat-katalysator istället för bilens orginaldel.
Detta under förutsättning att delen har likvärdig funktion och håller samma eller högre kvalitet än orginaldelen.
Om inte bilen godkänns i bilprovningen trots att den klarat avgasprovet innebär det ett brott på EU-kommissionens gruppundantag:
http://www.figiefa.org/docs/SBFbrochuresw.pdf

Bara så alla är medvetna om detta och rapporterar ev. problem med att få bilen igenom besiktningen pga piratdelar.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-06-02 21:39 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-02-25 08:09
Inlägg: 369
Tycker det är bra om det blir mindre stelbent. Jag menar, det måste ju vara viktigare en bil klarar avgaskraven än att det står ett visst företagsnamn på katalysatorn eller lambdasonden som exempel?

Att en (justerbar) BTR kan ersätta originalet är väl OK men jag undrar om det blir så lätt? De flesta bilar har ju inte justerbar BTR och kanske kan SBP hävda att originalet skall ersättas med en "originalliknande".. alltså en icke-justerbar?

Jag har jobbat ganska länge med bilar och har aldrig varit med om att en BTR har bytts pga att den är trasig?

Däremot förekommer det ju att man byter lambdasonder/katalysatorer, trots att det är mkt ovanligt på de märken jag jobbar med..


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-06-04 11:52 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
På Bosch's allra äldsta BTR för D-jetronic-systemet sägs det ha förekommit att det kunde bli stopp i dem med påföljd att bränsletrycket blev alldeles för högt. Men det är inget jag har sett med egna ögon.

En sak som jag däremot har noterat är att det är mycket vanligt på gamla L-jetronic-bilar att tryckregulatorn verkar vara bytt, ofta mot en annan begagnad som inte är av exakt rätt typ. Och detta även om en sådan motor är i stort sett orörd för övrigt. Men det behöver ju inte ha varit något fel på den gamla regulatorn för att någon har misstänkt den och provbytt den.

En felmöjlighet jag skulle kunna tänka mig är om fukt med tiden samlar sig i vakuumkammaren runt fjädern, och så småningom rostar fjädern sönder eller också hindras membranets rörelse av rostflagor eller is.
Det händer inte alltför sällan på andra liknande vakuumdosor (t ex membranförgasare i motorsågar eller vakuumdosan för manövrering av andra steget på vissa tvåstegsförgasare).

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-06-04 13:23 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Det viktiga är att man får byta ut delar på sin bil, om det så bara är för att man tror att det behövs...inte helt ovanligt i verkstadssammanhang..
En justerbar BTR fyller sin funktion lika bra eller bättre än orginalet varför det inte kan vara någon tvekan om att den detaljen får användas i vilken bil som helst. (Givetvis korrekt justerad för minsta avgaspåverkan).
Möjligen skulle man kunna hävda att ett piggyback system/ luftdosa/ vikt på mätskivan/omprogrammering av ECU är en extra detalj, å andra sidan skulle jag i det läget hävda miljöbalken och att man enligt den måste använda den minst skadliga kemikalien i sin verksamhet.
Gör man då rätt och slutar köra på bensin till förmån för E85, då kan man anse att man tvingas använda ett piggybacksystem för att få det att fungera.
Igen, fungerar det enligt fysikens lagar lika bra eller bättre så kan ingen myndighet säga något så länge det är förändringar av en redan certifierad motor.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-06-06 21:45 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-02-25 08:09
Inlägg: 369
Det viktiga är att man får byta ut delar på sin bil, om det så bara är för att man tror att det behövs...inte helt ovanligt i verkstadssammanhang..

"Provbyta" som vi kallar det... Men med detta inte sagt att man låter en komponent sitta kvar om den inte ger önskat resultat?


En justerbar BTR fyller sin funktion lika bra eller bättre än orginalet varför det inte kan vara någon tvekan om att den detaljen får användas i vilken bil som helst. (Givetvis korrekt justerad för minsta avgaspåverkan).


Visst kan det finnas tvekan om det? Det kan t.ex hävdas att bilen inte var utrustad med justerbar BTR från fabrik och därmed inte behöver det? En BTR med fast tryck skulle fungera lika bra.. (Även på konverterade bilar så snart man vet vilket tryck som krävs).

Möjligen skulle man kunna hävda att ett piggyback system/ luftdosa/ vikt på mätskivan/omprogrammering av ECU är en extra detalj, å andra sidan skulle jag i det läget hävda miljöbalken och att man enligt den måste använda den minst skadliga kemikalien i sin verksamhet.
Gör man då rätt och slutar köra på bensin till förmån för E85, då kan man anse att man tvingas använda ett piggybacksystem för att få det att fungera.


Nu är jag inte tillräckligt insatt i den juridiken men jag skulle tro/gissa att du får svårt att hävda den ståndpunkten i någon som helst instans?

Igen, fungerar det enligt fysikens lagar lika bra eller bättre så kan ingen myndighet säga något så länge det är förändringar av en redan certifierad motor.


JO, det kan myndigheterna... Du gör misstaget att tro att de på något sätt skulle ager utefter logik och sunt förnuft...

Det finns otaliga exempel på att de (myndigheterna) snarast kan förväntas agera tvärtemot..

Jag håller med dig i dina argument men att tro att myndigheterna på något sätt skulle lyssna på förnuft tillåter jag mig att tvivla på...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-08-29 12:35 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Oj, detta svar hade jag missat..

Det viktiga är att man får byta ut delar på sin bil, om det så bara är för att man tror att det behövs...inte helt ovanligt i verkstadssammanhang..
"Provbyta" som vi kallar det... Men med detta inte sagt att man låter en komponent sitta kvar om den inte ger önskat resultat?

-Lär ju ha hänt att t.ex en HFM eller lambdasond bytts på chans och att kunden fått betala trots att det inte hjälpte..

En justerbar BTR fyller sin funktion lika bra eller bättre än orginalet varför det inte kan vara någon tvekan om att den detaljen får användas i vilken bil som helst. (Givetvis korrekt justerad för minsta avgaspåverkan).

Visst kan det finnas tvekan om det? Det kan t.ex hävdas att bilen inte var utrustad med justerbar BTR från fabrik och därmed inte behöver det? En BTR med fast tryck skulle fungera lika bra.. (Även på konverterade bilar så snart man vet vilket tryck som krävs).

-Nej, att den är justerbar kan aldrig innebära att den skulle kunna anses vara av SÄMRE funktion eller kvalitet än en ej justerbar. Detta är jag beredd att driva till Europadomstolen..

Möjligen skulle man kunna hävda att ett piggyback system/ luftdosa/ vikt på mätskivan/omprogrammering av ECU är en extra detalj, å andra sidan skulle jag i det läget hävda miljöbalken och att man enligt den måste använda den minst skadliga kemikalien i sin verksamhet.
Gör man då rätt och slutar köra på bensin till förmån för E85, då kan man anse att man tvingas använda ett piggybacksystem för att få det att fungera.


Nu är jag inte tillräckligt insatt i den juridiken men jag skulle tro/gissa att du får svårt att hävda den ståndpunkten i någon som helst instans?

-Det har aldrig prövats...
Visserligen verkar miljöbalken vara till för att kringås, men det brukar ju gälla vägbyggen osv med lite mer pengar inblandade..

Citat:
Du gör misstaget att tro att de på något sätt skulle ager utefter logik och sunt förnuft...

Det finns otaliga exempel på att de (myndigheterna) snarast kan förväntas agera tvärtemot..

Jag håller med dig i dina argument men att tro att myndigheterna på något sätt skulle lyssna på förnuft tillåter jag mig att tvivla på...


-Brist på logik väntar jag mig visst, men man brukar följa EU-regler hos svenska myndigheter, hur ologiska de än är..
I de fall man inte gjort så, t.ex. VV som hindrade privatimport av bilar, har man fått backa.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011