Oj, detta svar hade jag missat..
Det viktiga är att man får byta ut delar på sin bil, om det så bara är för att man tror att det behövs...inte helt ovanligt i verkstadssammanhang..
"Provbyta" som vi kallar det... Men med detta inte sagt att man låter en komponent sitta kvar om den inte ger önskat resultat?
-Lär ju ha hänt att t.ex en HFM eller lambdasond bytts på chans och att kunden fått betala trots att det inte hjälpte..
En justerbar BTR fyller sin funktion lika bra eller bättre än orginalet varför det inte kan vara någon tvekan om att den detaljen får användas i vilken bil som helst. (Givetvis korrekt justerad för minsta avgaspåverkan).
Visst kan det finnas tvekan om det? Det kan t.ex hävdas att bilen inte var utrustad med justerbar BTR från fabrik och därmed inte behöver det? En BTR med fast tryck skulle fungera lika bra.. (Även på konverterade bilar så snart man vet vilket tryck som krävs).
-Nej, att den är justerbar kan aldrig innebära att den skulle kunna anses vara av SÄMRE funktion eller kvalitet än en ej justerbar. Detta är jag beredd att driva till Europadomstolen..
Möjligen skulle man kunna hävda att ett piggyback system/ luftdosa/ vikt på mätskivan/omprogrammering av ECU är en extra detalj, å andra sidan skulle jag i det läget hävda miljöbalken och att man enligt den måste använda den minst skadliga kemikalien i sin verksamhet.
Gör man då rätt och slutar köra på bensin till förmån för E85, då kan man anse att man tvingas använda ett piggybacksystem för att få det att fungera.
Nu är jag inte tillräckligt insatt i den juridiken men jag skulle tro/gissa att du får svårt att hävda den ståndpunkten i någon som helst instans?
-Det har aldrig prövats...
Visserligen verkar miljöbalken vara till för att kringås, men det brukar ju gälla vägbyggen osv med lite mer pengar inblandade..
Citat:
Du gör misstaget att tro att de på något sätt skulle ager utefter logik och sunt förnuft...
Det finns otaliga exempel på att de (myndigheterna) snarast kan förväntas agera tvärtemot..
Jag håller med dig i dina argument men att tro att myndigheterna på något sätt skulle lyssna på förnuft tillåter jag mig att tvivla på...
-Brist på logik väntar jag mig visst, men man brukar följa EU-regler hos svenska myndigheter, hur ologiska de än är..
I de fall man inte gjort så, t.ex. VV som hindrade privatimport av bilar, har man fått backa.
_________________
http://direktdemokraterna.seMyndigförklara dig själv.