Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 11:42

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: lör 07-06-02 08:02 
Offline

Blev medlem: lör 07-06-02 07:33
Inlägg: 1
Ort: Från
Jag funderar på att etanolkonvertera min bil (Suzuki Wagon R+, 2001) men vill i så fall göra någon form av avgasmätning efteråt som verifierar att allt är rätt monterat och inga värden skjuter i höjden.

Någon som vet var eller hur man kan göra en något så när tillförlitlig mätning som inte kostar tiotusentals kronor?

Hade jag haft en vanligare bilmodell hade jag nog väntat till efter lagändringen och gjort en typgodkänd konvertering där konverteringsfirman tar ansvar för utsläppen. Men bilen är som sagt var ovanlig så jag räknar med att enda chansen är en generell konvertering typ fullflex och då finsn det väl ingen anledning att vänta. Att metoden är tveksamt laglig kan jag leva med bara jag kan kontrollera att bilen inte blir en värre miljöbelastning än med bensindrift...


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-06-02 10:06 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 439
Ort: Norrland
har använt Motormännen, de gör det för några hundra, minns inte exakt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-06-04 13:11 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Bättre är dock att före och efter konvertering kontrollera att motorn går lika mkt i cloosed loop.
Görs enkelt genom att mäta signalen från lambdasonden och kolla spänningen pendlar över och under ca 0.45V så snart motorn är varm och inte går på fullgas eller motorbroms.
Först om man gör detta och kör om kring i trafiken så som man brukar, är man helt säker på att konverteringen är miljömässigt riktig.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-06-20 21:00 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-09 08:43
Inlägg: 486
Ort: Jönköping
Varken Motormännen eller bilverkstäderna gör några körcykelprov som behövs för t.ex. kommande certifiering. Det efterfrågade visserligen inte men det utifrån sådana som regelverken skrivs. Någon som vet om körcykelproverna körs under "riktigt" körning eller på rullande landsväg?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-06-20 21:21 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-02-25 08:09
Inlägg: 369
Inte heller SPB gör ju några mer avancerade mätningar än de som görs på verkstäder eller hos Motormännen?

Körcykelproven, som görs för att certifiera bilmodeller t.ex är jag övertygad om, utan att veta, utförs på rullande landsväg!

Detta för att t.ex kunna hålla temperaturer med mera inom specifikationerna!

Det lilla jag sett av hur proverna går till visar dessutom hur lite dessa har med "normal" körning att göra...

Skulle man ta en bil och köra den i t.ex stadstrafik i en större stad så skulle utsläppen se helt annorlunda ut än vad som visas i de optimerade prov som används vid certifiering...

"Rototest" är väl ett företag, i Sverige, som sysslar mkt med detta så kanske de kan bidra med mer information?

Även BSR som håller på med bl.a etanolkonverteringar borde kunna upplysa om hur det är med körcykelproverna?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-06-20 22:07 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Hur körcykelproven går till bör framgå av något ECE-reglemente, som förmodligen kan hittas här någonstans:
http://www.unece.org/trans/main/wp29/wp29regs1-20.html

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-06-21 13:14 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Dagens körcykelprov fokuserar till 95% på hur mkt totala emmissioner som kommer ur avgasröret efter en kallstart. I praktiken betyder detta att man nästan bara tittar på hur motorn fungerar innan katalysatorn tänt eftersom utsläppen efter kattändning intäffat och man kör i lambda 1 är så försumbara.
Detta kan och har diskuterats och troligen kommer fokus att flyttas till den huvudsakliga körningen så snart vi gått över till bränslen som inte är så hälsovådliga i fallet att katalysatorreningen inte kommit igång.

Vid etanolkonvertering tar det längre tid för katalysatorn att tända så att i varje fall HC utsläppet ser på pappret "ej godkända" ut.
Det är bara det att HC till största delen består av oförbränd etanol och andra mindre farliga och snabbt nedbrytbara specier.
Ngn testmetod om tar hänsyn till detta (och som särredovisar vilka olika HC som kommer ut) finns inte ännu så FFV-bilar certifieras enbart på bensin.
Det är alltså ingen ide att en kosta på ett riktigt ceritifieringsprov med datorstyrd körcykel på rullande landsväg osv eftersom den inte ger svaret.
Å andra sidan är ju det intressanta hur mkt bilen släpper ut när väl katalysatorn tänt och man börjar köra den övervägande delen av sin resa.
Och eftersom vi vet att om bara katten tänt och den matas med avgaser som håller lambda 1, ja då blir slutprodukten lika bra eller tom bättre än när bilen certifierades från början, då räcker det att kolla om den matas med lambda 1 i minst samma utsträckning som på bensin.

Vilket alltså enklast sker med en voltmeter för någon hundralapp.
(Denna kontroll får(!) heller inte utföras...vid ett riktigt certifieringstest, eftersom det bara summariskt kontrollerar innehållet i uppsamlingssäckarna, inte mäter styr-systemets funktion i övrigt)

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-07-07 13:02 
Offline

Blev medlem: sön 07-04-08 16:43
Inlägg: 14
Ort: BSR
Den körcyckel man använder sig av består av 3 delar.

1:stadskörning
2:landsvägsdel
3:Motorvägdel

Den tar totalt 1220sek (ca 20min).


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-08-06 09:46 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Ja, det ser rimligt ut på pappret vid en första titt.
Problemet är bara att det som i praktiken påverkar om man klarar provet eller ej är vilka och hur mycket avgaser motorn släpper ut innan katten tänt.
Hade man exkluderat (eller iaf viktat ned) den delen skulle man fått genomslag på andra, mer viktiga faktorer (med tanke på i hur stora andelar av sträckan en verklig bil körs), t.ex i vilken grad man använder acc+fullastuppfetning, EGR, etc etc.
Men det kräver ju ett annat upplägg än dessa säckar man har i dag.
Man kunde kanske tänka sig ett säckprov med kallstart, och ett annat där provet startar med varm motor.
Sedan viktade man de två resultaten på ett rimligt vis.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011