Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 10:07

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 161 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 12-06-19 19:38 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 521
Ort: Tumba
Min Turbo har snart gått 65000 mil. Dock så har jag bytt topplock, den drog vatten och olja när jag köpte den för 3 år/9000 mil sedan och istället för att plana så fick jag tag på ett renoverat 530 lock med standard T-kam.

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-07-01 10:09 
Offline

Blev medlem: ons 07-08-08 00:01
Inlägg: 40
Ort: Från
Volvo 740 -90
B230F
BTR 3.8bar
Spridare från 850

CO 0,3 (0,5)
HC 90 (100)
CO 2500 0,3 ( 0,3)
Lamda 1,03


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-07-01 16:55 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
Ja då var i dagarna ännu ett besök hos nålsögat genomfört utan minsta problem med den AutoFFV konverterade micran med naturligtvis enbart E85 som vanligt för tredje året och 8000 problemfria mil, där som vanligt samtal utbyttes om att inte fler bilar konverterades osv och vi båda som vanligt ryckte på axlarna och gav mig ett godkänt protokoll enligt följande:

Avgasvärdena:

CO: 0,0 (0,5)
CO 2500: 0,0 (0,3)
HC: 007 (100)
LAMBDA: 1,00 (0,97-1,03)

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Suzuki SX4 4x4 -08, Mazda MX5 Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-08-05 17:33 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
Ja då var i dagarna ännu ett besök hos nålsögat genomfört utan minsta problem med den AutoFFV (piggyback)konverterade Mazda MX5 (Miata) med naturligtvis enbart E85 som vanligt för tredje året och runt 2000 problemfria mil och resulterade med godkänt protokoll enligt följande:

Avgasvärdena:

CO: 0,0 (0,5)
CO 2500: 0,0 (0,3)
HC: 003 (100)
LAMBDA: 1,00 (0,97-1,03)

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Suzuki SX4 4x4 -08, Mazda MX5 Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-09-05 21:57 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 521
Ort: Tumba
Fick återbesök på gammelvolvon då jag först trodde att det var vatten från någon vattenpöl jag kört igenom som droppade under. Sedan kom jag på att jag inte kört genom någon. Bränslefiltret läckte inte lite... I övrigt inga anmäkningar. Och filtret byttes nu på kvällen.

CO: 0,0 (0,5)
CO 2500: 0,0 (0,3)
HC: 017 (100)
LAMBDA: 1,02 (0,96-1,04)

Undrar varför jag har så högt lambda?

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-10-17 12:51 
Offline

Blev medlem: tis 12-03-20 21:00
Inlägg: 102
Konverterad till Trionic 5 och sedan mappad med T5suite.

26939 mil vid bes!

CO: 0,0 (0,5)
CO 2500: 0,0 (0,3)
HC: 002 (100)
Lambda: 1,01 (0,97-1,03)

_________________
SAAB 9-3 2.0T -02 300hk Biopower


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-10-28 11:44 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 07:14
Inlägg: 188
Ort: Lycksele i Lappland
Saab 9000 1996, Trionic 5.5 bestyckad med Lucas 444cc
Turbo-standard, bortplockad intercooler, ngt höjt tryck btr.

Vid besiktningen 2012:
27887mil
CO 0,0
CO2500 0,0
HC 020
Lambda 1,0
Tycker att det duger...

Hälsningar Etalappen


Senast redigerad av Etalappen sön 12-10-28 15:03, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-10-28 14:59 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 07:14
Inlägg: 188
Ort: Lycksele i Lappland
Jahaja så var det besiktningsdata för Foorden också år 2012
Taurus FFV, 1996-års, vägmätarställning 23337mil
CO 0,0
CO2500 0,0
HC 030 (tror mig veta vad det beror på...)
Lambda 1,02 (tror mig veta vad det också beror på...)

Hälsningar Etalappen


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-11-11 00:23 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-03 02:43
Inlägg: 79
Ort: Säter
BMW M50B25 (24v rak sexa på 2,5L) konverterad endast med spridare från M3 (S50B32) som så lägligt hade runt 40% högre flöde.

CO: 0,1 (0,5)
CO 2500: 0,1 (0,3)
HC: 021 (100)
LAMBDA: 1,02 (0,97-1,03)

_________________
///BMW - Was sonst!
Johan Eriksson / Säter
M3E30 -87, M3E30-replika -89 E85, 318iT -02, 320 iT -00


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-11-30 14:01 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Audi A3 1,6 '03, konverterad med Flexitune Sequential.

Fullständig besiktning 20 november
CO: 0,0 (0,5)
CO 2500: 0,0 (0,3)
HC: 022 (100)
LAMBDA: 1,03 (0,97-1,03)

Efterkontroll 30 november
CO: 0,0 (0,5)
CO 2500: 0,0 (0,3)
HC: 023 (100)
LAMBDA: 1,01 (0,97-1,03)

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 13-02-27 13:47 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
BX 16i (Magneti Marelli G6.10) med förhöjd bränsletryck och optimerat tändning

Fullständig besiktning Opus Bilprovning Högdalen 27 februari med sur besikningsgubbe som uppenbarligen ogillade franska bilar. Handbroms fram, ”typisk fransk” mumlade han. Jag frågade om inte SAAB hade det också och om Renault verkligen hade handbroms fram, - jo men bara fram till '88 nej inte Renault men Citroën har det ju blev svaret. Han ville först underkänna mina varselljus / DRL också de bländade tyckte han. Jag fick stå på mig och peka på R87 koden så han hämtade en mycket trevligare ”ingenjör” som kände till fenomenet och frågade om de slocknade med halvljus vilket de gör. Bes gubben undrade om de inte skulel slockna på ena sidan med blinkersen men det behövde de inte heller.

Min inkoppling med sidoblinkers som extrasidobelysning som blinkar omvänd med de vanliga blinker fram sa de som tur är inget om för officiellt är det inte rätt kod på sidoblinkersen för att de ska vara godknda som sidomarkeringsljus.

Motorn var allt för kall först och gick fortfarande på förhöjd tomgång med till och från för hög CO 2 men sedan han varvade den lite sjönk tomgången och värderna till
CO: 0,0 (0,5)
CO 2500: 0,0 (0,3)
HC: 088 (100)
LAMBDA: 1,00 (0,97-1,03)

Lite hög på HC fortfarande men jag tror inte katten hade tänds fullt ännu.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 13-04-02 21:46 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
MB C180 -94.
Fick underkänt första försöket pga hög lambda...
Det låg på 1,15 men trots detta var båda CO 0,0 och HC end 019..
Visade sig att dels sonden var trött och när jag bytt den så kunde man se att den gick ungefär så magert som lambda 1,15 indikerar, trots att den går rätt bra så snart den blivit varm... :roll:

Fick bli 12 l bensin i 20 l E85 ungefär, 5 minuter före ombes, och vips hade den tillräckligt med HC i tanken för att lambdaregleringen skulle komma igång som den ska!
Dagens resultat blev_
lambda: 1.01
CO 0,2 (0.5)
C0 2500 0,1 (0,3)
HC 015 (100)

Notera alltså att jag hade renare avgaser, Iaf CO, med bara E85 i tanken, trots jättetrött sond och ett styrsystem som uppenbarligen inte medger E85-körning med stökiometrisk blandning fullt ut!

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 13-05-07 15:10 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Besiktigade vårt släp från 1974 u.a. idag.

"Häftigt" sa besigningsmannen glad till mig och sin assistent/kollega när han såg att det stod etanolbil på dragbilen och när jag bekräftade att jag har etanolkonverterat den.

Sånt gör att jag blir på gott humör.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 13-05-07 20:04 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Jag besiktade RX4:an idag och fick dessa fin-fina värden:

CO 0.0
CO 2500 0.0
HC 002
LAMBDA 1.00

Såklart med E85 i tanken! Dock inte så tydligt skyltat precis, hehe!

Men att bägge spindellederna var kass måste bero på etanolen så jag ska nog börja med bensin igen!!! :wink: :wink: :wink:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 13-05-08 05:01 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
CO: - (0,5)
CO 2500: 0,0 (0,3)
HC: - (100)
LAMBDA: 1,01(0,97-1,03)

antar att obd kontrollen ersätter en del av avgasmätningen? led lampor i p-ljuset, inga kommentarer om detta.

100% e85, synlig piggy-back, inga kommentarer om det heller.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 161 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011