Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 11:34

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 161 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 11  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-09-25 00:17 
Offline

Blev medlem: ons 08-07-09 17:43
Inlägg: 62
min bil va in på bessen idag ua som vanligt:=P

volvo 740 88

dom mäter ju bara co men jag kikade dom andra värdena med.
CO 0,0
CO2500 0.0
HC 001
LAMBDA 1,35

Troligen är min lamda trasig ska fixa till det.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-09-25 12:37 
Offline

Blev medlem: mån 07-10-29 10:14
Inlägg: 26
Ort: Från
Jag var in och besiktade min 740 -90 konverterad med flexitune för ungefär 3 veckor sen...Vågade inte ha etanol i tanken pga: http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic.php?p=34441#34441, utan rullade in med BF95.

CO 0,3
CO2500 0,2
HC 071
Lambda 1,00

Frågan är varför jag hade så höga CO-halter?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-09-25 12:39 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
GL Power skrev:
Jag var in och besiktade min 740 -90 konverterad med flexitune för ungefär 3 veckor sen...Vågade inte ha etanol i tanken pga: http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic.php?p=34441#34441, utan rullade in med BF95.

CO 0,3
CO2500 0,2
HC 071
Lambda 1,00

Frågan är varför jag hade så höga CO-halter?


Jag skulle gissa att lambdasonden börjar bli trött så att den lambdareglerar för långsamt. Eller att katalysatorn inte var riktigt varm vid besiktningen.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-09-30 22:35 
Offline

Blev medlem: lör 08-09-13 16:07
Inlägg: 55
Besiktigade min Mercedes idag C220-94 -30800mil

CO=0,0
CO 2500=0,0
HC=037
Lambda=1,02

100& E85 Flexitune Sequetial

Inga problem


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-10-03 14:45 
Offline

Blev medlem: fre 07-12-14 08:55
Inlägg: 68
Ort: Från
Bild
Bild

Tycker CO ligger lite högt. Är det kass katalysator eller?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-10-03 15:03 
Offline

Blev medlem: lör 08-09-27 16:03
Inlägg: 14
Ort: Tyresö
Även lambda och HC ligger väl lite onödigt högt?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 08-10-03 15:56 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 596
Ort: Lyckeby Blekinge
var hos nålsögat med denna idag 100% E85 i tanken ej konverterad
gränsvärden inom parentes:

CO 0,0 (0,5) HC 95 (100)
CO 2500 0,0 (0,3) Lambda 1,03 (0,97-1,03)

nämde för bes-personen efteråt att jag bara hade E85 i tanken med tanke på HC värdet och han trodde att katten hade tagit stryk eftersom jag köpte bilen med underkänd besiktning pga. hög HC-halt 375 och har bytt ut termostaten
eftersom den bara gick upp till 70C+ men nu går den upp till ca 90C+
bilen gick då jag köpte den på 3,5 cylinder
men blankt papper blev det iallafall

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-10-04 09:47 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Överhuvudtaget måste jag säga att det är ytterst sällan man ser ett besiktningsprotokoll med ett lambdavärde som ligger inom tillåtna gränser men under 1,00 .

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-10-04 10:02 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 07:14
Inlägg: 188
Ort: Lycksele i Lappland
Hej !

Hmm...

Var till farbror Bilprovningen...
(jo har inte ännu träffat på kvinnlig besiktningsman)

här är årets värden på Forden...

CO 0,0 (0,5)
CO2500 0,0 (0,3)
HC 022 (100)
LAMBDA 1,00 (0,95-1,09)

Det är en Ford Taurus FFV.

Hälsar Etalappen


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-10-22 13:18 
Offline

Blev medlem: tor 08-05-29 13:26
Inlägg: 38
Ort: Varberg
Hejsan!

Vart och besiktigade min saab 900:a 2,3:a 94:a idag!
Besiktningen vart kanonsmidig, inte en fråga om vad jag hade i tanken :D

CO 0,0 (0,5)
CO 2500 0,0 (0,3)
HC 014 (100)
LAMBDA 1,00 (0,97-1,03)

Det som jag har gjort med bilen är ett spridarbyte och kallstartsmotstånd!


Senast redigerad av Svärdet ons 08-10-22 18:53, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 08-10-22 14:53 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Till Etalappen, och andra som eventuellt undrar. På Svensk Bilprovning i Högdalen, södra Sthlm fanns det i alla fall för 4 - 5 år sedan en yngre tjej som var bilprovare.
Jag har inga ärenden där längre, så jag vet inte om hon är kvar. Hon kanske hade ambitioner och har stigit i graderna eller flyttat till en trevligare miljö?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Besiktning Saab og93
InläggPostat: lör 08-11-01 14:26 
Offline

Blev medlem: tis 08-06-24 18:28
Inlägg: 8
Ort: Från
Var inne och besiktigade Saaben i veckan. Blankt papper och värden som följer:
CO: 0,0 (0,5)
CO 2500: 0,0 (0,3)
HC: 019 (100)
LAMBDA: 1,03 (0,97-1,03)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-11-06 09:15 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
Opel Vectra 1996 med X20XEV-motor, fullt med E85(75) i tanken. Efter en extra uppvärmningstur lyckades dessa värden ge godkänt resultat. De har stigit med åren så jag tror att katalysatorn långsamt försämras.

CO: 0,1 (0,5)
CO 2500: 0,3 (0,3)
HC: 075 (100)
LAMBDA: 1,01 (0,97-1,03)

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-11-06 10:16 
Offline

Blev medlem: fre 08-05-16 11:27
Inlägg: 84
Ort: Linköping
Tyvärr med BF95 i tanken på grund av kallstartsproblemen. Har hunnit med 8 mil på fossilbränslet.

CO...........0,0
CO2500....0,0
HC...........003
LAMBDA...1,00

Rätt bra eller? Men till nästa år ska jag tidigarelägga kontrollen så att jag verkligen kan komma dit med finbränsle i tanken.

Besiktningsmannen märkte förstås inget alls av mina konverteringsförsök, han kommenterade inte de extra knapparna på panelen.

_________________
Volvo 945 LTT -96 med Flexitune II sedan juni -08


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-11-18 14:32 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Opel Omega 2.0i-16V -94, 25000 mil, med 100% E75 i tanken och FT Seq-konvertering:

CO: 0,1 (0,5)
CO 2500: 0,0 (0,3)
HC: 041 (100)
LAMBDA: 1,01 (0,97-1,03)

HC kunde kanske vara lägre, men den är ju till åren kommen och verkar bränna lite olja av och till...


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 161 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 11  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011