Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-04-16 09:14

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 161 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 11  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-11-24 11:50 
Offline

Blev medlem: tor 08-02-28 22:22
Inlägg: 55
Ort: Från
Volvo B23 Turbo besiktad med Megasquirt + EDIS. OBS! jag har ingen katalysator! Ej krav på co-mätning heller vilket är väldigt ovanligt, blev så när jag monterade denna motorn med typintyg i en Vw-buss t3 -83. Jag ville ändå ha avgasvärden så de skrev upp det på pappret åt mig med en penna efter besiktningen.

CO 0,0
HC 77

Jag är nöjd :D


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-11-27 15:39 
Offline

Blev medlem: tor 07-01-04 21:21
Inlägg: 2
Citroen XM TCT -98 Besiktad 27/11-08. Konverterad med Flex Fuel Kit från Tekniktema.se (Abcesso?). E85 (vinter) i tanken.

Avgasvärden:

CO: 0,0 (0,5)
CO 2500: 0,0 (0,3)
HC: 002 (100)
LAMBDA: 1,01 (0,97-1,03)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-12-01 12:28 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
Ja då var ännu ett besök hos nålsögat genomfört utan minsta problem med den AutoFFV konverterade Mondeon, dessutom försökte även den numera "vane" besiktningsmannen ta reda på om det fanns några nya direktiv från centralt håll, men utan som väntat några större resultat och vi båda som vanligt ryckte på axlarna och gav mig ett helblankt protokoll enligt följande:

Avgasvärden:

CO: 0,0 (0,5)
CO 2500: 0,0 (0,3)
HC: 009 (100)
LAMBDA: 1,00 (0,95-1,09)

Värt att än en gång poängtera hur viktigt det är med riktigt varm motor innan avgasmätning utförs, då detta slarvades med förra gången med denna bil som då gav gränsnära värden och ingen annan åtgärd har sedan dess utförts.

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Suzuki SX4 4x4 -08, Mazda MX5 Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 09-01-02 16:37 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 596
Ort: Lyckeby Blekinge
biltema 10w30 skrev:
i måndags 17/3-08 UA

blandning i tanken motsvarande ca E70

vägmätarställning 168139km

Miljökontrollvärden (Gränsvärden inom parentes):
CO 0,0 (0,5)
HC 077 (100)
CO 2500 0.0 (0,3)
LAMBDA 1,01 (0,97-1,03)



har varit inne med den igen i dag 2/1 -09 UA som förra gången

E85 vinterkvalitet i tanken flexitune ställd i E85 läge

vägmätarställning 176503km

Miljökontrollvärden (Gränsvärden inom parentes):
CO 0,0 (0,5)
HC 080 (100)
CO 2500 0.0 (0,3)
LAMBDA 1,00 (0,97-1,03)


det var stämming inför helgen så den kom ut lika fort som den kom in

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-03-18 19:17 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Använder flexitune autox4 inkopplat till lambdasensorn. 100 % Vinteretanol:

CO 0,2 (0,5)
CO2500 0,1 (0,3)
HC 083 (100)
Lambda 1,03 (0,97-1,03)

Godkänt men lite upprörande värden. Dålig katalysator eller lambdasensor kanske?

Förra året var det såhär med bensin:

CO 0,0 (0,5)
CO2500 0,2 (0,3)
HC 079 (100)
Lambda 1,01 (0,97-1,03)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-03-19 06:37 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1119
Ort: Närke
matsuda skrev:
Godkänt men lite upprörande värden. Dålig katalysator eller lambdasensor kanske?

Är motorn uppe i arbetstemperatur?
Min motor var kall och fick stå på tomgång i hallen 4-5 minuter innan HC hade krypit ner till godkänt.

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-03-19 12:38 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Den var ju varmkörd innan men besiktningsmannen varvade upp den ytterligare för att få den godkänd.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-05-11 17:11 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
Ja då var idag ännu ett besök hos nålsögat genomfört utan minsta problem med den AutoFFV konverterade micran med naturligtvis enbart E85 som vanligt, där som vanligt samtal utbyttes om att inte fler bilar konverterades osv och vi båda som vanligt ryckte på axlarna och gav mig ett helblankt protokoll enligt följande:

Avgasvärdena:

CO: 0,0 (0,5)
CO 2500: 0,0 (0,3)
HC: 001 (100)
LAMBDA: 1,00 (0,97-1,03)

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Suzuki SX4 4x4 -08, Mazda MX5 Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 09-06-01 16:24 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 596
Ort: Lyckeby Blekinge
biltema 10w30 skrev:
var hos nålsögat med denna idag 100% E85 i tanken ej konverterad
gränsvärden inom parentes:

CO 0,0 (0,5) HC 95 (100)
CO 2500 0,0 (0,3) Lambda 1,03 (0,97-1,03)

nämde för bes-personen efteråt att jag bara hade E85 i tanken med tanke på HC värdet och han trodde att katten hade tagit stryk eftersom jag köpte bilen med underkänd besiktning pga. hög HC-halt 375 och har bytt ut termostaten
eftersom den bara gick upp till 70C+ men nu går den upp till ca 90C+
bilen gick då jag köpte den på 3,5 cylinder
men blankt papper blev det iallafall



var inne med den idag nu i eftermiddags

konverterad med flexitune II, 25% pulsbreddsförlängning i E85 läge
100% E85 itanken
CO 0,0 (0,0) HC 097 (100)
CO 2500 0.1 (0,3) LAMBDA 1,03 (0,97-1,03)
ej godkända värden på HC och CO i bes-hallen, besiktningsgubben fick köra en vända
och mäta på nytt för ovanstående värden

fick detta under bra att veta: båda framfjädrar brustna

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-07-08 15:42 
Offline

Blev medlem: tis 06-12-19 19:03
Inlägg: 284
Besiktat saaben idag med en programvara från jk nilsson som jag modifierat lite. att bakbromsen tog ojämnt är nog inte etanolens fel, fast frågar man pojkarna på dn så kanske trots allt.

Värdena blev:

CO: 0,0 (0,5)
CO 2500: 0,0 (0,3)
HC: 001 (100)
LAMBDA: 1,01 (0,97-1,03)

/A


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 09-07-09 05:22 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
biltema 10w30 skrev:
fick detta under bra att veta: båda framfjädrar brustna


Hur är detta möjligt? Brustna fjädrar ger väl alltid ombesiktning? Iaf de fall jag varit med om.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-07-09 07:22 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
Ja detta skall snudd på oavsett fjäderkonstruktion föranleda till minst en tvåa, för brusten fjäder,, och densamma säger arbetschemat för besiktningskontroll att just brusten eller utmattad skruvfjäder renderar till minst en 2:a.

Iaf så passerades den nyligen införskaffade och ersättaren till egna mondeon, en AutoFFV konverterad Ford Galaxy 2,3 2002 med så rent papper som möjligt,,,

CO: 0,0 (0,3)
CO 2500: 0,0 (0,2)
HC: 004 (200)
LAMBDA: 1,01 (0,95-1,09)

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Suzuki SX4 4x4 -08, Mazda MX5 Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-07-09 09:02 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Jag undrar om inte brusten fjäder bedöms lindrigare om fjäderbrottet ligger mycket nära ena änden av fjädern.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-07-09 09:15 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 596
Ort: Lyckeby Blekinge
torbjorn skrev:
Jag undrar om inte brusten fjäder bedöms lindrigare om fjäderbrottet ligger mycket nära ena änden av fjädern.


jo just det det gjorde det, det var det sista halvvarvet

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-07-09 10:43 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
Helt korrekt är det som sista varvet på spiralfjädern så renderar detta i regel bara till "bra att veta" och att fjädern ligger som den normalt skall ligga är detta ingen egentlig säkerhetsrisk.

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Suzuki SX4 4x4 -08, Mazda MX5 Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 161 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 11  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011