Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 14:25

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 161 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 11  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-03-05 19:27 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Bamsee skrev:
Det farliga blir väl om den går magert när du börjar belasta den. Mager blandning kan då leda till att man bränner ventiler och andra delar i motorn och att knackning uppstår.. Vet att det har varit ett antal motorhaverier på kolvmotorflygplan (där ställer man ofta in blandningen manuellt med ett skruvreglage) då man kört på för mager blandning under start (belastning).


De egenheterna för mager blandning gäller ENBART för bensin, inte för t ex E85. Tänk på att tack vare E85's större ångbildningsentalpitet så "kyler" E85/luftblandningen mycket bättre än vad en bensin/luftblandning någonsin kan göra. Det är alltså mindre risk för ventilskador på E85 med en så mager blandning att motorn knappt går, än vad det är på bensin med så fet blandning att motorn är nära att sura ner sig!

Knackning/spikning finns det ingen som helst anledning att oroa sig över på den där Volvon. Dels kommer man, pga det högre oktantalet hos E85, knappast att kunna få fram någon spikning och dels har ju tändsystemet (EZ116K eller möjligen Bendix "Regina") en mycket effektiv knackreglering som tar över om det skulle behövas.

_________________
Att mäta är att veta


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Citroen AX GT -91
InläggPostat: tor 08-03-20 11:57 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 596
Ort: Lyckeby Blekinge
i måndags 17/3-08 UA

blandning i tanken motsvarande ca E70

vägmätarställning 168139km

Miljökontrollvärden (Gränsvärden inom parentes):
CO 0,0 (0,5)
HC 077 (100)
CO 2500 0.0 (0,3)
LAMBDA 1,01 (0,97-1,03)

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-04-03 21:24 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-03 02:43
Inlägg: 79
Ort: Säter
Här kommer mina värden, bilen är en BMW 320i -89 konverterad med större spridare från BMW 535i och bränsletryck på ~4-4,5bar.

Avgasvärden från SBP (gränsvärden):
lambda: 1,02 (0.97-1.03)
CO tomgång: 0,0 (0.5)
CO2500rpm: 0,0 (0.3)
HC: 11 (100)

_________________
///BMW - Was sonst!
Johan Eriksson / Säter
M3E30 -87, M3E30-replika -89 E85, 318iT -02, 320 iT -00


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Nissan Maxima QX 2.0 V6 -96
InläggPostat: mån 08-04-28 06:23 
Offline

Blev medlem: ons 07-08-22 14:12
Inlägg: 9
Ort: Från
Konverterad med Fuelcat Manager
Vinterkvalitet i tanken
0,96 bensin
1,28 etanol
Har problem att starta när temperaturen är lägre än 10 grader.

CO 0,1
CO 2500 0,3
HC 090
LAMBDA 1,02


Senast redigerad av lroven tis 08-04-29 15:59, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 08-04-28 14:43 
Offline

Blev medlem: ons 07-08-22 14:12
Inlägg: 9
Ort: Från
Konverterad med Fuelcat Manager
Sommarkvalitet
1,24 bensin
1,66 etanol genomsnitt på 7 tankar

CO 0,0
CO 2500 0,0
HC 000
LAMBDA 1,00


Senast redigerad av lroven fre 08-05-23 09:25, redigerad totalt 3 gånger.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-04-28 17:16 
Offline

Blev medlem: tis 07-10-09 19:07
Inlägg: 33
Ort: Varberg
Ny Besiktigad i dag "Volvo 740 GL Etanolic" Helt utan anmärkningar!

CO 0.0 (055)

CO 2500 0.2 (0.3)

HC 055 (100)

Lamda 1.03 (0.96-1.04)

Förbättrad HC (förra året på B95 065)
Försämring CO 2500 (förra året 0.1)

För övrigt bränsleförbrukning 1.25 l/mil

_________________
BMW 320iT E46


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-05-29 08:42 
Offline

Blev medlem: tor 07-01-18 19:56
Inlägg: 248
940 '96 med B230FK, 29600 mil, besiktigad idag:

CO 0.0 (055)
CO 2500 0.0 (0.3)
HC 026 (100)
Lamda 1.01 (0.96-1.04)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 08-06-25 16:21 
Offline

Blev medlem: ons 08-01-30 19:48
Inlägg: 17
Ort: Från
Hej
Kollade avgasvärdena före och efter konvertering på min Volvo 850 SE -94, konverterad med BTR.
Före och Efter
CO 0,06% 0,00%
HC 36ppm 5ppm
CO2 14.7% 14.6%
O2 0,50% 0,47%
Lambda 1,030 1,031
Värdena är gjorda med 3 veckors mellanrum på samma avgastestare.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-07-10 21:52 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 07-01-03 13:14
Inlägg: 676
Ort: Halden/Asker/Trondhe
Jeg var på EU-kontroll (besiktning) i dag. Han orket ikke engang måle på forhøyet tomgang for det var ingenting av CO og HC på tomgang. Jeg fikk spørsmål om hva GLs lambdaindikator var, men han reagerte ikke på AutoFFVn som er svært lite diskret installert. Viste ham den når jeg hadde fått papiret mitt :lol:

En knekt bakfjær og slitt hjelpesnekke (ikke spør hva det heter på svensk), så nå får gode, gamle Adam leve i 2 år til:-)

_________________
-Magnus-
"Six months in the lab will save you an afternoon in the library"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-07-16 10:26 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 08-07-05 03:30
Inlägg: 46
Ort: Gjøvik
Avgass resultat Suzuki Baleno 1.6 GLX

CO: 0.00%
CO2:12.3%
02: 4.4%
Lamda: 1.362%
HC: 4ppm

_________________
Suzuki Baleno GLX 4WD 1999 -- Etanol konventert 26/6-2008 :)

Omkonventert med Flexitune Auto 4 29 august 2009 :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Camaro Z28 1998 5,7l V8
InläggPostat: fre 08-09-05 11:44 
Offline

Blev medlem: fre 08-09-05 11:23
Inlägg: 4
Ort: Stockholm
Camaro Z28 1998, 5,7 V8

CO: 0,0
Co 2500: 0,0
HC 016
Lambda 1,04

(motorn var något kall vid besiktning, samt gått 2,5 tank på E85)

mätarställning 2 508mil (ja, äkta mil)

edit: rubriken syntes för dåligt


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-09-05 17:32 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
s.


Senast redigerad av PRIUS sön 09-02-15 23:32, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-09-10 11:14 
Offline

Blev medlem: mån 08-06-16 08:23
Inlägg: 6
Ort: Lödöse
VW caravelle 2.5 1992

konverterad med flexitune 2

CO 0,0
CO2500 0,3
HC 001
LAMBDA 1,01

detta efter väntan i 20 minuter. Bilen gick dock inte igenom, men av helt andra orsaker... :cry:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-09-11 20:40 
Offline

Blev medlem: tis 06-12-19 19:03
Inlägg: 284
Sierra -88 2.0 Kat, konverterad med BTR.

Tyvärr mäter de bara co då det är en -88
CO låg på 1.0 (3.5)
men det bör ju ligga kring 0, av någon anledning finns det co-skruv på EEC-IV monterat på 2.0 SOHC, får skruva på den och se till att den lambdareglerar på tomgången så borde co bli bättre.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-09-11 21:29 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
reez skrev:
Sierra -88 2.0 Kat, konverterad med BTR.

Tyvärr mäter de bara co då det är en -88
CO låg på 1.0 (3.5)
men det bör ju ligga kring 0, av någon anledning finns det co-skruv på EEC-IV monterat på 2.0 SOHC, får skruva på den och se till att den lambdareglerar på tomgången så borde co bli bättre.


Troligen är huvudanledningen till att det finns en skruv för CO-inställning där helt enkelt att luftmängdmätaren är likadan som på t ex Sierra utan katalysator och lambdareglering.
Jag har dock aldrig sett några uppgifter om hur man ska ställa in den.
En möjlighet (i likhet med t ex Bosch LH 2.2) skulle kunna vara att koppla bort lambdasonden, radera felkoder och adaptering (kan göras via testuttaget genom att man med tändningen på jordar STI-signalen, stänger av tändningen och först därefter tar bort jordningen. Om man inte vet vilken av pinnarna i testuttaget det är så kan man mäta spänning på dem, STI är den signal som ligger på omkring 5 V i vila). Sedan startar man motorn och justerar CO-skruven (som ju släpper shuntluft förbi LMM) till ett lambda 1,0 hos avgaserna.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 161 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 11  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011