Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-04-19 08:07

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Vilken syresensor?
InläggPostat: ons 07-06-06 11:12 
Offline

Blev medlem: mån 07-05-28 12:14
Inlägg: 11
Ort: Från
Jag har två syresensorer på min bil en på grenröret och en strax före katalysatorn vilken ska jag mäta värde på?
Kan jag göra en riktig installation för att alltid ha koll på värdet?
Ungefär vilket volt tal ska den ha när bilen går bra?
Jag har kommit fram till att min voyager med 3,8 motor går bra på 100% etanol utan förändringar,, men jag vill mäta så det är ett riktigt fakta och inte något jag tror.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-06-06 13:40 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Hmm, vad är det för årsmodell på bilen? En del bilar från '96 och framåt har en extra lambdasond EFTER katalysatorn. På bilar med V-motor finns ofta en lambdasond för vardera cylinderbanken, på en bil med tvärställd motor där avgassystemet är osymmetriskt kan det hända att det är enklast att få dit den ena lambdasonden i ett grenrör och den andra någonstans i främre avgasröret.

Om du har lambdasond både före och efter katalysatorn, så är det den som sitter före katalysatorn du ska mäta på.
Och om det är en V-motor med en lambdasond per bank så bör du mäta på båda.

När lambdaregleringen fungerar som den ska så växlar spänningen hela tiden mellan 0 och ungefär 0,9 V. Växlingen brukar ske så pass snabbt att en vanlig digitalmultimeter inte hinner med utan den visar ett slumpmässigt medelvärde någonstans mellan 0 och 0,9 V.
Om spänningen ligger ständigt på 0 V så tyder det på för mager blandning (detta är fullt normalt vid motorbromsning då bränslet stängs av), om den ligger ständigt på ungefär 0,9 V så är blandningen för fet. Det senare är helt normalt då motorn är kall eller vid fullgas.

En bättre metod är att göra en krets med en komparator som styr en lysdiod som tänds då spänningen över lambdasonden kommer över t ex 0,45 V. Så länge lambdaregleringen fungerar som den ska så kommer lysdioden att blinka. Ständigt släckt betyder mager blandning, ständigt tänd betyder fet blandning.
Om du PM:ar din mailadress kan jag skicka över ett schema på en lämplig inkoppling, har inte kommit mig för med att lägga upp den någonstans på nätet än.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-06-07 06:31 
Offline

Blev medlem: mån 07-05-28 12:14
Inlägg: 11
Ort: Från
Skulle ett analogt instrumen funka, de är ju mycket långsammare?
Tack för ritningen!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-06-07 08:18 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Analoga mätinstrument är ofta för lågohmiga för att koppla in parallellt med lambdasonden, om man nu inte råkar ha ett sådant med mätförstärkare.

En fördel med dem är förstås att man kan lita på att de reagerar lika långsamt på stigande som fallande spänning, så att det medelvärde man ser på ett sådant är mer pålitligt än det medelvärde som en billig digitalmultimeter visar.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011