Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: ons 20-09-23 10:02

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
InläggPostat: lör 20-06-20 10:46 
Offline

Blev medlem: sön 19-08-25 14:17
Inlägg: 17
Ort: Linköping
Hej,
Jag minns faktiskt inte riktigt vad det var för parametrar men jag har för mig att det var väldigt låga värden på alla parametrar... Jag får boka in en besiktningen och få lite mera tid på avgasanalysen så återkommer jag! :-)

/Björn

_________________
Volvo amazon -64 E85 konverterad B18a
Volvo 245 Classic -92 blandtankas


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 20-07-07 12:00 
Offline

Blev medlem: sön 19-08-25 14:17
Inlägg: 17
Ort: Linköping
Hej igen,
Efter ännu ett besök hos besiktningen där det vart tvärnit pga att dem gubbarna på stationen inte ville göra ett avgasprov då dem inte tyckte det var någon mening (ingen lambda sensor eller katalysator ger inget lambda värde på mätapparaten enligt dem) så fick jag åka hem utan resultat att dela med mig av. Men jag är fortfarande tveksam, borde gå att få lambda värde ändå tycker jag men jag orkade inte tjafsa med dem.

efter en del tänkande och sökningar på internet så provade jag att ställa in blandskruven med hjälp av en vakuummätare kopplat till insuget och justerade ut skruven tills högsta jämna vakuumvärde kunde läsas av på mätklockan. Nu går bilen bättre och svarar mycket bättre på fullgas och accelerar jämt och fint. Efter en halv tank så har jag kommit lite över 18mil vilket borde innebära en förbrukning runt 1.2L/mil som känns både rimligt och ganska bra. Nogrannare uträkning får bli vid nästa tankning.

/Björn

_________________
Volvo amazon -64 E85 konverterad B18a
Volvo 245 Classic -92 blandtankas


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 20-07-07 17:55 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4754
Ort: Sundsvall
Det går att bestämma ett lambdavärde på avgaserna från all slags förbränning. Det spelar ingen roll om det är en vedspis eller en bilmotor, och det spelar inte heller någon roll om förbränningen sker lambdareglerat eller inte. Det där påståendet tyder på skrämmande låg kompetensnivå hos bilprovarna. De borde ju om inte annat ha erfarenhet av att avgasanalysatorn faktiskt visar värden på lambda, HC och O2 även då de provar en gammal bil där det egentligen bara är CO som ska kontrolleras.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 20-08-16 12:35 
Offline

Blev medlem: sön 19-08-25 14:17
Inlägg: 17
Ort: Linköping
Hej,
Ja det är lite oroväckande faktiskt som du säger Torbjörn.. Jag ska ändå besiktiga bilen nästa år så jag får ta tag i det då istället. :)

Nu har jag kört en 80-90mil på E85 och varav dem senaste två tankingarna har jag beräknat bränsleförbrukningen på.

1a tankningen: 32mil på 36 liter E85 (36/32=1.125L/mil. Denna tank kördes det ganska hårt på då jag ville försöka framkalla spikningar. Det var alltså mycket acceleration från 0 till 100 och full spätta i uppförsbackar, inspirerande körning kan man kalla det.. :D

2a tankningen: 31.85mil på 30.6L E85 (30.6/31.85=0.961L/mil. Denna tankning representerar mycket bättre min normala körstil och områden jag kör i.

medelförbrukning över dessa två tankningar: (1.125+0.961)/2=1.043L/mil.

Detta tycker jag är mycket bra siffror. Hur vet man då detta egentligen? Vad är bra jämfört med Bensin? Jag tänker såhär, räknar man slarvigt baklänges och föruttsätter att det är en ökad förbrukning med 40% mot bensin så blir uträkningen följande:

X=Bensin
1.40=Fyrtio procent
1.043=Förbrukning E85

X*1.40=1.043

(X*1.40)/1.40=1.043/1.40

X=1.043/1.40

X=0.745L/mil

Bensin förbrukningen skulle alltså teoretiskt vara 0.745L/mil, vilket skulle vara väldigt bra! Detta ser jag som ett bevis på att min konvertering har varit lyckad samt att mina mål har uppnåtts. Målen var godkörbarhet samt rimligt förbrukning. :D

Jag tänkte här summera vad som har gjorts för framtida personer som är intresserade:

-Planad topp 1.8mm samt 0.2mm tunnare topplockspackning vilket ger ca 2mm planing och ca 10:1 i kompressionsförhållande. Nu är min motor så sliten att kompressionen förmodligen inte är så hög, men ändå.

-Munstyckes sats för E85 från förgasarteknik.

-Iridiumtändstift <- stor förbättring med dessa, rekommenderas skarpt!

-Grundinställning av tomgång med vakuumklocka, sök på nätet för mer info. Väldigt enkelt och fungerar bra.

-inställlning av luft/bränsleblandning med vakuumklocka, sök på nätet för mer info. Väldigt enkelt och fungerar bra.

-123ignition tune+ tändfördelare, detta ser jag som ett mycket bra hjälpmedel då jag har en tändkurva optimerad för E85. Rekommenderas skarp om man är lite nördigt och gillar att få data live från tändsystemet till mobilen medans man kör! :wink:

-läst otroligt mycket om ämnet.

Men vad är det då som inte fungerar så bra? Jo det är kallstarterna samt att flottören har fått sig en egenhet att hänga sig efter att man stängt av motorn varm.. och här är några av dem saker jag vill göra i vinter för att försöka råda bot på dessa:

-Luftförvärmning av insugsluft, detta kräver att jag modifierar en luftburk plus lite annat, så det kanske dröjer en vinter till.. :shock:

-Byta till högeffektständspole, detta ska enligt utsago från annat håll hjälpa mycket vid kallstart, bättre gnista skadar ju inte och vem vet. kanske att det kan ge en förbättring på förbrukningen i stort med.

-Byta termostat till 92 graders istället för 88graders. mest för att se om det gör skillnad på arbetstemperaturen. lite högre värme borde ge bättre atomisering av E85 när det når cylindrarna=lägre förbrukning.

-Ny flottör som förhoppningsvis tål E85, samt att putsa ut flottörskålen så att den inte kan fastna som den gör. Jag misstänker att det är en faktor av olika saker, gammal flottör som kanske svällt lite av E85, att E85 epanderar mera när det utsättsför värme och trycker upp flottören högre än tidigare samt att flottören är något glapp av sig och därmed kanske bara sliten.. Jag vill inte linda bandage runt grenröret då detta fenomen ger gratis bränsleförvärmning! :lol:

-Modifierat avgassystem med utag för bredbandslamba för bättre kontroll av luft/bränsleblandning vid olika varvtal.

Har ni några frågor så ställ dem gärna! :)

_________________
Volvo amazon -64 E85 konverterad B18a
Volvo 245 Classic -92 blandtankas


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011