Volvo245GLT skrev:
Snygg lösning med generatorn!
Jag är inne på något liknande för Mr Gilson, mest för att kunna montera ett extralyse eller liknande så man ser vart man kör.
Tack! Tanken med generatorn är att snöslungan kan utgöra ett backupsystem för att kunna ladda UPS batterierna med 24V när det är ett längre strömutfall. Se
http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=46&t=6704 För att ha igång generatorn och samtidigt slunga snö måste jag sätta dit en extra remskiva på motoraxeln. Som stråkastare har jag en panlampa med hög effekts ledlampa, det ger mer än tillräkligt ljus kanske enklare och billigare (även i drift) än att montera generator + batteri + lampa

Volvo245GLT skrev:
Har slungat ett par gånger på 2T-alkylaten nu och tycker han går bättre på det! Osar gör det, men ingen direkt obehaglig lukt.
Påminner om doften av tallbarr (?) om man nu skall försöka jämföra med något.

Lukten fastnar i alla fall inte i kläderna på sätt som den gjorde med vanlig fulbensin, där man knappt kunde hänga av sig inomhus för att det stank ner hela nedervåningen...
Motorn är en B & S som ger ifrån sig ett rejält oljerökmoln några sekunder vid kallstart, men därefter så tror jag inte att den suger i sig så mycket.
Servade maskin med ny olja (biltema helsyntet) i höstas och fyllde upp till pluggen. När jag kollade nu sist så hade nivån inte minskat nämnvärt.
Jag kan än så länge bara rekommendera etanolkonverteringen av denna GX200 kopia. Ingen lukt alls och hittills har jag inte haft några startproblem så länge jag inte klantar mig som att glömma nyckeln. Tom vid -12 går den igång på andra eller tredje försök. Fyra-fem ggr primer och sedan fullgas och full choke, när motorn startat måste man snabbt dra ner choken till ca hälften annars bluddrar den. Efter nån minut kan man stänga av choken helt, stängar man av choken för tidigt så har motorn ingen kraft och dör lätt speciellt om den ska börja jobba hård.
Också skönt att veta att jag altid kan använda vinkelslipen med kilremsskiva som en startmotor om det någon gång skulle hända att jag inte kan dra igång den.