Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-04-19 08:23

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tor 07-08-16 17:31 
Offline

Blev medlem: ons 07-07-25 10:00
Inlägg: 21
Ort: Från
Hej!
Hur skulle man kunna konvertera båtmotorer för E85 drift? Det finns ju en hel del varianter på motorerna för båtar:

- 2 takts utombordare, förgasare
Föråldrad teknink, får inte säljas längre... Någon idé att konvertera??? Miljöbov ändå? Smörjning?

- 2 takts utombordare, insprutning i vevhus
Halvgammal teknik, gär det att konvertera. Är oftast direktsmörjda, vilket kan tänkas fungera?

- 2 takts utombordare, direktinsprutning
Har dessa någon slags ECU som man kan koppla en piggy back på? Finns det någon slags Lambdasond? Katalysator finns inte mig veterligen...

- 4 takts utombordare, förgasare
Kanske är vanligast i mindre mellanstora modeller

- 4 takts utombordare, direktinsprutning
Har dessa någon slags ECU som man kan koppla en piggy back på? Finns det någon slags Lambdasond? Katalysator finns inte mig veterligen...

- 4 takts inombordare, förgasare
Dessa finns i överflöd Volvo B20, B23, GM V8 (355, 427 etc). Justera om förgasare tändning och sedan bara att tanka E85?

- 4 takts inombordare, insprutning
I denna kategori finns tex GM 350 V8 med insprutning. Dessa kanske är enklast att konvertera med piggy back?? Finns lambdasond?

Några generella frågeställningar:
- Båtmotor går med hög belastning jämt, hur går det med E85?
- Kallstarter borde inte vara ett problem ;)
- Tankställen för E85 antar jag inte finns vid sjön??

Intressant att höra era tankar om ovanstående. Finns det konverterade båtar?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Etanol i båtar
InläggPostat: tor 07-08-16 18:42 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
KTH gjorde en utredning i samband med sitt projekt Kaimaran, nu under våren. Det finns flera trådar om den här på forumet. Även en båttidning, Båtliv skrev om etanol, men dom är oupplysta och "skrämda" av petroleummaffian, så dom körde med gammal och välkänd skrämselpropaganda. Samma sak, i samma tidning ett nummer senare när det gällde biodiesel. (Båtliv har bara ett fåtal artiklar på nätet, och just inte dom här, så dom går inte att lägga ut. Men om du vill kan jag skicka dom privat till dig?)
Rent generellt är det ju så här att en båtmotor kan inte ha katalysator. I alla fall inte som en båtmotor är konstruerad i dag. Avgaserna från en inombordare är kylda till ungefär 52 grader, och det fungerar ingen katalysator på. Dessutom är det fullt med vatten i avgaserna. Många liter per sekund. Jag vet inte vad en katalysator tycker om det?
Men KHT lyckades i alla fall konvertera en Honda 4 takt 15 hkr (tror jag?) utombordare till etanoldrift i sitt projekt. Sök här på forumet. Det finns flera trådar om det.
Men som du skriver, insprutning kommer på nya modeller av inombordare. Några uppfinnarjockar har dock mariniserat t.ex. Volvos 5-cylindriga aluminiummotorer och lyckats få till det med lambdasond på dom. En som håller på med insprut på vanliga Volvo rödblock (B 23) är Plars. Han har en egen sida om det: http://ockelbo.plars.org/
Mycket läsvärt om man överhuvudtaget funderar över Volvomotorer.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 07-08-16 20:16 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Hej IVL (Svenska Miljöinstitutet) håller på med en undersökning av olika båtmotorer på E85, i våras var jag på en redovisning av projektet som då var i sin början och de hade änu inte gjort några ingående avgastester. Men de jämförde etanol med alkylat bensin (som inte innehåller giftiga cykliska kolväten och MTBE). E85 innehåller tyvärr ETBE och naturligtvis knappt 15% vanlig BF95. Det man igentligen skulle ha är en alkylat/etanol blandning den skulle vara optimalt för båtar. Etanol i sig är ett idealisk bränsle i båtar eftersom det är nästan helt ofarligt för vattenlivet och snabbt löses upp i vatten.

Jakob Magnusson skrev:
Hej!
Hur skulle man kunna konvertera båtmotorer för E85 drift?


Visst det går precis som alla andra motorer, med ca 40% större munstycksyta.

Jakob Magnusson skrev:
Det finns ju en hel del varianter på motorerna för båtar:

- 2 takts utombordare, förgasare
Föråldrad teknink, får inte säljas längre... Någon idé att konvertera??? Miljöbov ändå? Smörjning?

- 2 takts utombordare, insprutning i vevhus
Halvgammal teknik, gär det att konvertera. Är oftast direktsmörjda, vilket kan tänkas fungera?

- 2 takts utombordare, direktinsprutning
Har dessa någon slags ECU som man kan koppla en piggy back på? Finns det någon slags Lambdasond? Katalysator finns inte mig veterligen...


2T oljan man använder med E85 är oftast redan biologist nedbrytbar. Man tycker att den största vinsten skulle finnas vid dessa 2T-motorer men IVL undersökerna trodde att det ändå vore bäst för vattenmiljön att köra de på alkylatbensin och en biologiskt nedbrytbar olja, anledningen är MTBE (giftigt) i E85 i kombination med den stora andelen oförbränd bränsle en sån motor spottar ut i vattnetupp till 30%! Jmfd med vanlig handelsbensin vore E85 dock mkt bättre.


Jakob Magnusson skrev:
- 4 takts utombordare, förgasare
Kanske är vanligast i mindre mellanstora modeller

- 4 takts utombordare, direktinsprutning
Har dessa någon slags ECU som man kan koppla en piggy back på? Finns det någon slags Lambdasond? Katalysator finns inte mig veterligen...

- 4 takts inombordare, förgasare
Dessa finns i överflöd Volvo B20, B23, GM V8 (355, 427 etc). Justera om förgasare tändning och sedan bara att tanka E85?

- 4 takts inombordare, insprutning
I denna kategori finns tex GM 350 V8 med insprutning. Dessa kanske är enklast att konvertera med piggy back?? Finns lambdasond?


4 takt motorer tyckte IVL undersökerna var mkt lämpliga för E85 eftersom det inte kommer mkt oförbränd bränsle i vatten.

Jakob Magnusson skrev:
Några generella frågeställningar:
- Båtmotor går med hög belastning jämt, hur går det med E85?


Utmärkt, bättre än bensin och motorn blir inte lika lätt överhettad

Jakob Magnusson skrev:
- Kallstarter borde inte vara ett problem ;)
- Tankställen för E85 antar jag inte finns vid sjön??


Nej tyvärr inte.

Jakob Magnusson skrev:
Intressant att höra era tankar om ovanstående. Finns det konverterade båtar?


Jadå jag känner till ett par stycken inombordare på Volvo Penta (B18 / B20) bas och en 2 cyl bensin inombordare tror det var en archimedes?

/Aryan


Senast redigerad av aryan tor 07-08-16 21:08, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-08-16 20:56 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Tvåtaktsmotorer med insprutning i vevhuset är INTE nödvändigtvis bättre än sådana med förgasare ur avgasutsläppssynpunkt.
I mitten av 90-talet gjordes det en utredning om avgasutsläpp från snöskotrar och man gjorde någon slags körcykelprov med två exemplar, en med förgasare och en med insprutning. Anmärkningsvärt nog blev HC-utsläppen 2-3 gånger större från den skoter som hade insprutning!

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-08-16 23:51 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Har för mig att just Båtliv lyckades få en 2-taktare med förgasare att dra mindre än en modern 4-taktare för inte så länge sedan.
Grejen när jag tittade närmare var ju att de troligen valt för 4-taktaren ogynsam propeller/stigning, vilket ju kan sabba både fart och förbrukning rejält på en snabb båt...
Men några såna spekulationer syntes inte till i artikeln...
Tror det på den redaktionen sitter såna där idioter som tyckte det var dumt att man förbjöd det fantastsika asbesten eller blymönja.
Inte lätt att få acceptans för nymodigheter på bottenfärgsområdet där inte..
Nej, "gammaldags", terpentin och fernissa skall det vara. Och kom inte med några lagkrav!

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-08-17 16:16 
Offline

Blev medlem: lör 06-12-23 17:30
Inlägg: 22
Har funderat på om det verkligen behövs katalysator eller partikelfilter i en båtmotor som släpper ut avgaserna i vattnet? Vad tror ni händer under ytan?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-08-17 16:29 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Partikelfilter talar man ju bara om när det gäller dieselmotorer.

Men i övrigt så kommer väl tyngre kolväten att bete sig som vilka andra oljeutsläpp som helst i vattnet, man ser ju ofta en oljehinna där det har varit mycket utombordsmotortrafik i lugnt väder. Lättare kolväten, koloxid, koldioxid och kväveoxider kommer förmodligen till största delen att bubbla upp till ytan och förorena luften på precis samma sätt som om de hade släppts ut direkt i luften. En mindre del av dessa ämnen kommer att lösa sig i vattnet.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-08-17 16:54 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Därför vore ren ethanoldrift + bionedbrytbar olja ideaal i en tvåtaktmotor.

Synd bara den där MTBE i E85, man kanske skulle låta tvåtaktmotorerna gå på "ren" etanol?

Min bil funkade bra på Biltema's Bio-spol som innehåller bara etanol, och 10-20% isopropylalkohol. Blanda det med lite rapsolja och man har en "ren" premix för båtmotorer?

/Aryan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-08-21 17:03 
Offline

Blev medlem: ons 07-07-25 10:00
Inlägg: 21
Ort: Från
Tack för alla intressanta svar. Inser att jag kanske ställer för många frågor på en gång ;)

Om vi börjar med tex bensin V8 inombordare, tex Volvo Penta 5,7 Gi

När jag läser instruktionsboken så verkar det finnas någon slag box för bränsleregleringen citat:

"Motorns styrenhet (ECM)
Motorns styrenhet (Engine Control Module - ECM) är konstruerad för att hålla avgasutsläppen låga samtidigt som körbarhet och bränsleeffektivitet är utmärkta. ECM reglerar följande funktioner:
- Bränsle, tändning och tomgångsluft
- Knacksensorsystem
- Diverse andra utsignaler"

Det verkar ju vara vad som kallas en ECU för bilar? Framgår inte om den har lambdasensor, men någon motsvarande funktion borde den ha?

Då är frågan, skulle ett piggybacksystem som tex Flextune kunna funka?
AutoFFV kräver ju Lambdasond...

Hur funkar det på bil-V8 från GM med insprutning, det ska väl vara ok med alla piggy back? (MEd andra ord borde man kolla om det är samma insprutningssystem inkl ECM/ECU för bil/båt...

Vad tror ni??


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-08-21 20:49 
Offline

Blev medlem: ons 07-07-25 10:00
Inlägg: 21
Ort: Från
Fick svar på boatlife.se (Stefan):

"Båtmotor ECU har ingen Lambda sensor att få information ifrån tyvärr. De läser av gasspjällets position och känner av motorns belastning via MAP sensorn (Manifold Air Pressure) Varvtal, Motortemp och insugsluftens temp läses också av innan ECU kollar i sin Map (karta) hur mkt bränsle motorn behöver.
ECU kan alltså inte kontrollera slutresultatet via en Lambda sensor för att sedan justera blandningen så att det blir "rätt" "

=> Skulle det funka med tex Flextek piggy back för att förlänga pulserna? Trots att Lambda sond saknas?

MVh,
Jakob


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-08-22 09:05 
Offline

Blev medlem: ons 07-07-25 10:00
Inlägg: 21
Ort: Från
Det känns ju som att AutoFFV skjuter lite över målet med sin avancerade design...

Finns det itne en piggyback variaant med manuell inställning av andelen E85 / BF95? Det borde ju vara idealiskt då Lambdasond saknas. Och förmodligen mer kostnadseffektivt?

Har sökt runt lite men kan ej hitta den varianten på piggy back...

Mvh,
Jakob


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-08-22 16:42 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-21 19:36
Inlägg: 144
Ort: Sundsvall
Det finns flera justerbara piggybacksystem att välja på. Personligen använder jag Flexitune, det har fungerat utmärkt i över ett år (hittills).
Kostar 5-600 kr, för ett enkanaligt system.

_________________
740 -88 B230F planad 3.0 mm och Flexitune
940 94- B230FD och Flexitune


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-08-22 18:59 
Offline

Blev medlem: ons 07-07-25 10:00
Inlägg: 21
Ort: Från
Error skrev:
Det finns flera justerbara piggybacksystem att välja på. Personligen använder jag Flexitune, det har fungerat utmärkt i över ett år (hittills).
Kostar 5-600 kr, för ett enkanaligt system.


En basicfråga:
Hur fungerar ett enkanaligt system jämfört med ett sekvensiellt??? Måste inte insprutarna få sin egen impuls i sekvens??


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-08-22 19:01 
Offline

Blev medlem: ons 07-07-25 10:00
Inlägg: 21
Ort: Från
Error skrev:
Det finns flera justerbara piggybacksystem att välja på. Personligen använder jag Flexitune, det har fungerat utmärkt i över ett år (hittills).
Kostar 5-600 kr, för ett enkanaligt system.


Spontant känns det ju som ett system med manuella inställningsmöjligheter skulle passa båtmotor utan lambdasonfeedback bäst... man kan finjustera själv och gå över till bensin om det krisar...


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011