Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 12:40

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: grästrimmervånda
InläggPostat: tis 07-08-21 08:30 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 439
Ort: Norrland
har haft ett h-e med min grästrimmer, en partner kolibri...

kåken blev nästan invuxen av ogräs medan jag kämpade med att få igång eländet.

har kört den på E85 senaste åren men nu var det stört omöjligt att få igång den.

har haft upp förgasaren 25 gånger och provat ALLT, det FANNS inget fel på den men den totalvägrade.

den fick ingen soppa, med en sup direkt in i insuget gick den i tio sekunder sen stopp.

felet yttrade sig även så att gummipumpen på förgasaren inte heller fungerade, när man tryckte på den så sjönk den in men inte ut viket innebär att den inte kunde suga bränsle från tanken????

kunde f-n inte komma på varför???

men....

när jag blåste ur den lilla silen som sitter direkt innanför slangnippeln och sedan fyllde i 98 bensin så fungerade gummipumpen direkt och f-nskapen startade och gick som aldrig förr......

ok, tänkte jag, det var skit i silen....

ut med bensinen och in med E85, då startade den och gick i 15 sekunder tills den sugit i sig lite E85 sen tvärstopp och gummipumpen slutade åckså fungera????

????

tömde tanken igen, i med 98 och renblåsa silen och den startade direkt!


detta gott folk..... har kostat mig flera timmar av felsökning i etapper under en veckas tid..

och felet kan inte vara annat än E85 i kombination med den tvåtaktsolja jag använder, ni ska få namnet senare, blev så glad att den nu gick så jag kunde röja fram huset igen...jippiiii...!!!....


något i oljan satte igen den fina silen på ingången till gasaren och det hjälpte inte att bara tanka i bensin utan att även blåsa ur sil-h-etet!!!

det roliga är att jag kört motorsågen måååååånga timmar från samma E85-dunk..... ???


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-08-21 08:42 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Oj, synd att du fick lägga så många timmar...
Kunde du inte bett om råd här.. :wink: ?
Kanske berodde det på någon långtidseffekt med just den 2t-oljan?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-08-21 11:23 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 439
Ort: Norrland
karlmb skrev:
Oj, synd att du fick lägga så många timmar...
Kunde du inte bett om råd här.. :wink: ?
Kanske berodde det på någon långtidseffekt med just den 2t-oljan?



hade inte en tanke på att surfa hit... :oops:
men det var nära att den hamnat utför slänten.... :twisted:

misstänker att fettet i oljan inte är upplöst utan finns som små "oljepärlor" större än hålen i silen....

den ser lite grumlig ut...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-08-22 08:52 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Kan det ha kommit vatten i oljan? Då kan det ju bli en trögflytande emulsion.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-08-26 00:50 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-22 23:31
Inlägg: 13
Ort: Ystad
Det framgår inte vilket oljefabrikat du använder, men generellt verkar det
som att många av de oljor som går att blanda med E85 innehåller ricin. Detta
(ricin alltså) har en tendens att fälla ut nån gucka efter en tid. Bara en ide'.

Har i ett tidigare liv lekt lite med glödstiftsmotorer (RC-flyg). Innan de
syntetiska oljorna dök upp blandade man just ricin i metanolen, och denna
blandning var att betrakta som färskvara. Just pga att det efter ett tag
bildades nån sorts utfällning i soppan. Oxidation?

Kör själv min grästrimmer på E85 + 2% Castrol R40. Peppar, peppar så har
den hittills gåt klanderfritt. (Castrolen är en blandning av syntet och ricin)

_________________
Volvo 745 E85 Edition


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-05-04 11:51 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-22 23:31
Inlägg: 13
Ort: Ystad
Så var det min tur. Efter att grästrimmern grävts fram ur boden, visade den
sig vara stendöd.

Startgas = går ett par sekunder. Alltså förgasar-mek.

Skiljer gasaren, och helt riktigt. Helt full av rosa gegga. Straffet för att jag
inte körde tomt i höstas. Tvätta rent och återmontering. Förbättringen är
microskopisk, eller rättare ingen.

Demontering och fram med borrsatsen (Jula - tack för tipset). Alla små hål är
igensatta. Dessutom ser jag nu att det i pumpen sitter en nålventil som ska
öppna och stänga för soppan. Har aldrig mekat med en sådan här gasare
tidigare, så det går lite på känn. Med alla hål rensade och rörlig nålventil går
det lite bättre. Startar och funkar upp till ca 1/2 gas. Oavsett hur jag skruvar
på blandningsskruven går den lika. Måste låna. Hmmm...

Dela på grejerna igen. Nålventilen drivs via ett litet plåtbleck av
membranet. Väldigt kort slaglängd på nålen. Tyvärr har jag ingen manual
på gasaren som berättar hur mycket nålen ska öppna, men det känns som
att det är läga att böja till plåtblecket lite. Sagt och gjort. Och hepp, nu går
den som en dröm.

Kan membranet orka med att deformera det lilla blecket? Kanske någon
som har koll på hur "högt" det lilla drivblecket ska sitta.

_________________
Volvo 745 E85 Edition


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011