Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 07:00

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Ford Fiesta 1.1 -80
InläggPostat: tor 07-08-30 18:22 
Offline

Blev medlem: tor 07-08-30 18:15
Inlägg: 7
Ort: Från
Tjena!
Konverterade min Fiesta. Borrade upp förgasarmunstycket till 1.4mm ifrån orginalets 1.22. Den gå hyfsat ibland, men hackar och har sig emellanåt. Beror säkert på att jag kör utan bränslefilter delvis.
Men den drar rätt mycket för mycket för att det ska vara lönsamt att köra på E85. Den drar ca 1.1 liter i jmf med 0.6 på bensin. Den bör komma ner till ca 0.8-0.9 för att det ska vara nån poäng.
Har inte pillat nåt med tändningen ännu, men jag har förstått att man bör tidigarelägga den en smula 3-8 grader eller så. Men kommer det att hjälpa mycket för bränsleförbrukningen?
Finns det nåt annat man kan göra?
Hade jag bara tillgång till en fräs så skulle jag kunna plana toppen, men sådan har jag ej tillgång till numera.

Så har ni några tips?
/Per


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-08-30 19:43 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
En viktig sak för att få bra bränsleekonomi på en förgasarmotor är att ha ordentlig luftförvärmning, och att se till att motorn kommer upp i rätt temperatur.
Om det finns ett manuellt förvärmningsspjäll så låt det stå i "vinter"-läge året runt. Om förvärmningen är vakuum- eller termostatstyrd så se till att allt fungerar som det ska, alla slangar är hela, spjället rör på sig osv.
Se också till att motorns termostat är i ordning så att motorn blir varm snabbt och verkligen håller minst 80 grader, även om man drar på värmen för fullt.

Ta också reda på vad hackningarna beror på, en "hackning" innebär ju att det bränsle som motorn fick i sig till den arbetstakten inte kom till någon nytta.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-08-31 15:54 
Offline

Blev medlem: tor 07-08-30 18:15
Inlägg: 7
Ort: Från
Byta stift till ett par som gör att det blir lite varmare i förbränningsrummet? Jag kollade stiften och de indikerade snare att det var lite snålt eller lite väl varmt, men man kanske inte kan läsa dem som med bensin?

Bränslepumpen läcker som ett såll upptäckte jag idag, så jag ska byta den och se vad som händer.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-08-31 17:00 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Nej, tändstiften påverkar inte temperaturen i förbränningsrummet. Skillnaden mellan ett "varmt" och ett "kallt" stift är att det varma har en längre isolatorfot, och därför sämre värmeavledning från mittelektroden till muttern. Det enda man vinner på att sätta dit varmare tändstift är att det tar kortare tid efter kallstart innan isolatorfoten är tillräckligt varm för att sot ska brännas bort och vattenånga ska låta bli att kondensera där. Och sot förekommer ändå inte när man kör en motor på E85.

Numera brukar tändstift se ganska gråvita ut vid rätt blandning även om man kör på bensin. Den bruna färg som man förr ansåg var ett tecken på rätt bränsleblandning, rätt värmetal osv kom mest från blytillsatsen som fanns i bensinen på den tiden.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-08-31 22:42 
Offline

Blev medlem: tor 07-08-30 18:15
Inlägg: 7
Ort: Från
Jo, de leder bort värme, precis som du skrev. Temperaturen i isolatorfoten=förbränningsrumstemperaturen. Men strunt samma. Det var nyttigt att få veta att man inte kan läsa på samma sätt som med bensin. Jag hade mina misstankar, men att det inte sotar låter lite skumt, spritkök sotar ju.

Vad är grejen, med luftförvärmning och etanol? På bensinmotorer vill man ju ha så sval luft som möjligt, får då kommer det in mer syre.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-08-31 22:58 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Så kall luft som möjligt vill man få in om man bara är intresserad av maximal effekt ur motorn men inte bryr sig om bränsleförbrukning eller avgasutsläpp.

Så gott som alla bilar med förgasare eller centralinsprutning har luftförvärmning, antingen manuellt styrd (då är tanken att man kör med förvärmning på vintern, utan på sommaren) eller termostatstyrd. En mer avancerad variant av termostatstyrd förvärmning utnyttjar även vakuum för att motorn bara ska få kalluft vid fullgas. Det KANSKE kan ge en märkbar effektökning.

Ju mer förvärmning man har desto bättre förångas bränslet i förgasaren/insugningsröret och man slipper få in stora droppar i cylindrarna. Eftersom E85 är svårare att förånga än bensin (ångbildningsentalpiteten är ungefär dubbelt så stor) så behövs det högre temperatur på luft och/eller bränsle för att få en bra förångning. På förgasarmotorer som går på E85 utan luftförvärmning kan förgasaren bli så kall av förångningen att det blir rimfrost utanpå den!
På en bensinmotor med termostatstyrd förvärmning brukar den reglera på mellan 25 och 55 °C. För E85 verkar det inte skada att öka på temperaturen om det går.
När det forskades på etanoldrift av motorer vid KTH på 20-talet så rekommenderade man att förvärma så att lufttemperaturen EFTER förgasaren blev 20-30 °C, det motsvarade 100-120 °C före förgasaren! Men med modernare förgasare och för den delen högre motortemperaturer behöver man inte gå riktigt så långt.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-09-11 20:00 
Offline

Blev medlem: tor 07-08-30 18:15
Inlägg: 7
Ort: Från
aha. Jag vill oftast ha så mycket effekt som möjligt och de flesta av mina bilar är från innan avgasreningenstid.

Men Fiestan vill jag ha låg bränsleförbrukning. Då ska jag mickla dit en bättre förvärminingsslang.

Har bytt bränslepump nu, så nu ska jag kolla om förbrukningen sjunker till acceptabla nivåer.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011