Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 00:59

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: sön 07-09-23 08:07 
Offline

Blev medlem: sön 07-09-23 08:04
Inlägg: 2
Ort: Stockholm
Hej...

Ngn som vet hur jag bäst konverterar ovanstående bil (om möjligt)?

Mvh Olof


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-09-23 10:30 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Den har väl rimligtvis en fallförgasare av ganska normalt slag (FoMoCo, Solex eller Weber). Då görs konverteringen genom laborera med ändring av munstycken i förgasaren, i första hand byter man till ett större huvudmunstycke (i första steget, om det är en tvåstegsförgasare). Om det visar sig att justermöjligheten för tomgångsblandning inte räcker till så kanske det behövs ett större tomgångsmunstycke också. Eventuellt kan man bli tvungen att laborera med emulsionsmunstycken, emulsionsrör och sånt också.
Om det är en tvåstegsförgasare, så börja med att få motorn att gå bra på första steget och ge dig på det andra först om det verkligen är nödvändigt.

Se till att luftförvärmningen fungerar som den ska. Om den har ett manuellt spjäll med sommar- och vinterläge, så låt den stå i vinterläge året om. Det är också viktigt att termostat och sånt är i ordning, så att motorn kommer upp i arbetstemperatur så fort som möjligt efter start.

På en så pass gammal bil är det stor risk att bränsleslangarna är gamla och söndervittrade. Där kan man råka ut för att slangarna börjar läcka efter ett tag, då E85 har löst upp hartsavlagringar från bensin som har tätat mellan porerna i det gamla dåliga gummit. Det är alltså en god idé att byta bränsleslangar som ser tvivelaktiga ut eller som är av ökända märken (se trådarna om bränsleslangar här på forumet).
Det finns också risk för igensättning av bränslefilter etc, förutom eventuella "synliga" slangfilter så finns det säkert också en sugsil i tanken, ett filter/sil vid inloppet till förgasaren och kanske också en sil inbyggd i bränslepumpen. Ta reda på var alla dessa silar/filter sitter och håll uppsikt på dem under de första månadernas körning på E85. Det är ingen mening att hänga på ytterligare slangfilter utöver vad biltillverkaren ansåg var nödvändigt från början, det leder bara till onödiga slangskarvar och risk för läckage.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-09-23 11:11 
Offline

Blev medlem: sön 07-09-23 08:04
Inlägg: 2
Ort: Stockholm
Tack för tipset!!! Låter för krångligt för mig dock. Får nog lämna in till ngn som kan bättre, men kostar nog en del i såfall... Bilen är i j-t bra skick. 3 ägare/10000 mil, men drar mycket, skulle kunna löna sig...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-09-23 13:57 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Jo, en sak till: om det är något problem med t ex förgasare eller tändsystem, så att bränsleförbrukningen är högre än den borde vara, så se till att fixa det INNAN du börjar fundera på att konvertera. Om det sedan uppstår konstigheter så behöver man inte fundera på om de har med konverteringen att göra eller inte.

En 76'a har förmodligen rätt komplicerade avgasreningsinstallationer - mycket vakuumslangar, termoventiler osv osv. Om någon klåpare har varit i farten och t ex kopplat slangar fel så kan det ge många konstiga fenomen. Man bör börja med att se till att allt sånt är rätt kopplat, alla vakuumslangar hela osv. Se också till att tändförställningen (både vakuum- och centrifugaltändförställning) fungerar som den ska, det är vanligt att mekanismer kärvar ihop eller fjädrar mattas ut där.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011