Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-04-16 05:29

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tor 07-10-18 15:10 
Offline

Blev medlem: tor 07-10-18 15:06
Inlägg: 10
Ort: Från
Har en B20 med portad planad topp KOMP. runt 1:11, dubbla weber 42or och en F-kam.
Vad tror ni om konvertering av denna motorn? Vad kommer hända med effekten som nu ligger runt 150hk och vilka förändringar kommer att krävas?
MVH Robert


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-10-18 15:41 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Kommer säkert att gå alldeles utmärkt!
Skall du kosta på något ytterligare är det väl ett bra tändsystem, helst mappningsbart. En optimal tändkurva kommer att ge det där sista.
Du kan säkert räkna med 10% högre moment i alla varvtal där du har rätt tändtidpunkt + bränslemängd.
Slutligen om du vill ha mer möjligheter, ett eletroniskt bräsnlesystem ev. med bredbandslambdastyrning.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-10-19 06:50 
Offline

Blev medlem: tor 07-10-18 15:06
Inlägg: 10
Ort: Från
Låter jäkligt najs!
Men om man inte har ekonomin till det där bränslesystemet utan bara vill få det till att funka bra utan några effektförluster. Vad behöver jag göra då?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-10-19 08:07 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Jag antar att förgasarna är av en typ med fasta munstycken (alltså inga vakuumkolvar och rörliga nålar som på en SU eller Stromberg). I så fall är det bara att byta till huvudmunstycken med ca 30 % större area (10-15 % större diameter) än de gamla. Eventuellt måste man också öka på tomgångsmunstyckena om inte justermöjligheten för tomgångsblandning räcker till. Rör inga luftmunstycken, emulsionsrör, accpumpspridare och sånt till att börja med.

Sen är det mycket lämpligt att ordna luftförvärmning om du inte redan har det.
Det är bra att hålla så hög motortemperatur som möjligt, så se till att kylvattentermostaten fungerar bra och inte reglerar på onödigt låg temperatur.

På en så pass gammal bil finns det säkert en massa gamla hartsavlagringar i tanken som kommer att börja lösas upp och röra på sig när man tankar E85. Var beredd på att du kan råka ut för igensatt bränslefilter någon eller några gånger under de första månadernas körning på E85. Tänk också på att hålla koll på sugsilen i tanken och eventuell inbyggd sil/filter i bränslepumpen.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-10-21 07:06 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07-01-08 02:25
Inlägg: 644
Ort: Linköping
Är det Weber DCOE eller dylika "sidedrafts" (vilket jag tror) så är det bara att byta bränslemunstycken till större, precis som Torbjörn skriver.
Jag skulle ta i lite vid första testet, dvs ca 40% större munstycken och se hur det blir. Räknegrunkan som finns på etanol.nu under Ombyggnad -> Förgasare är inte så dum. Eventuellt minska ned nån storlek sen om det går bra.

fastroadcars.co.uk har billiga munstycken som de levererar snabbt och enkelt. De har till många olika Weber. Man kan köpa en näve munstycken så man har att experimentera med.

Vidare så går det öka kompet ännu lite mer om man vill med E85. 12-13:1 är inte omöjligt alls.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011