Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 08:48

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Peugeot 104 SL -79
InläggPostat: sön 07-02-04 12:01 
Offline

Blev medlem: sön 07-02-04 11:57
Inlägg: 4
Hejsan, har en gammal ärevördig 104SL i otroligt fint skick. Hon har bara gått strax över 7000mil under de 26 år som hon har varit ute i trafiken och går alldeles för bra för att pensioneras. Så nu kommer frågan, kan jag konvertera denna lilla bettan till E85-drift? Visst drar hon lite bensin men man känner sig endå som en miljöbov när man är ute på vägarna.

Bild


Senast redigerad av pitr sön 07-02-04 12:05, redigerad totalt 1 gång.

Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Peugeot 104 SL -79
InläggPostat: sön 07-02-04 12:04 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 10:05
Inlägg: 216
Ort: Mariestad
pitr skrev:
Hejsan, har en gammal ärevördig 104SL i otroligt fint skick. Hon har bara gått strax över 7000mil under de 26 år som hon har varit ute i trafiken och går alldeles för bra för att pensioneras. Så nu kommer frågan, kan jag konvertera denna lilla bettan till E85-drift? Visst drar hon lite bensin men man känner sig endå som en miljöbov när man är ute på vägarna.


Är det förgasare eller insprut på den?
Vad heter förgasaren/insprutet isåfall?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-02-04 12:08 
Offline

Blev medlem: sön 07-02-04 11:57
Inlägg: 4
Förgasare är det iaf, men vad förgasaren heter vet jag inte. Ska se om jag kan hitta manualen, borde vällan stå där hoppas jag :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-02-04 12:13 
Offline

Blev medlem: sön 07-02-04 11:57
Inlägg: 4
Solex 32PBISA, säger detta dig något?

Edit: det är tydligen en sådan här nålventil i förgasarn
http://www.misab.se/59860715.htm


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-02-04 14:01 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 10:05
Inlägg: 216
Ort: Mariestad
pitr skrev:
Förgasare är det iaf, men vad förgasaren heter vet jag inte. Ska se om jag kan hitta manualen, borde vällan stå där hoppas jag :D


Står ibland på själva förgasaren också. Pierburg, stromberg m.m. På själva locket.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-02-04 20:35 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
pitr skrev:
Solex 32PBISA, säger detta dig något?

Edit: det är tydligen en sådan här nålventil i förgasarn
http://www.misab.se/59860715.htm


Då är det, precis som man kan vänta sig på en fransk småbil från 70-talet, en helt normal fallförgasare med fasta munstycken.

I princip bör konverteringen då vara mycket enkel, man byter helt enkelt ut huvudmunstycket mot ett med 30-40 % större area. Förgasarmunstycken benämns efter diametern (på Solex anges den i hundradels millimeter) , och den här areaökningen får man genom att öka diametern med omkring 15 %. Liknande förgasare finns i många olika bilar, så det bör inte vara något problem att skaffa fram en provkarta av olika huvudmunstycken att prova med.
Ett annat alternativ, om man har gott handlag för finmekanik, är förstås att borra upp ett munstycke till önskad diameter.

Sedan återstår det att se om justermånen på tomgångsblandningsskruven räcker till eller om man måste byta till ett större tomgångsmunstycke också.
Övriga munstycken i förgasaren (luftmunstycken, emulsionsmunstycken, fullgasanrikningsmunstycken (kallas Econostat på Solex) mm ska man troligen inte behöva röra.

I övrigt så bör man se över bränslesystem och tändsystem i största allmänhet och se till att allt är i bra skick, byta halvdåliga bränsleslangar och sånt. Speciellt på en bil som är så pass gammal som den här och har gått lite, får man vara beredd på att det kan finnas mycket hartsavlagringar från gammal bensin, som löser sig i E85 och sedan kan sätta igen bränslefilter, förgasarmunstycken mm.
Se till att du har koll på alla ställen där det finns filter i bränslesystemet (tankarmatur, kanske inbyggt i bränslepumpen, bränsleinloppet till förgasaren, eventuella slangmonterade filter), och var beredd på att du kanske får göra ren eller byta en del filter efter en tids körning på E85.
Se till att luftförvärmningen fungerar, om den har ett manuellt spjäll med sommar- och vinterläge så bör det stå i vinterläge året om när man kör på E85.
Det är ännu mer viktigt än när man kör på bensin att se till att motorn kommer upp i arbetstemperatur snabbt, alltså att termostat etc är i bra skick.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-02-05 19:45 
Offline

Blev medlem: sön 07-02-04 11:57
Inlägg: 4
Jag tackar och bockar för detta extremt givande svaret. Låter som att jag bör ta mig an detta projekt någon gång när jag har gott om tid då det förmoderligen är en hel del delar på bilen som bör ses över. Jag har t.ex ingen som helst koll över alla filter som kan tänkas sitta i denna bil. Det är snart dags för besiktning på min lilla röda "ferrari" så jag måste endå ta mig lite tid att kolla igenom alla småsaker ;)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-02-05 21:09 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
pitr skrev:
Solex 32PBISA, säger detta dig något?

Edit: det är tydligen en sådan här nålventil i förgasarn
http://www.misab.se/59860715.htm


Oj det är sällan man ser en 70-tals Peugeot i så fint skick! Det är samma förgasare i en Citroen VISA (Solex 32 PBISA) m fl. En Citroen VISA är i stort sett en Peugeot 104 med annan kaross så det är inte så konstigt. Jag har sprängskissar och genomskärnings bilder på denna och ser att det långt nere under flottörhuset sitter snedd uppåt huvud munstycket bakom een inskruvat plug. I en VISA är det 125/130 i de äldre modeller och det skulle inte förvåna mig om det var så i din också.

En ide vore att göra ett justerbart huvudmunstycke, då kan de n bli flexifuel :-) Det har jag också gjord med annan solexförgasare(till en 2cv) som också hadde en sån plug utåt får att kunna skruva ur huvudmunstycket men där sitter huvudmunstycket lite längre bort från pluggen.

Borra ur huvudmunstycket ordentligt (40-50% större) eller byta det mot ett 40-50% större munstycke och byta puggen mot byta pluggen mot en hållare till en justerbar nål, jag användde ett justerbart moppemunstycke som jag byggde om för det.

Sedan har dessa munstycken til 2cv serietillverkats, här http://www.123ignition.se/images/2cvflexifuelkitt.jpg kan se hur det ser ut. I ditt fall ska alltså "nålen" vara mycket kortare men den skulle man kunna såga av och slipa en ny spets på. Om pluggen också har M10 x 1,0 gänga vilket det ser ut att kunna vara skulle det alltså kunna passa. Sen måste du feta upp tomgången men det kan räcka med tomgångsblandningsskruven, evt borrar man upp det fasta tomgångs munstycket lite för att ge tomgångsskruven ett större reglerområde, i visa är den 37/47, vill du att den svarar bra på gasen får du nog även borra upp accelerations munstycket (30/50) lite, se under konvertering förgasare http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic.php?t=245 för borrtips.

MvH Aryan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-02-07 16:58 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Lind skrev:
pitr skrev:
Solex 32PBISA, säger detta dig något?

Edit: det är tydligen en sådan här nålventil i förgasarn
http://www.misab.se/59860715.htm

Detta munstycke borde funka fint. Har 16,7 % större diameter än original.
1,167*1,167=1,36
Munstycket ger alltså 36 % mer bränsle vilket är lagom.

http://www.misab.se/59860717.htm


Nålventilen ovan är inget munstycke utan "kranen" till flottören. Ett passande munstycke (med M5 gänga) kan du köpa hoss en bra moppeaffär Dellorto använder samma gänga, sen kan man borra dem men att göra en justerbar munstycke tycker jag är snyggaste lösningen.

/Aryan


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011