pitr skrev:
Solex 32PBISA, säger detta dig något?
Edit: det är tydligen en sådan här nålventil i förgasarn
http://www.misab.se/59860715.htm
Då är det, precis som man kan vänta sig på en fransk småbil från 70-talet, en helt normal fallförgasare med fasta munstycken.
I princip bör konverteringen då vara mycket enkel, man byter helt enkelt ut huvudmunstycket mot ett med 30-40 % större area. Förgasarmunstycken benämns efter diametern (på Solex anges den i hundradels millimeter) , och den här areaökningen får man genom att öka diametern med omkring 15 %. Liknande förgasare finns i många olika bilar, så det bör inte vara något problem att skaffa fram en provkarta av olika huvudmunstycken att prova med.
Ett annat alternativ, om man har gott handlag för finmekanik, är förstås att borra upp ett munstycke till önskad diameter.
Sedan återstår det att se om justermånen på tomgångsblandningsskruven räcker till eller om man måste byta till ett större tomgångsmunstycke också.
Övriga munstycken i förgasaren (luftmunstycken, emulsionsmunstycken, fullgasanrikningsmunstycken (kallas Econostat på Solex) mm ska man troligen inte behöva röra.
I övrigt så bör man se över bränslesystem och tändsystem i största allmänhet och se till att allt är i bra skick, byta halvdåliga bränsleslangar och sånt. Speciellt på en bil som är så pass gammal som den här och har gått lite, får man vara beredd på att det kan finnas mycket hartsavlagringar från gammal bensin, som löser sig i E85 och sedan kan sätta igen bränslefilter, förgasarmunstycken mm.
Se till att du har koll på alla ställen där det finns filter i bränslesystemet (tankarmatur, kanske inbyggt i bränslepumpen, bränsleinloppet till förgasaren, eventuella slangmonterade filter), och var beredd på att du kanske får göra ren eller byta en del filter efter en tids körning på E85.
Se till att luftförvärmningen fungerar, om den har ett manuellt spjäll med sommar- och vinterläge så bör det stå i vinterläge året om när man kör på E85.
Det är ännu mer viktigt än när man kör på bensin att se till att motorn kommer upp i arbetstemperatur snabbt, alltså att termostat etc är i bra skick.